به گزارش اکونا پرس،

به نقل از رویترز، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۵۶۱ دلار و ۸۶ سنت رسید. بهای معاملات این بازار از ابتدای هفته جاری تاکنون ۰.۳ درصد رشد داشته است. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد کاهش، در ۱۵۶۱ دلار و ۵۰ سنت معامله شد.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در این باره گفت: اطلاعات کافی درباره پیامدهای شیوع ویروس کرونای جدید در چین وجود ندارد تا نسبت به وضعیت منفی مطمئن شویم و به بازار دارایی‌های مطمئن نظیر طلا حرکت کنیم. همچنین در آستانه سال نوی چینی، فعالیت بازار طلا تحت تاثیر رشد بازارهای سهام و آمار اقتصادی مثبت آمریکا آرام بوده و قیمتها تحت فشار کاهشی قرار گرفته اند.

بازارهای سهام آسیا پس از بیانیه روز پنج شنبه سازمان جهانی بهداشت در خصوص شیوع یک ویروس کرونای جدید در چین و گسترش آن به چندین کشور دیگر که شامل اعلام وضعیت اضطراری جهانی نبود، صعود کردند. با این حال سرمایه گذاران در آستانه فرا رسیدن سال نوی چینی و سفر صدها میلیون شهروند چینی، نسبت به شیوع این بیماری و تقاضا برای طلا در منطقه نگران مانده‌اند.

عامل دیگری که قیمت طلا را با کاهش روبرو کرد، رشد ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای رقیب بود. پس از این که بانک مرکزی اروپا در نشست سیاستگذاری روز پنج شنبه خود نرخهای بهره را ثابت نگه داشت، ارزش دلار به بالاترین حد در یک ماه گذشته صعود کرد.

سرمایه گذاران اکنون منتظر نخستین نشست سیاست پولی امسال بانک مرکزی آمریکا در روزهای ۲۸ و ۲۹ ژانویه هستند. با این حال دانیل هاینس، تحلیلگر گروه بانکی ANZ، بر این باور است که در فضای نرخهای بهره پایین، ریسکهای ژئوپلیتیکی و ابهاماتی نظیر استیضاح رییس جمهور آمریکا، فضا برای روند صعودی طلا کاملا مساعد است.

وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز پیش بینی کرد هر اونس طلا برای تحویل فوری ممکن است به محدوده ۱۵۵۱ دلار تا ۱۵۵۴ دلار عقب نشینی کند. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۸ درصد کاهش، به ۲۴۴۰ دلار و ۸۲ سنت رسید و در مسیر ثبت حدود ۱.۷ درصد کاهش هفتگی قرار گرفت که بزرگترین کاهش هفتگی در پنج هفته گذشته است. هر اونس نقره برای تحویل فوری ثابت بود و در ۱۷ دلار و ۷۹ سنت ایستاد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد کاهش، ۹۹۹ دلار و ۳۷ سنت بود.