به گزارش اکونا پرس،

«سید عبدالوهاب سهل آبادی» در گفتگو با بازار در پاسخ به این پرسش که ایران در بخش توسعه معادن با مشکلات بسیاری روبرو است و این مشکلات ریشه در چه عواملی دارد؟ اظهار داشت: همه مسوولان بر این باور هستند که معادن کشور می توانند جایگزین مناسبی به جای نفت باشد و با صادرات محصولات معدنی می توان برای کشور ارزآوری داشت.

وی افزود: ایران، معادن بسیار متنوع با پهنه های معدنی مناسب و پتانسیل های قابل توجه در اختیار دارد و به گفته بسیاری از کارشناسان، جدول مندلیف در ایران قرار گرفته است ولی تاکنون، به دلیل مشکلات عدیده ای که وجود دارد امکان استفاده و بهره برداری از این معادن فراهم نشده است.

سهل آبادی، تصریح کرد: مهمترین مشکل موجود که باعث شده از پتانسیل معادن استفاده نشود این است که برخی از بخش نامه ها و تصمیمات خلق الساعه، توسط وزارت صمت، صدور و تدوین شده و بر معادن تحمیل می شود.

وی تاکید کرد: وزارت صمت در اقدامی عجیب، اعلام کرده است که حقوق معادن را باید از ابتدای سال ۹۹ افزایش داد و الان که ۱۱ ماه از سال ۹۹ سپری شده است تصمیم به افزایش حقوق معادن گرفته شده است.

وی افزود: یک معدنکار از ابتدای سال ۹۹ تاکنون هزینه های او مشخص بوده و اگر به سود رسیده است این سود را بین شرکا تقسیم کرده است و  اینکه افزایش حقوق معادن باید از ابتدای سال ۹۹ افزایش یابد اقدام مناسبی از سوی مسوولان وزارت صمت نیست.

وی افزود: در بخش معادن کشور، قوانین و تصمیماتی اتخاذ می شود که این قوانین به ضرر تولیدکنندگان محصولات معدنی است و برای ادامه فعالیت آن ها مشکلاتی را بوجود می آورد و معدنکاران نمی توانند برای آینده، برنامه ریزی داشته باشند.

افزایش کرایه حمل و نقل، یکی از مشکلات دیگر است که پیش روی بخش معادن کشور قرار دارد و در سالجاری، نرخ کرایه حمل و نقل در ۳ مرحله افزایش یافته است

وزارت صمت به عمران همسایگان معادن بی توجه است
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، تصریح کرد: حقوق دولتی که وزارت صمت از معادن کشور، دریافت می کند بایستی در عمران و آبادانی روستاها و راه های ارتباطی که در مجاورت معادن قرار دارند هزینه شود ولی متاسفانه، این اتفاق نمی افتد و وزارت صمت به عمران و آبادانی روستاها و همسایگان معادن، توجه نمی کند.

سهل آبادی، تاکید کرد: فرسوده بودن ماشین آلات معدنی یکی دیگر از مشکلاتی است که بخش معادن کشور با آن روبرو هستند و انتظار داریم که مسوولان دولتی برای ورود ماشین آلات و تجهیزات مدرن به بخش معدن، تصمیمات موثری را اتخاذ کنند.

این مقام مسوول، افزود: ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز معادن به اندازه کافی در کشور وجود ندارد و به دلیل افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، هزینه تهیه ماشین آلات معدنی، بسیار بالا است و ماشین آلات معدنی دسته دوم در کشور با قیمت های هنگفت خرید و فروش می شوند.

سهل آبادی در ادامه با اشاره به اختصاص تسهیلات بانکی در بخش معادن، گفت: معادن کشور برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش، نمی توانند از بانک ها تسهیلات دریافت کنند و دلیل آن این است که بانک ها پروانه فعالیت معادن را بعنوان وثیقه قبول ندارند و در چند سال اخیر، معدنکاران و بهره برداران معدنی، کمترین میزان دریافت تسهیلات بانکی را داشته اند.

وی تاکید کرد: افزایش کرایه حمل و نقل، یکی از مشکلات دیگر است که پیش روی بخش معادن کشور قرار دارد و در سال جاری، نرخ کرایه حمل و نقل در ۳ مرحله افزایش یافته است که این موضوع برای معدنکاران مشکلاتی را بوجود آورده است.

عدم ثبات در قیمت دلار و چند نرخی بودن قیمت ارز، فعالان بخش صنعت را سردرگم کرده است و این به بخش صنعت و تولید کشور آسیب می رساند

نوسانات نرخ ارز تولیدکنندگان را سردرگم کرده است
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پاسخ به این پرسش که نوسانات نرخ ارز، چه مشکلاتی را برای بخش صنعت کشور بوجود آورده است؟ به بازار، گفت: افزایش نرخ ارز و چند نرخی بودن قیمت دلار برای فعالان بخش صنعت مشکلات عدیده ای را بوجود آورده است و آن ها نمی توانند برای آینده واحد تولیدی، برنامه ریزی های موثری را انجام بدهند.

سهل آبادی افزود: نوسانات نرخ ارز باعث شده است که تولیدکنندگان نتوانند قراردادهای بلند مدت را تنظیم کنند چون نمی دانند که در آینده، چه اتفاقاتی ممکن است رخ بدهد.

وی تصریح کرد: عدم ثبات در قیمت دلار و چند نرخی بودن قیمت ارز، فعالان بخش صنعت را سردرگم کرده است و این به بخش صنعت و تولید کشور آسیب می رساند.