به گزارش اکونا پرس،

در ادامه گفت‌وگو رئیس اتاق مشترک ایران و امارات به مواردی چون عوامل درونی موفقیت و الزام داشتن ذهنی انعطاف‌پذیر و چابک اشاره می‌کند و بسیار بر نوآوری تأکید دارد.

ادامه پرسش و پاسخ را در زیر بخوانید:

فرزانگان براین باور است که یکی از عوامل موفقیت وجود دوستان و همکاران خوب است و می‌گوید: یکی از موفقیت‌ها و شانس‌های بنده در زندگی این است که در اطراف من دوستان خوبی وجود دارد و باهم در جلسات درباره موضوعات مختلف فکر می‌کنیم و کسی نسبت به دیگری در فرآیند Brain Stormine  برتری ندارد و باهم در یک سطح به مذاکره، گفت‌وگو و در نهایت تصمیم گیری می‌پردازیم.

ما در سازمان‌ها به این ذهن انگیزی تحت عنوان ذهن انگیزی زایش تفکر می‌گوییم.

زایش فکر هم‌معنای بسیار مناسبی است، یک مدیر در تلاش است تا کار تیمی را در بهترین حالت خود انجام دهد یعنی خرد جمعی که گفته می‌شود تنها یک شعار نیست، البته در خرد جمعی، ترکیب تیم و اعضای سازنده آن بسیار اهمیت دارند.

یکی از بهترین خصلت‌های جنابعالی خوش‌بینی شما نسبت به مسائل است، این نگاه مثبت و خوش‌بینی و تفویض اختیار و اعتمادی که به افراد قائل می‌شوید نکته بسیار مثبتی است. همچنین آقای فرشید فرزانگان چه عاملی باعث شده در شرایط دشوارتحریم ها با این خوش‌بینی کسب‌وکار خود را مدیریت می‌کنید و علاوه بر آن هدایت یک اتاق استراتژیک عربی را نیز عهده‌دار هستید؟

من انسان خوش‌بینی هستم و این خوش‌بینی ممکن است بعضی از شرکای من را آزرده‌خاطر کند به‌طوری‌که می‌گویند تا چه میزان می‌توانی به مثبت انسان‌ها فکر کنی و به وجه منفی آن‌ها نیز تامل داشته باشید.

برای دستیابی به موفقیت باید ذهنی انعطاف‌پذیر و چابک داشت و از تعصب دوری کرد و تمام کسانی که در بازار موفق بودند دارای قدرت بازاریابی و نوآوری بودند و باید دانست که نوآوری محصول ذهن چابک است

سعی بنده همواره این بوده که از قضاوت و انتقاد دیگران پرهیز کنم و افرادی که به نحوی وقفه در کار ایجاد می‌کنند، را نبینم به دلیل این‌که به آرامش فکری نیاز دارم. کسی که کار شبانه‌روزی انجام می‌دهد و برای زمان خود ارزش قائل است کاری انجام نمی‌دهد که آرامش فکری را از خود سلب کند و هر عاملی که آرامش فکری را بر هم زند، راندمان کاری را کاهش می‌دهد و برای بنده زمان گران‌مایه‌ترین سرمایه است و با توجه به اهمیت وقت و زمان سعی کردم که به مسائل حاشیه‌ای توجهی نکنم. با همین نگاه مثبت و فرصت تفویض اختیار هر فردی در شرکت هایی که اینجانب با آن ها همکاری دارم به بهترین جایگاه خود در کسب‌ وکار دست‌یافته است که البته این مدل با ریسک‌هایی نیز همراه است و ممکن است افرادی در این مسیر سرمایه و فکر را از بین ببرند.

همان‌طور که اشاره کردم، به‌طور تیمی فکر و کار می‌کنیم و ممکن است با عده‌ای شریک شویم و کار تجاری انجام دهیم. بعضی‌ها در مسیر موفقیت همراه می شوندو بعضی دیگر نیز کارشکنی می‌کنند. این کارشکنی‌ها برای انسان گاهی آموزنده است تا خود را اصلاح کند و دست‌اندازهای ایجادشده را رفع نماید درهرصورت برای دستیابی به موفقیت باید ذهنی انعطاف‌پذیر و چابک داشته باشیم و از تعصب دوری‌ کنیم و تمام کسانی که در بازار موفق بودند دارای قدرت بازاریابی و نوآوری بودند و باید دانست که نوآوری محصول ذهن چابک است و در فضای بازرگانی نیز مشاهده می‌شود که افرادی که دارای نوآوری و ذهن چابک‌ و انعطاف پذیرند، موفق‌تر هستند زیرا برای موفقیت در عرصه بازرگانی باید شخص از کار تیمی خوب برخوردار باشد و کسب‌وکار و تجارت را بشناسد. اگر فردی نسبت به انجام کاری اشتیاق و علاقه‌مندی داشته باشد، برای آن زمان قائل می‌شود.

همچنین لازم است که بدانیم؛ آن عاملی که فرد را موفق می‌کند حرکت تدریجی است. رویکرد اتاق‌های مشترک به‌ویژه اتاق دُبی facilitation (تسهیل گری) است یعنی افراد در ازای کاری که انجام می‌دهند، به چه کمکی نیاز دارند و اتاق های بازرگانی در راستای کمک به فرد در نقاطی که خلأ دارد، گام برمی‌دارد. اتاق برای افرادی وقت قائل است که دارای همت بلند بوده و به کارشان علاقه‌مند باشند و پیگیر یافتن نقاط خلاء و ضعف کسب و کار در تشکل های جمعی هستند اما متأسفانه عموم  ما  عاشق سفته‌بازی و حتی یک‌شبه به همه‌جا رسیدن هستیم و حوصله خستگی کار و زحمت طلقت فرسا را نداریم فلذا ممکن است افرادی از این دست هم به عنوان متقاضی اتاق های بازرگانی باشند که از نظر من این دسته بیشتر احتیاج به دریافت آموزش های لازم دارند.

موفقیت از فردی به فرد دیگر متغیر است و موفقیت در آقای دکتر فرزانگان با شیوه موفقیت در افراد متفاوت است. در اغلب سمینارها موفقیت را در یک اکوسیستم خارج از جهان ایران تعریف می‌کنند و در کشور گاهی تعاریف اشتباهی نسبت به آن بیان‌شده است. از منظر شما موفقیت در ایران از چه جنسی است و چگونه حاصل می‌شود؟

 موفقیت ازنظر ناظر بیرونی که کجای ایران یا دنیا زندگی می کند، چه خودرویی سوار می شوید، متفاوت است اما این‌ها موفقیت محسوب نمی‌شوند و موفقیت احساسی است که هرروز باید درجایی قرارگیری که به ما ارزش متفاوت می‌دهد که در نتیجه آن عزت‌نفس و اعتماد به نفس افزایش پیدا می‌کند. فردی که در حوزه موسیقی موفق است که از آن لذت می‌برد و برای تک‌تک ما باید آن احساس لذت را به وجود آورد، باید عزت‌نفس را پیدا کنیم اگر آن را بیابیم برای آن ساعت‌ها، سال‌ها و روزها وقت صرف می‌کنیم اگر از یک تنیسور، تنیس را بگیرند دیگر قدرت بازی در زمین را ندارد لیکن اوست که ساعت ها در زمین تمرین و بازی عاشقانه فعالیت می کند و این ترتیب عزت نفس و اعتماد به نفس خویش را ارتقاء می دهد.

استنباط همگان هم در اتاق بازرگانی ایران، وزارت خارجه، سازمان توسعه تجارت و اتاق دبی این است که در این اتاق مشترک کارهای بسیار ارزنده‌ای انجام‌شده است ولی براین باورم که می‌توان کارهای بسیار دیگری نیز انجام داد که به عنوان یک اتاق خوب و خدمت رسان تبدیل شویم.

با توجه به اینکه استرس بخش جدایی ناپذیر از افراد شاغل، کار آفرین و... است، شما چگونه استرس حین کار را در مجموعه خود مدیریت می‌کنید؟

هنگامی که به یک محیط پر چالش ورود پیدا کنیم قانون بیست؛ 80 را در نظر بگیریم. یعنی اگر ۲۰ درصدی که الویت کار است، تمرکز شود، ۸۰ درصد رضایتمندی حاصل می‌شود سپس به جزییات بعدی توجه می‌کنیم.

اتاق مشترک ایران و امارات ازجمله اتاق‌هایی بود که قرار بود به علت فعالیت‌های اندک بسته شود اما با راهنمایی رئیس اسبق و دوستان این حوزه مقرر شد اتاق مشترک ایران و امارات سامان پیدا کند و با تلاش‌های گستره‌ای که انجام گرفت امروز در نقطه‌ای قرار داریم که احساس رضایتمندی می‌کنیم و فهرستی از خدمات در آن ارائه می‌شود و همچنین برنامه‌های مفصلی وجود دارد که آن‌ها را یک ‌به‌ یک با مساعدت کلیه اعضای هیئت مدیره آن انجام خواهیم داد.

 واقعیت این است که استنباط همگان هم در اتاق بازرگانی ایران، وزارت خارجه، سازمان توسعه تجارت و اتاق دبی این است که در این اتاق کارهای بسیار ارزنده‌ای انجام‌شده است و به‌عنوان رئیس اتاق ایران و امارات بر این عقیده هستم که می‌توان کارهای بسیار دیگری نیز انجام داد که به‌عنوان یک اتاق خوب و خدمت رسان تبدیل خواهد شد.

 اما برگردیم بار دیگر به موضوع استرس. اگر افراد تکنیک حل مسئله را بدانند و ذهنشان را آرام نگاه‌دارند و در حل مسائل صبر پیشه کنند، خرد لازم برای کنترل استرس و حل مشکلات به وجود می‌آید.

در هر سازمان و دستگاه‌ افرادی به‌عنوان کارشناس در حوزه‌های مختلف وجود دارد به ‌طور مثال در وزارت خارجه افراد زبده به‌عنوان کارشناس حضور دارند و حق آن‌ها است که از آن‌ها تجلیل به عمل آید به‌طور مثال کارشناسان بانک مرکزی و وزارت صمت افراد دارای تجربه و مسلطی هستند اما متأسفانه مدیریت کشور به سمتی سوق پیداکرده که از تجربیات این افراد در عرصه مدیریت استفاده نمی‌شود. در مدیریت کارگاهی عرصه تولید ابتدا به افراد گفته می‌شود ابتدا در کارگاه، بعد سرکارگر، سرپرست، مدیر تولید و معاون تولید عهده دارد شود یعنی سیستم شایسته‌سالاری از کف کارگاه تا پست‌های بالا در بخش خصوصی وجود دارد حال اگر در کشور شایسته‌ سالاری از همین روش برای به کارگماردن کارشناسان در عرصه های مدیریتی ایجاد شود در آن صورت است که کشور به شایسته سالاری گرایش و در نتیجه کارکرد مدیران ارتقاء می یابد.