مهارت‌های ارتباطی‌ می تواند به شما کمک کند تا هم در حرفه خود پیشرفت کنید و هم در جستجوی مشاغل جدید رقابت داشته باشید. در ادامه یـــاســـان 10 راهکار برای بهبود مهارتهای ارتباطی شما در کار ارائه می کند.

مهمترین مهارتهای ارتباطی در محل کار که باید یاد بگیرید

1. خوب گوش دادن

خوب گوش دادن به معنای توجه کامل به افرادی است که با آنها ارتباط برقرار کرده، از آن‌ها سوال می‌کنید یا مسائلی را برایشان توضیح می‌دهید. تمرین خوب گوش دادن می‌تواند باعث احترام میان شما و همکارانتان شود و درک شما را در محل کار بالا ببرد.

همانطور که خوب گوش می‌دهید و روی گوینده تمرکز می کنید ازچیزهایی مانند تلفن های همراه، لپ تاپ یا پروژه‌های دیگر که حواستان را پرت می‌کند اجتناب کنید. سوالاتی بپرسید یا نظرات و ایده‌هایی را بیان کنید که نشان دهنده‌ خوب گوش دادن شما باشد.

2. انتخاب بهترین راه ارتباطی

استفاده از روشهای صحیح برقراری ارتباط یک مهارت مهم است. صحبت از طریق ایمیل، نامه، تماس تلفنی، جلسات حضوری یا ارسال پیام‌، مزایا و معایبی دارد. ارتباط زمانی به درستی برقرار می شود که مخاطب، اطلاعاتی که می‌خواهیم منتقل شود و بهترین راه برای انتقال اطلاعات را به درستی بشناسیم و بر اساس آن تصمیم بگیریم.

3. ارتباط دوستانه

رفتارهای دوستانه مانند صداقت و مهربانی می‌تواند به تقویت اعتماد در هنگام برقراری ارتباط در محل کار کمک کند. سعی کنید با نگرش مثبت ارتباط برقرار کنید. ذهن باز داشته باشید و سوالاتی بپرسید که به شما کمک می کند بیشتر باهم صمیمی شوید.

حرکات کوچکی مانند سوال کردن از نحوه‌ عملکرد شخصی، لبخند زدن هنگام صحبت یا تقدیر از کار آنها می‌تواند به شما در تقویت روابط سازنده با همکاران و مدیران کمک کند.

 

Untitled1

 

4. اعتماد به نفس

در محیط کار افراد نسبت به ایده‌هایی که با اطمینان ارائه می‌شوند واکنش مثبت نشان می‌دهند. راه‌های زیادی هست که به کمک آن‌ها می توانید در محیط کار با اعتماد به نفس به نظر برسید. از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به برقراری تماس چشمی هنگام صحبت با افراد، صاف نشستن با شانه های باز اشاره کرد.

 

5. بازخورد دادن

کسانی که در برقراری ارتباط قوی هستند می‌توانند بازخورد انتقادی را بپذیرند و اطلاعات سازنده‌ را به دیگران ارائه دهند. بازخورد باید به سوالات پاسخ داده، راه‌حل ارائه دهد یا به تقویت پروژه یا موضوع مورد نظر کمک کند. ارائه و پذیرش بازخورد یک مهارت اساسی در محل کار است؛ زیرا می‌تواند به شما و اطرافیان شما کمک کند تا پیشرفت قابل توجهی در کار و پیشرفت حرفه‌ای خود داشته باشید.

6. درجه‌ صدا و واضح صحبت کردن

داشتن صدای واضح و قابل شنید شدن هنگام صحبت کردن بسیار مهم است. تنظیم صدای صحبت کردن به گونه‌ای که در محیط‌های مختلف شنیده شود، یک مهارت بوده و برای برقراری ارتباطی موثر ضروری است.

صحبت کردن با صدای بلند در برخی محیط‌ها ممکن است ناخوشایند باشد و یا بی‌احترامی تلقی شود. اگر از شیوه‌ صحبت در محیط مطمئن نیستید، ساکت بمانید تا نحوه‌ ارتباط دیگران را ببینید.

7. همدلی

همدلی داشتن بدین معناست که شما نه تنها می‌توانید آن‌ها درک کنید، بلکه می‌توانید در احساساتشان نیز شریک شوید. این مهارت ارتباطی هم در ارتباط جمعی و هم در ارتباط فردی اهمیت دارد. در هر دو مورد شما باید احساسات دیگران را درک کرده و واکنش درستی نشان دهید.

8. احترام

یک جنبه‌ کلیدی احترام این است که بدانید چه موقع ارتباط برقرار کرده و چه موقع پاسخ دهید. چه در محیط تیمی و چه گروهی اینکه به دیگران اجازه بدهید صحبت کنند و حرفشان را قطع نکنید، یکی از مهارت‌های مهم ارتباطی است که نشان می‌دهد شما به دیگران احترام می‌گذارید.

برقراری ارتباط محترمانه همچنین به معنای عاقلانه وقت گذراندن با شخص دیگری است. در صحبت‌هایتان از این شاخه به آن شاخه نپرید، سوالات واضح بپرسید و به سوالاتی که از شما پرسیده می‌شود، جواب‌های روشنی بدهید.

9. زبان بدن

از طریق نشانه های غیرکلامی مانند زبان بدن، حالات صورت و تماس چشمی، ارتباطات زیادی شکل می‌گیرد. وقتی به کسی گوش می دهید، باید همانطور که به صحبت های او گوش می‌کنید، به زبان بدن او نیز توجه داشته باشید. و به همین اندازه خودتان نیز هنگام برقراری ارتباط باید از زبان بدن خود آگاه باشید تا مطمئن شوید که نشانه‌های مناسبی را به دیگران منتقل می‌کنید.

Untitled2

 

10. پاسخگویی

چه در حال پاسخگویی به تلفن باشید و چه در حال جواب دادن به ایمیل ، کسانی که سریع‌تر پاسخ می‌دهند نسبت به کسانی که دیرتر اینکار را می‌کنند، تاثیرگذارتر هستند. یک روش این است که در نظر بگیرید چقدر طول می‌کشد پاسخ دهید؛ آیا درخواست یا سوالی است که می‌توانید ظرف پنج دقیقه به آن پاسخ دهید؟ اگر این چنین است، می‌توانید به محض مشاهده، به آن رسیدگی کنید. اگر درخواست یا سوال پیچیده‌تری است، می‌توانید اعلام کنید که پیام را دریافت کردید و به طرف مقابل اطلاع دهید که بعدا بصورت کامل پاسخ خواهید داد.

اگر احساس کردید بین جایی که هستید و جایی که می خواهید باشید شکافی وجود دارد، قطعاً به یک مربی  توسعه فردی برای عبور از این شکاف نیاز خواهید داشت. در واقع نه تنها کسانی که خواهان پیشرفت و موفقیت هستند بلکه، افراد بلندپروازی که می‌خواهند بیش از گذشته عملکرد خود را بهبود بخشند و رشد بیشتری را تجربه کنند، نیازمند کوچینگ فردی هستند. 

مرکز مشاوره یاسان با داشتن بهترین متخصصان کوچینگ توسعه فردی به شما کمک می کند مهارتهای لازم برای پیشرفت در شغل و حرفه خود را بدست بیاورید یا این مهارتها را ارتقا دهید. برای دریافت وقت مشاوره کلیک کنید.

توصیه می کنیم  بخوانید: 20 راهکار برای اینکه از تنهایی لذت ببرید