به گزارش اکونا پرس،

گلیم نیز از دیگر انواع فرش‌های دستباف به شمار می‌رود که البته بر اساس نقشه طراحان بافته می‌شود. گبه و گلیم از جمله محصولات پرفروش کشور به شمار می‌روند و کارآفرینی و اشتغالزایی بسیاری نیز به همراه دارند.  یکی از این طرح‌های اشتغالزایی قرار است در خلجستان، یکی از بخش‌های شهرستان قم به کمک وحمایت ریاست محترم شعبه مرکزی بانک سینا جناب آقای خوش لهجه اجرا شود. مردم خلجستان در گذشته بافنده گلیم و گبه بوده‌اند و بیشتر زنان بومی این منطقه با بافندگی فرش آشنایی دارند.  یک طرح کارآفرینی در زمینه بافت گلیم و گبه در منطقه خلجستان که ۵۳ روستا در آن واقع شده، قرار است برای ۲۵۰ نفر کارآفرینی کند و روستاییان بسیاری را به کار گمارد. این طرح می‌تواند از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کرده و معضل بیکاری را در روستاهای منطقه خلجستان رفع کند و یا حتی منجربه مهاجرت معکوس شود. با توجه به اینکه این منطقه سردسیر است، ۶ ماه در سال کشاورزی در آن ناممکن بوده و با توجه به معضل خشکسالی در کشور بهتر است مشاغل دیگری همچون گلیم و گبه‌بافی جایگزین کشاورزی شود.

 

اشتغالزایی

اگر دولت بخواهد برای روستاییان شغل ایجاد کند، به ازای هر نفر باید دست کم۱۵۰ میلیون تومان هزینه کند که این میزان برای ۲۵۰ نفر به۳۷ میلیارد تومان می‌رسد. طرح بافت گلیم و گبه بدون اینکه هزینه‌ای را به دولت تحمیل کند، می‌تواند برای روستاییان ایجاد کار و درآمدزایی کند و به اقتصاد بومی این منطقه کمک کند. اکنون با توجه به گرایش مردم به طرح‌های گلیم و گبه، این محصولات با استقبال بی‌نظیری از سوی مردم روبه‌رو شده و امیدهای بسیاری برای موفقیت این طرح در آینده وجود دارد. به گفته مهندس مشاور شرکت پژوهشگران فن‌گستر، سفارش بافت گلیم و گبه می‌تواند برای ۲۵۰ نفر اشتغالزایی کند و او به دلیل علاقه و تعصب شخصی به زادگاه خود یعنی خلجستان در حال اجرای این طرح در آن منطقه است.

 احمد مبشری در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» اظهار کرد: خلجستان زادگاه من به شمار می‌رود و به نوعی نسبت به آن احساس علاقه و تعصب دارم. یکی از معضلات کشورمان مهاجرت روستاییان به شهرها به شمار می‌رود. اکنون ما دارهای قالی و مواد اولیه همچون نخ و رنگ را در اختیار روستاییان قرار می‌دهیم و به آنها سفارش کار می‌دهیم.  

 

اشتغالزایی

مبشری در ادامه بیان کرد: سفارش‌های خود را به بافندگان می‌دهیم تا در خانه اقدام به بافندگی کنند و زنان بافنده می‌توانند از سایر اعضای خانواده خود نیز در بافت قالی‌ها کمک بگیرند. منطقه خلجستان سردسیر بوده و ۶ ماه از سال مردم این منطقه نمی‌توانند کشاورزی کنند، بنابراین بافندگی می‌تواند معیشت مکمل مناسبی به شمار رود.  او گفت: مشکل روستاییان این است که فروش فرش‌ها و گلیم‌ها برای آنها مشکل است و باید در قم و تهران آنها را به فروش برسانند، اما اگر با ما همکاری کنند، این مشکل رفع می‌شود و دیگر دغدغه درآمد ندارند. کارآفرینی به شیوه‌ای است که روستاییان در منازل خود گلیم و گبه می‌بافند.  

مبشری تاکید کرد: روستاییان می‌توانند خانه‌داری کنند، بچه‌داری و پخت و پز کرده و در کنار آنها نیز گلیم و گبه ببافند. البته بافت گبه با دیگر انواع فرش و گلیم تفاوت دارد، چراکه گبه نقشه ندارد و به صورت ذهنی نقشه آن ترسیم شده و بافته می‌شود. او درباره شیوه پرداخت دستمزد به روستاییان اظهار کرد: ما گبه و گلیم را از روستاییان نمی‌خریم، بلکه به آنها سفارش می‌دهیم و بر اساس نحوه بافت و متراژ آنها به بافندگان دستمزد می‌دهیم.  

 

اشتغالزایی

برای هر متر ۵۰ هزار تومان تا ۸۰ هزار تومان به آنها پرداخت می‌کنیم. دار چله‌کشی‌شده، پشم و تمامی مواد مورد نیاز را در اختیار آنها قرار می‌دهیم و پس از پایان سفارش، دستمزد را بر اساس نتیجه کار پرداخت می‌کنیم.

مبشری گفت: از 5/1 تا ۶ متر به آنها سفارش بافت گلیم و گبه می‌دهیم. به تمامی روستاییان منطقه خلجستان سفارش کار می‌دهیم.  او با اشاره به اینکه از طرح‌های گلیم و گبه در نمایشگاه صنایع دستی استقبال شده، بیان کرد: امیدواریم در آینده نیز محصولات بافته‌شده در خلجستان با استقبال خوبی از سوی خریداران روبه‌رو شود.  مبشری گفت: ما ۲ انبار و کارگاه داریم و یک ناظر که پشم و مواد اولیه را در روستاها پخش کرده و به بافندگان به طور مرتب سرکشی می‌کند.  او افزود: به دلیل اینکه سفارشات ما بیشتر به صورت درشت‌بافت هستند، اگر بافندگان سرعت عمل داشته باشند، در ۳ روز می‌توانند یک متر گبه را ببافند.

 مبشری با اشاره به اینکه از سال ۶۷ در حوزه تولیدات گبه و گلیم فعالیت می‌کند، گفت: من در استان فارس کارگاه تولیدی گبه و گلیم دارم و سال‌هاست در این حوزه فعالیت می‌کنم. سالانه ۱۰ هزار متر مربع صادرات گبه و گلیم دارم. در بازار داخلی نیز فعالیت دارم. در بازار فرش تهران نیز مغازه دارم.

او در ادامه بیان کرد: بسیاری از فرش‌های ماشینی با طرح گبه و گلیم بافته می‌شوند. مردم دیگر از نقشه‌های سنتی پر از گل و هندسی خسته شده‌اند.  مبشری با اشاره به اینکه طرح وی برای بیش از ۲۵۰ نفر اشتغالزایی می‌کند، تاکید کرد: اگر دولت بخواهد اشتغالزایی کند، باید برای هر یک شغل ۱۵ میلیون تومان هزینه کند و برای ۲۵۰ نفر نیاز به ۴ میلیارد تومان بودجه دارد، اما ما بدون هیچ هزینه‌ای برای دولت در حال اشتغالزایی برای این تعداد نیروی کار هستیم و وامی که دریافت کرده‌ایم را نیز با احتساب سود آن بازمی‌گردانیم.

 

اشتغالزایی

 او افزود: اگر هر بافنده به طور میانگین ماهانه ۱۰ متر گبه و گلیم ببافد، می‌تواند ماهانه ۶۰۰ هزار تومان درآمد کسب کند و حتی می‌تواند از فرزندان و همسر خود نیز کمک بگیرد که در این صورت یک خانواده ۴ نفری بیش از ۲ میلیون تومان درآمد کسب می‌کند.

تاریخچه بافت گلیم و گبه در خلجستان

با توجه به لزوم اشتغالزایی و تاریخچه گبه و گلیم‌بافی در خلجستان (استان قم) از طرح کارآفرینی با بافت گلیم و گبه موافقت شده است.

 سید داوود حاجی‌حسینی، بخشدار خلجستان در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» اظهار کرد:‌ با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره اشتغالزایی و رویکرد دولت در اشتغالزایی روستایی و تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای این امر با بررسی‌هایی که در منطقه انجام دادیم، متوجه شدیم بخش خلجستان دارای ۵۳ روستا است و صنعتی در این روستاها وجود دارد که حتی مردان نیز به آن اشتغال دارند و آن بافندگی است.  او افزود: در گذشته نیز کارآفرینان هریک بیش از ۵۰ نفر را زیر پوشش قرار می‌دادند و با در اختیار قرار دادن مواد اولیه و طرح و نقشه برای گلیم و مواد اولیه برای گبه، اشتغالزایی و درآمدزایی برای روستاییان ایجاد می‌کردند.  حاجی‌حسینی در ادامه بیان کرد: آقای مبشری نیز به صورت خانوادگی در حوزه گلیم و گبه فعالیت داشته و سابقه فعالیت بسیار خوبی دارد. به همین روی با وی صحبت کرده و از او خواستیم که برای خلجستان اشتغالزایی کند و او نیز به دلیل علاقه‌ای که به خلجستان دارد، پذیرفت تا در این منطقه کارآفرینی کند.  شهریور سال گذشته نخستین جشنواره اقتصاد مقاومتی را در استان قم برگزار کردیم و آقای مبشری نیز در این جشنواره با استفاده از استادکاران به آموزش چند نفر پرداخت. او افزود: سپس مبشری درخواستی مبنی بر کارآفرینی در خلجستان ارائه کرد که استانداری قم با آن موافقت کرد.  طرح اولیه حدود ۲۵۰ نفر اشتغالزایی دارد و ۲ میلیارد تومان تسهیلات باحمایت بسیار خوب

بانک سینا که جا دارد دراینجا بنده ازکمک های بیدریغ جناب آقای خوش لهجه ریاست محترم شعبه مرکزی بخاطر اقدامات مؤثر ایشان درجهت اشتغال افرینی تشکر وقدردانی نمایم ،نیز برای این طرح قرار است دریافت کند و در ۵۳ روستا  این طرح اجرا شده و اشتغالزایی شود.