به گزارش اکونا پرس،

قبله در گفتگو با شاتا ارزش کل کشفیات را به میزان 254 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت:با توجه به بهره برداری از فاز دوم سامانه جامع انبار وشفاف شدن ثبت کالاها ،به تدریج احتکار موضوعیت خود را از دست می دهد..

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در این حوزه نیز توضیح داد: با اقدامات انجام شده، نقشه حرکت کالا برای سیاستگذاری و تصمیم‌گیری مشخص است و در این مسیر کالا در کوتاه‌ترین و بهینه ترین زمان ممکن به دست مصرف کننده خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه در 18 ماه گذشته بیش از 510 هزار انبار شناسایی شده است، گفت: 90 درصد بارنامه هایی که از مبادی و مقاصد صادر می شود، از سامانه جامع انبارها استعلام می شود و اگر انباری در این سامانه ثبت نشود ، محتویات انبار ، اختفا و احتکار محسوب می شود و به این طریق عملا بخش مهمی از جریان گردش کالا شناخته شده و در نهایت زمینه برای پیشگیری از سوء استفاده افراد متخلف و سودجو در حوزه قاچاق کالا فراهم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه موضوع بازرسی از انبارها به عنوان وظیفه نظارتی سازمان‌های مسئول همواره در جریان است، گفت: در ماه های اخیر به لحاظ مشکلات ارزی و به تبع آن کاهش یا عدم عرضه کالاهای حساس ، ضروری و مورد نیاز عمومی توسط تولید کنندگان و عرضه کنندگان ، با تشکیل ستاد مبارزه با احتکار و اختفا شدت یافته است .

قبله گفت: موضوع بازرسی از انبارها به عنوان وظیفه نظارتی سازمان های مسمول همواره در جریان بوده است اما در ماه های اخیر به لحاظ مشکلات ارزی و به تبع آن کاهش یا عدم عرضه کالاهای حساس، ضروری و مورد نیاز عمومی توسط تولید‌کنندگان و عرضه کنندگان با تشکیل ستاد تشدید مبارزه با احتکار و اختفا ، این امر شدن یافته است.

او افزود: آمارهای موجود بیانگر ان است که طی 5 ماه اول سال جاری بیش از 157 هزار فقره بازرسی انجام شده که به تشکیل 4120 مورد پرونده منجرشده است.

لازم به توضیح است با ابلاغ وزیر صنعت، معدن و تجارت ، ستاد تشدید مبارزه با احتکار و اختفا با مسئولیت معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت و عضویت سازمان تعزیرات حکومتی، معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات، گمرک جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است.