به گزارش اکونا پرس،

شرکت سایپا یکی از بزرگترین شرکت های فعال در گروه خودرو و ساخت قطعات به شمارمی آید که برخلاف ادعای مدیران ارشد این مجموعه مبنی بر روند رو به رشد تولید و فروش محصولات تولیدی، اما هیچ عایدی نصیب سهامداران این مجموعه نشده و تنها زیان گریبانگیر سرمایه گذارانش شده است.

سکون سودآوری سایپا پس از افزایش سرمایه

بر اساس این گزارش، اگرچه این شرکت در پوشش زیان انباشته سنگین خود بواسطه اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها در سال 94 تاحدودی موفق عمل کرد و با انجام این برنامه و شکل گیری روند افزایشی ارزش سهام شرکت ناشی از حمایت کوتاه مدت سهامداران عمده از روند معاملات "خساپا" توجه اهالی بازار سرمایه به این مجموعه جلب شد، اما به نظر می رسد برنامه های سایپا برای حرکت در مسیر رشد و سودآوری در همین مرحله متوقف شده و با نمایش عملکرد نامناسب مدیران ارشد آن تنها زیان انباشته و افت سرمایه ارمغان سایپا برای سهامدارانش بوده است.

تغییر مدیریتی کارساز نشد

در این بین، تغییر مدیریت گروه خودروسازی سایپا در روزهای پایانی آبان سال گذشته به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت کارساز نشد و واگذاری کرسی مدیریت این مجموعه خودروساز داخلی از سوی مهدی جمالی به محسن قاسم جهرودی تاثیری بر وضعیت عملیاتی و سودآوری شرکت در پی نداشت.

گواه این موضوع اینکه، شرکت 39 هزار و 266 میلیارد ریالی سایپا که در سال مالی 95 با سود انباشته 282 میلیارد  و 667 میلیون ریالی مبلغ 134 ریال سود به ازای هر سهم شناسایی کرده بود، طی عملکرد دوره 12 ماهه سال مالی 96 مبلغ 11 هزار و 406 میلیارد و 497 میلیون ریال زیان انباشته و در پی آن زیان هر سهم 290 ریالی را محقق ساخت.

شرح

عملکرد 12 ماهه 95

عملکرد 12 ماهه 96

سود (زیان) هر سهم (ریال)

134

(290)

سود (زیان) انباشته (میلیون ریال)

282.667

(11.406.497)

علاوه بر این، زیان انباشته تلفیقی شرکت سایپا در سال 96 نسبت به سال 95 با رشد 81 درصدی بالغ بر 76 هزار و 753 میلیارد و 203 میلیون ریال اعلام شده و در حالی که "خساپا"در سال مالی 95 سود تلفیقی به ازای هر سهم 48 ریال بدست آورده بود، در پایان دوره عملکرد سال مالی 96 مبلغ 509 ریال زیان تلفیقی به ازای هر سهم محقق ساخت. بدین ترتیب سهامداران "خساپا" بر اساس عملکرد نامناسب شرکت اصلی و زیرمجموعه هایش این بار نیز از مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران برای سال مالی 96 با دست خالی بازگشتند.

شرح

عملکرد 12 ماهه 95

عملکرد 12 ماهه 96

سود (زیان) هر سهم تلفیقی (ریال)

48

(509)

سود (زیان) انباشته تلفیقی (میلیون ریال)

(42.354.085)

(76.753.203)

بر این اساس، به نظر می رسد روند رو به رشد زیان شرکت خود بیانگر عملکرد نامناسب مدیران آن طی سال های گذشته است و موید این مطلب است که شرکت سایپا پس از اجرای برنامه افزایش سرمایه وضعیت عملیاتی و سودآوری شرکت را به حال خود رها ساخته و تنها با اعلام آمار و ارقام های متعدد مدعی بر شکست رکورد های پی در پی تولید است؛ رکوردهایی که تاکنون در وضعیت سودآوری شرکت بهبودی حاصل نکرده و برای سهامدارانش رهاوردی نداشته است.

تداوم روند کاهشی سود

سهامداران  "خساپا" در سال جاری نیز با وجود اعلام مدیران ارشد آن مبنی بر رشد تولید و فروش محصولات تولیدی با ارایه گزارش نامناسب از عملکرد میاندوره ای شرکت مواجه شده اند.

بر اساس این گزارش، شرکت سایپا در سال جاری به دفعات از افزایش تیراژ تولید و ارزش فروش محصولات تولیدی خود اطلاع رسانی کرده است. به طوریکه، محسن قاسم جهرودی، مدیر عامل گروه خودروساز سایپا در گفتگوی ویژه خبری سیما در تاریخ 13 شهریور ماه امسال اعلام کرد که این مجموعه خودروسازدر پنج ماهه نخست امسال حدود ۱۸ هزار دستگاه خودرو بیش از مدت مشابه سال گذشته تولید و عرضه کرده است. به‌گونه‌ای که گروه خودروسازی سایپا هدف تولید خود را علی‌رغم تحریم‌ها محقق کرده است.

علاوه بر این، شرکت سایپا طی عملکرد سه ماهه نخست سال مالی 97 نسبت به دوره مشابه سال مالی گذشته رشد 24 درصدی مقدار تولید، افزایش 43 درصدی مقدار فروش و در نهایت رشد 59 درصدی درآمد فروش را به ثبت رسانده است.

از سوی دیگر، این مجموعه طی یک ماهه منتهی به شهریور ماه سال جاری تعداد 20 هزار و 585 دستگاه تولید و 20 هزار و 953 دستگاه نیز عرضه کرده و در نهایت به درآمد فروش بیش از پنج هزار و 554 میلیارد ریالی دست یافته است. در کنار آن، شرکت در شش ماهه نخست سال جاری در حالی که تولید تعداد 187 هزار و 419 دستگاه را محقق ساخته، حدود 196 هزار و 362 دستگاه واگذار کرده که این داد و ستد درآمد فروشی بالغ بر 53 هزار و 500 میلیارد ریال را برای شرکت ثبت کرده است.

شرح

یک ماهه مننتهی به 31.06.97

از ابتدای امسال تا 31.06

.97

مقدار تولید (دستگاه)

20.585

187.419

مقدار فروش (دستگاه)

20.953

196.362

مبلغ فروش (میلیون ریال)

5.554.629

53.500.343

اثر خنثی افزایش تولید بر وضعیت سودآوری "خساپا"

این رویدادها و اخبار مثبت در حالی در صورت های مالی و آمار فعالیت ماهانه شرکت سایپا ارایه شده و مدیران ارشد آن با مصاحبه های خود مهر تاییدی بر روند رو به رشد تولید و فروش محصولات تولیدی سایپا زده اند که این مجموعه از لحاظ سودآوری عملکرد مناسبی را از خود به نمایش نگذاشته و این امرموجب نارضایتی سهامداران شده است.

آنچنان که، شرکت در سه ماهه نخست سال مالی 97 تنها دو ریال سود به ازای هر سهم محقق ساخته وهمچنان زیان انباشته بیش از 11 هزار میلیارد ریالی آن در صورت های مالی این دوره به چشم می خورد. از این رو، با توجه به اینکه صورت های مالی عملکرد شش ماهه اول امسال شرکت روی سامانه کدال منتشر نشده، باید منتظر ماند و دید که دستاورد شرکت در پایان نیمه اول امسال چیست و چه زمانی مدیران شرکت از خواب زمستانی خود بیدار می شوند و چاره ای به حال این مجموعه می کنند تا ترمز سایپا در جاده زیان دهی و بدهی کشیده شود.

بازدهی قیمتی مثبت؛ مرهم زخم سهامداران

در این شرایط، تنها نکته مثبت و امیدوارکننده برای سهامداران شرکت سایپا، روند معاملات سهام آن در چند وقت اخیر است که این امر نیز همسو با شرایط کلی بازار سرمایه رقم خورده است. چراکه، در شرایطی که شاخص کل بورس از ابتدای سال جاری تا پایان نیمه اول شهریورماه امسال با قدرت از کانال  96         هزار واحدی پس از عبور از کانال های متعدد در نیمه مدار  160 هزار واحدی ایستاده و گروه خودرو نیز بازدهی مثبت حدود شش درصدی را ثبت کرده، ارزش هر سهم "خساپا" در این دوره از محدوده 85 تومان به 142 تومان رسیده است. بدین ترتیب شرکت سایپا در شش ماهه نخست امسال بازدهی مثبت حدود 67 درصدی را بدست آورده است. به نظر می رسد این روند افزایشی قیمت سهام سایپا که متاثر از حاکیمت جو روانی مثبت بر کلیت بازار سرمایه رقم خورده، مرهمی باشد بر دل سهامداران متضرر و خسته از زیان دهی سایپا.

بی توجهی مدیران ارشد شرکت به زیان سهامداران

با توجه به مطالب عنوان شده و بررسی روند سودآوری شرکت سایپا، به نظر می رسد مدیران ارشد این مجموعه خودروساز برنامه یا سیاستی در راستای حمایت از سهامداران خود بویژه سهامداران خرد و حقیقی در نظر نداشته و تنها با بزرگ نمایی وضعیت تولید و فروش خود سعی در پنهان کردن وضعیت نامناسب سودآوری این مجموعه دارند .  به طور یقین، در صورت ادامه اتخاذ چنین سیاست هایی از سوی مدیران ارشد سایپا بیش از پیش سهامدارانش متضرر می شوند و اعتماد اهالی بازار سرمایه به مدیران شرکت از بین می رود. در این بین باید توجه داشت که اعتماد اهالی بازار سرمایه یکی از مهمترین فاکتورها در این بازار به شمار می رود که بازگرداندن آن به بورس کاری بس دشوار است