به گزارش اکونا پرس،

عبدالناصر همتی با بیان اینکه سامانه های پرداخت و تسویه از ابزار های مهم بانکی و پولی کشور است گفت: این سامانه ها می توانند در دو بعد به بانک مرکزی کمک کنند یکی از بعد نظارتی  است کما اینکه در طول بحران ارزی که اواسط سال بوجود آمد و کشور تحت تحریم ها ناعادلانه و غیرانسانی دولت آمریکا قرار گرفت، حملات سفته بازانه در بازار ارز شدت گرفت که خوشبختانه بانک مرکزی با کنترلی که بر تراکنش های بانکی از طریق سامانه های پرداخت داشت این حملات را تخفیف داد و آرامش نسبی بر بازار ارز حاکم کرد.

وی افزود: بعد دیگر استفاده از سامانه های پرداخت و تسویه در فضای کسب و کار است، همانطور که می دانید روزانه بیش از 200 میلیون تقاضا به این سامانه ها وارد می شود، این حجم تقاضا که تمامی آن به کسب و کارها به ویزه کسب و کارها نو در جامعه تعلق دارد می تواند به شدت افزایش پیدا کند.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به وعده خبر خوش در حوزه نظام های پرداخت که پیش از این وعده آن را داده بود گفت: یکی از اتفاقاتی که می تواند تاثیر مهمی بر در توسعه کسب و کارها داشته باشد، خدمات برداشت مستقیم است و این در اغلب بانک های کشور عملیاتی شده و می تواتیم آن را به عنوان یک ابزار و بستر مهم در توسعه کسب و کارهای نوپا و یا همان استارتاپ ها به کار بگیریم.

وی یادآور شد: ما مطمینم هستیم با راه اندازی و استفاده از این سیستم توسط کاربران و کسانی که درصدد توسعه کسب و کارهای خود هستند، دغدغه های این فعالان از نظر جمع آوری وجوه از بین خواهد رفت.در واقع دغدغه جمع آوری وجوه ناشی از کسب و کار دیگر وجود نخواهد  داشت.

همتی با بیان اینکه دومین خبر در خصوص ارز رمزهاست افزود: همکاران من در بانک مرکزی سیاست نامه ارز رمزها را در وب سایت بانک منتشر کرده اند ضمن انکه در جریان برگزاری دو روزه همایش حتما صاحبان فن در این زمینه به اظهارنظر خواهند پرداخت و ما منتظر خواهیم بود تا صاحب نظران و صاحبان فن در این زمینه به ارایه پیشنهادهای خود بپردازند.

رییس کل بانک مرکزی سومین اتفاق مهم در حوزه نظام های پرداخت را مهاجرت کارت های بانکی مغناطیسی به کارت های بانکی هوشمند عنوان کرد و گفت: این کارت ها علاوه بر ارتقای سطح امنیت، امکان پرداخت همراه امن را در جامعه فراهم می کنند که  این موضوع تحول مهمی  است و به تدریج مسیر برای  انتقال از کارت های مغناطیسی به کارت  های هوشمند باز می شود.
وی افزود: خوشبختانه در داخل کشور این تکنولوزی بومی سازی شده است و مطمینم هستم که تحولات خوبی را در عرصه تجارت فراهم خواهد کرد.

همتی در پایان با اشاره به ایجاد پلتفرم برای بلاک چین ها گفت: این پلت فرمی که ایجاد شده در واقع به کاربران کسب و کارها، بانک ها و تمامی کسانی قصد دارند در این زمینه فعالیت کنند، اجازه می دهد محصولات مبتنی بر زنجیره بلوک خود را توسعه دهند. 

وی خاطرنشان کرد: این اقدامات و نتایج در مجموعه فناوری اطلاعات بانک مرکزی با همراهی، همفکری و کمک شرکت هایی که با بانک مرکزی تعامل دارند بدست آمده است و امیدواریم بستر خوبی برای توسعه بانکداری الکترونیک به ویزه کسب و کارهای نو پا ، فین تیک ها و استارتاپ ها فراهم شود.

رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه بانک مرکزی با توجه به مقام نظارتی خود به این جمع بندی نائل شده است که آزادی عمل بیشتری را به فین تیک ها و مجموعه هایی که در زمینه توسعه فناوری و کسب و کار دارند اعطا کند و بانک مرکزی بیشتر به حیطه نظارتی خود بپردازد، از تمامی صاحب نظران حاضر در همایش و همکاران پزوهشکده پولی و بانکی به ویزه دست در اندرکاران همایش تشکر و قردانی کرد و ابراز امیدوار کرد به زودی شاهد متجلی شدن مباحث این همایش در عمل باشیم.