به گزارش اکونا پرس،

همان طور که می دانید بازار بورس و سرمایه اوضاع و احوال خوبی را سپری نمی کند. و سرمایه گذار ها و فعالان بازار به شدت از ریزش های مداوم و بی ثباتی حاکم بر این بازار متضرر و گله مند هستند در خبرها سازمان بورس درخصوص شرایط موجود برنامه ریزی های و قوانین را اتخاذ کرده از اول اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ دامنه نوسان مثبت ۶ و منفی سه را در بازار اجرایی کند. اما این دامنه نوسانات چیست و چه تاثیری بر اوضاع نابسامان بازار دارد? دامنه مجاز نوسانات در بازار سرمایه به کف و سقف  هر سهم در هر روز معاملاتی گفته می شود.

 اما نمودار شاخص بازار بورس  نشان می دهد که از ۲۵ بهمن ماه سال ۱۳۹۹ پیش از اعمال دستوری دامنه نوسانات مجاز، وضعیت مناسبی داشت اما به محض اجرایی شدن این قانون تا اسفند ماه سال گذشته شاخص بازار همراه با شیب نزولی شدید شد. همچنین از اسفندماه سال گذشته تا اواسط فروردین ماه بازار با رشد قابل توجهی مواجه شد و دوباره با اعمال دستوری دامنه مجاز نوسانات، بازار سرمایه از ۱۴ فروردین ماه تا به امروز شاخص های بازار بورس افت کرده است.

 همچنین آمار و ارقام نشان می‌دهد که از ابتدای فروردین ماه سال ۱۴۰۰ به جز یعنی یک روز که پول اندکی وارد بازار سرمایه شد در مابقی روزها حجم زیادی از نقدینگی از این بازار خارج شد.

 علیرغم کاهش حجم معاملات در بازار بورس اما در ترکیب سرمایه و معاملات موجود نیز نکات قابل ملاحظه ای وجود دارد.  بر این اساس ۱۷ درصد از کل معاملات به ارزش ۱۳۵۱ میلیارد تومان شامل معاملات خرد، سهام حق تقدم، صندوق های سهامی، دو درصد از معاملات به ارزش ۱۱۸ میلیارد تومان برای معاملات بلوک سهام، ۱۹ درصد از معاملات به ارزش ۱۲۶۹ میلیارد تومان   برای کل معاملات سهام حق تقدم، صندوق های سهامی، ۶۱ درصد از معاملات بر ارزش ۴۱۵۱ میلیارد تومان برای اوراق مشارکت، ۱۷ درصد از معاملات بر ارزش ۱۱۲۷ میلیارد تومان برای صندوق های معامله غیر سهامی، سه درصد معاملات ارزش ۲۸۰ میلیارد تومان برای سایر موارد بوده است.همین موضوع نشان می‌دهد که ۸۰ درصد از معاملات موجود صرف اوراق مشارکت شده است.

با قفل شدن بازار در صف های فروش از روز شنبه ارزش صف‌های فروش بازار از ۶ هزار میلیارد تومان  نیز فراتر رفته  و همچنین کمترین ارزش معاملات یک سال در همین روز رخ داده است. در این روز ارزش معاملات خرد حدود ۸۶۰ میلیارد تومان بوده است  که این رقم از اردیبهشت ماه سال ۹۸ تاکنون بی سابقه بوده است.