به گزارش اکونا پرس،

به‌ نقل از خبرگزاری صداوسیما؛­ رضا اردکانیان در حاشیه مراسم افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران در جمع خبرنگاران افزود: بخشی از این مسئله،­ به عادت‌ها بر می‌گردد و بخشی دیگر نیز مربوط به استانداردسازی تجهیزاتی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین برای اصلاح این وضعیت،­ نیازمند یک اقدام جامع بین بخش‌های مختلف هستیم و این امر منحصر به بخش برق نیست.

وزیر نیرو مهمترین چالش صنعت برق را بد مصرفی دانست­ و گفت: در حالیکه از ­فناوری،­­امکانات ساخت داخل ­و همچنین زیربناهای لازم برای ارتباط،​ برخورداریم؛​ ولی شرایط مناسبی ­ از نظر مصرف در داخل کشور ­نداریم.

وی گفت: امروزه در بخش‌هایی که با منابع زیست محیطی سروکار دارد به لحاظ عادت مصرف،­ در شرایط خوبی قرار نداریم و هر جامعه‌ای که چنین گرفتاری داشته باشد دورنمای خوبی در انتظارش نیست.

اردکانیان اضافه کرد: براین اساس،­ هر چه در بخش های دیگر رشد کنیم، تا زمانیکه ­شیوه مصرف درستی نداشته باشیم دو طرف این معادله،​ باهم سازگار نخواهد بود.­

وی گفت: اصلاح تعرفه مشترکان پرمصرف آب و برق هم اکنون در دستور کار هیئت وزیران است اساس این تصویب نامه متمرکز بر مدیریت مصرف است تا با اعمال این تعرفه‌ها،​ اقلیت پرمصرف به جرگه خوش مصرف‌ها بپیوندند.

وزیر نیرو افزود: تا پایان فصل پاییز امسال،­ اصلاح تعرفه مشترکان پر مصرف آب وبرق به نتیجه می رسد که­ با اجرای آن،​ امیدواریم در زمینه کنترل مصرف و عبور از پیک تابستان سال‌های پیش‌رو به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنیم.

اردکانیان گفت:​ تا پایان دولت دوازدهم ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر به چهار هزار مگاوات خواهد رسید.

وی اضافه کرد: از ابتدای دولت دوازهم تا کنون، حدود 700 مگاوات انرژی‌های پاک در کشور نصب شده و حدود دو هزار مگاوات قرارداد جدید نیز در این زمینه به امضا رسیده است.

وزیر نیرو گفت: نوسانات بازار ارز تا حدودی در روند توسعه تجدیدپذیرها در کشور موثر بوده است ولی با این وجود همکاران ما در ارتباط نزدیک با این صنعت، درصدد هستند که راهکارهای لازم را برای کنترل این نوسانات و رفع مشکلات موجود تدوین کنند؛ بر این اساس پیش‌بینی ما این است که توسعه تجدیدپذیرها دوباره سرعت گیرد.

اردکانیان­ با تاکید بر اینکه ارتباط نزدیک و موثری بین بخش خصوصی و صنعت برق، آب و فاضلاب وجود دارد، تصریح کرد: عمده توجه ما در زمینه توسعه تجدیدپذیرها،­ معطوف به سرمایه‌های داخلی است که امیدواریم بتوانیم مشکلات موجود در این بخش را برطرف کنیم و از سازوکارهای قانونی موجود برای تهاتر بدهی‌ها استفاده کنیم.

وی درباره صدور خدمات فنی مهندسی صنعت برق نیز گفت: خدمات فنی مهندسی وزارت نیرو در صدر رقم صادرات خدمات فنی مهندسی کشور است؛ در حال حاضر نیز مسئولیت کمیسیون مشترک فدراسیون روسیه و جمهوری فدرال آلمان به وزارت نیرو محول شده است. ­بخش خصوصی پای ثابت توسعه ارتباطات است و ما به دنبال توسعه امکانات صادراتی خود هستیم.

اردکانیان تاکید کرد: هم اکنون شرکت‌های ایرانی در کشورهای افریقایی دست اندرکار­ طرح های­ بزرگ آب و برق هستند و ما درصددیم از مجموعه ظرفیت‌های قانونی و ساز و کارهای موجود برای تقویت بخش خصوصی استفاده کنیم.

وی افزود: در جلسه هفته گذشته هیئت دولت مقرر شد تا دستگاه‌ها به ویژه وزارت نیرو جزو تامین کنندگان ارز باشند که، صادرات برق به عنوان یکی از اقدامات وزارت نیرو مورد تاکید قرار گرفته است .