به گزارش اکونا پرس،

«محمد طحان پور» در گفت و گو با ایرنا، افزود: با وجود اینکه اوج فروش لوازم خانگی از مهرماه شروع می شود و تا پایان سال ادامه دارد، امسال همچنان بازار در حالت رکود به سر می برد.
وی افزود: با توجه به افزایش 2.5 برابری قیمت کالاها، قدرت خرید مردم پایین آمده و مصرف کنندگان به جای خرید محصول نو، ترجیح می دهند کالای خود را تعمیر کنند.
این فعال صنفی لوازم خانگی اظهار داشت: برخی از تولیدکنندگان و واردکنندگان ادعا می کنند که فروش خوبی داشته اند؛ آنها باید آمار تعداد فروش خود را اعلام کنند تا روشن شود این ادعا چقدر درست است.
وی با بیان اینکه قیمت ها بین 100 تا 120 درصد افزایش داشته است، گفت: برای نمونه اگر در گذشته 100 دستگاه تلویزیون به قیمت 100 میلیون تومان می فروختیم، اکنون 60 تلویزیون به قیمت 120 میلیون تومان عرضه می کنیم.
طحان پور تاکید کرد: اینکه برخی ادعا می کنند رشد فروش داریم، کذب است؛ چرا که این افزایش باید در تعداد فروش کالا خود را نشان دهد.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران، گفت: اوضاع و احوال بازار لوازم خانگی به جایی رسیده که مردم نیاز خود را نمی خرند و بیشتر به دنبال تعمیر لوازم خود هستند. 

** قیمت لوازم خانگی مشخص نیست 
طحان پور با بیان اینکه قیمت لوازم خانگی مشخص نیست، گفت: حتی اگر قیمت دلار به پنج هزار تومان برسد، لوازم خانگی یک ریال هم ارزان نمی شود؛ زیرا واردکنندگان ادعا می کنند که کالاها را با دلار 10 هزار تومانی وارد و تولیدکنندگان هم می گوید که مواد اولیه را تا 6 ماه با دلار 12 هزار تومان خرید و انبار کرده اند.
وی افزود: تولیدکنندگان و واردکنندگان همواره بهانه می آورند که در شرایطی که نرخ دلار بالا بود کالاهای خود را تامین کرده اند. 
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران گفت: واحدهای صنفی، حلقه میانی هستند که کالا را از تولیدکننده و واردکننده خریداری می کند و آن کالا را در شرایط کمبود با 10 درصد سود و در شرایط عادی با 2 یا 3 درصد سود به مصرف کنندگان عرضه می کند.
طحانپور اظهار داشت: پیش از این، واحدهای صنفی لوازم خانگی را به صورت اعتباری هفت تا 10 ماهه یا به صورت اقساط 24 تا 48 ماه عرضه می کردند اما با نوسانات نرخ ارز، عرضه اعتباری متوقف شده است.

** به دلیل گرانی دلار قاچاق لوازم خانگی سخت شده است 
طحان پور در بخش دیگری از سخنان خود به تاثیر نوسانات نرخ ارز به میزان قاچاق لوازم خانگی پرداخت و گفت: به دلیل گرانی نرخ دلار، قاچاق لوازم خانگی سخت شده و به همین سبب، مردم به تولید داخل روی آورده اند.
وی افزود: البته در این میان برخی اقدام به فریب مردم کرده و کالاهایی همچون ماشین لباسشویی و یخچال تولید داخل را به عنوان کالای خارجی و بانه ای با 2 برابر بهای اصلی عرضه کردند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران اظهار داشت: راه تشخیص این اقلام بررسی خدمات پس از فروش است؛ زیرا گارانتی کالاهای خارجی مشخص است و مصرف کننده هنگام خرید باید در مورد خدمات پس از فروش نیز سوال کند. 
به گزارش ایرنا، «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت جمعه گذشته در مراسم بازدید از هجدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی گفت: با توجه به فراهم شدن فرصت مناسب در زمینه لوازم خانگی در کشور و توانایی تامین در این بخش، نیازی به واردات در این بخش نداریم.
وی اظهارداشت: مهمترین خواسته فعالان صنفی در حوزه لوازم خانگی تسهیل امور است. در زمان حاضر شرایط ایجاب می کند که بیش از گذشته در زمینه تولید فعالیت داشته و خدمت رسانی و تولید در هیچ صورتی نباید حتی در تعطیلات رسمی کشور تعطیل شود.
وزیر صنعت به تامین مواد اولیه تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: بخش عمده ای از مواد اولیه تولیدکنندگان لوازم خانگی همچون پتروشیمی و فولاد در داخل تامین می شود و در این زمینه ها کمبودی وجود ندارد.