تویوتا هایلوکس بلند در کلاسی خود آن‌قدر خوب و جذاب ظاهر شده است که در بسیاری مواقع، خودرویی محبوب‌تر از نمونه‌های پرفروش دیگر در کلاس سدان‌ها یا شاسی‌بلند‌ها محسوب می‌شود. این برتری شامل حال ۲ نمونه دو و تک کابین این خودرو می‌شود.

تویوتا هایلوکس از سال ۱۹۶۸ در طی بیش از ۵۰ سال عرضه و در ۸ نسل، به‌دلیل استقامت زیاد و کیفیت ساخت کم‌نظیر به‌ وسیله محبوب آفرودسواران تبدیل شده است. همچنین، از یک وانت اقتصادی و سخت‌کار به خودرویی لوکس و گران‌قیمت تبدیل شد. بر همین اساس، هایلوکس جدید وارد‌شده به ایران مانند نمونه‌های قبلی، در توان خرید همه اقشار جامعه نبود.

مشخصات فنی

تویوتا هایلوکس بلند ۲۰۱۸ با بدنه بزرگ و عضلانی‌اش یک موتور ۲٫۷ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ بنزین‌سوز را در قلب خود جای می‌دهد. این موتور قادر به تولید ۱۶۴ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن‌متر گشتاور است. قدرت هایلوکس توسط ۲ جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک و ۵ سرعته دستی به هر ۴ چرخ خودرو منتقل می‌شود. سقف سرعت آن با هر دو نوع گیربکس ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت است.

شتاب صفر تا صد آن در نسخه دستی ۵ دهم ثانیه کمتر بوده و ۱۱ ثانیه ثبت شده است. این زمان در نمونه اتوماتیک به ۱۱٫۵ ثانیه می‌رسد. مصرف سوخت هایلوکس دو کابین بلند در هر دو نسخه ۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی است. منبع:  هایلوکس دیوار

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی                                                 

۲ نمونه دستی و اتوماتیک هایلوکس ۲ کابین بلند در ظاهر، طراحی کابین، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی هیچ تفاوت دیگری نشان نمی‌دهند. این دو خودرو هر دو از ترمزهای دیسکی در چرخ‌های جلو و کاسه‌ای در عقب بهره می‌برد و فقط به سیستم‌های ABS و EBD مجهز شده‌ است. تویوتا هایلوکس از استاندارد آلایندگی یورو ۴٫۵ بهره می‌برد و دارای ۵ ستاره ایمنی یورو انکپ است. ناگفته نماند نمونه‌های دارای این امتیاز از ایربگ زانویی بهره می‌برد و در نسخه‌های موجود در ایران فقط به‌صورت سفارشی قابل‌دسترس بود. هایلوکس دارای ۲ حالت رانندگی اکو و پاور است و فرمان هیدرولیکی آن نیز قابلیت تنظیم ۲ حالته دارد. این فرمان البته از نوع حساس به سرعت نیست. منبع: بررسی آپشن خودرو های مختلف

تجربه رانندگی

تویوتا هایلوکس که در نسل هفتم خود با نسخه‌های دو و تک کابین و موتورهای ۲ و ۲٫۷ لیتری در اختیار طرف‌داران ایرانی‌اش قرار گرفت، با خاستگاه ژاپنی‌اش به کیفیت خوب ساخت و بازده کاملاً رضایت‌بخش معروف شد. نرمی سواری، تعلیق مناسب، کنترل ضربات جاده در هایلوکس نسبت به هم‌کلاسانش بسیار خوب و رضایت‌بخش است. فرمان نرم و گوش به فرمان تویوتا هایلوکس نسل هفتم با وجود نبود قابلیت حساسیت به سرعت و گیربکس دستی آن با نبود امکان تنظیم حالت‌های رانندگی و موتور ۴ سیلندر داچ بدون کیت توربو، همچنان از این خودرو یک شیر وحشی اما رام و تحت‌کنترل راننده می‌سازد. بااین‌حال همهٔ این مزایا نمی‌تواند جواب‌گوی هزینه زیاد نگهداری این خودرو و البته قیمت غیر معقول آن باشد؛ به‌خصوص که در کابین آن حتی خبری از تهویه مطبوع اتوماتیک یا سیستم EBD نیست.

بازار خودرو در ایران

تویوتا هایلوکس که در دنیا همچنان به‌عنوان یک وانت اقتصادی شناخته می‌شد، در ایران در قالب یک خودروی لوکس گران‌قیمت فرو رفت. بنابراین کمبود آپشن‌ها و امکانات رفاهی آن که در بیشتر خودروهای تویوتا تا آن زمان دیده می‌شد، مانند سایر نقاط جهان قابل چشم‌پوشی نبود. هرچند قابلیت‌های نسخه‌های ۲٫۷ لیتری 4WD با قفل دیفرانسیل در مسیرهای آفرودی بسیار زیاد بود و نسخه‌های ۲ کابین آن می‌توانست حتی نقش یک خودروی خانوادگی جاده‌ای را بازی کند، اما قیمت زیاد آن باعث شد تا این پیکاپ جذاب در بین اقشار متوسط چندان موردتوجه قرار نگیرد.