به گزارش اکونا پرس،

علی احسان ظفری مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، افزایش قیمت لبنیات را تکذیب کرد و گفت: از آذر تاکنون هیچ گونه مصوبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت شیرخام و محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری نداشته‌ایم.

او افزود: با توجه به افزایش حقوق و دستمزد، حمل و نقل و سایر نهاده‌ها قیمت تمام شده تولید بالا رفته است.

ظفری ادامه داد: از ابتدای سال قیمت خرید هر کیلو شیرخام از دامدار ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان رشد داشته است، در حالی که مصوبه قانونی در این زمینه نداریم و نرخ مصوب همچنان ۴ هزار و ۵۰۰ تومان است.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی درباره آینده بازار لبنیات بیان کرد: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار، بعید است که قیمت محصولات لبنی افزایش یابد.

به گفته این مقام مسئول، هم اکنون متوسط سرانه مصرف لبنیات در دنیا ۱۸۰ کیلو و در کشور ما ۵۰ تا ۶۰ کیلو بوده که متاسفانه نسبت به سال‌های اخیر کاهش داشته است.

افزایش تولید شیرخشک به نفع مردم نیست

ظفری ادامه داد: شیرخشک محصولی است که قابلیت فرآوری آن وجود دارد و تنها اتخاذ تصمیمات نادرست مبنی بر صادرات بی رویه شیرخشک، شرایط را دشوار کرده است و با استمرار این روند کار به جایی می‌رسد که سرانه مصرف از این رقم‌ هم کمتر می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه افزایش قیمت لبنیات منجر به کاهش سرانه مصرف می‌شود، گفت:  با وجود تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی، افزایش  حقوق کارمندی و کارگری جوابگوی گرانی‌ها نیست، از این رو دولت برای کل جامعه هدف باید یارانه لبنیات تخصیص دهد تا محصول نصف قیمت به دست تولیدکننده برسد.

او از افزایش تولید شیر خشک خبر داد و گفت: با کاهش قدرت خرید خانوار و افت مصرف لبنیات، شیرخام تولیدی روانه صنایع شیرخشک شد که این موضوع به نفع مردم نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: با جذب شیرخام مازاد صنایع لبنی در کارخانه‌های شیرخشک دیگر دامداران نگران محصول مازاد روی دستشان نیستند، در حالی که افزایش تولید شیرخشک به معنای کوچک شدن سفره خانوار است.

او با انتقاد از این موضوع که سیاست دولت مردم محور نیست، بیان کرد: کاهش مصرف لبنیات و افزایش تولید شیرخشک و آزادسازی صادرات به زیان مصرف کننده است که امیدواریم با توجه دولت، مشکلات تولید و مصرف مرتفع شود.

ظفری در پایان تصریح کرد: دولت به ازای صادرات هر کیلو شیرخشک ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان تعرفه دریافت می‌کند، در حالی که افزایش تولید و صادرات شیرخشک بیانگر کوچک شدن سفره خانوار و محصولات لبنی از سبد مصرفی است.