به گزارش اکونا پرس،

هوشنگ عشایری ضمن بیان مطلب فوق با بیان اینکه تدابیر دولت در ارائه تسهیلات به بافتهای فرسوده به نیت رونق ساخت وساز دربافتهای فرسوده است گفت: خوشبختانه پیگیری های دولت برای رونق بخشی به ساخت وساز دربافتهای فرسوده درحال نتیجه دادن است وبدون شک این سیاستها اثرمثبتی برجای خواهد گذاشت.

معاون وزیرراه وشهرسازی در بافتهای فرسوده ارائه تسهیلات ارزان قیمت به بافتهای ناکارآمد شهری را عامل ایجاد جذابیت درطرف تقاضا ارزیابی وتاکید کرد: معمولا سازندگانی که اقدام به ساخت وسازدر بافتهای فرسوده می کنند همواره با این دغدغه مواجه هستند که آیا تولیدات آنها به فروش خواهد رفت یا نه؟ که البته این دغدغه، نگرانی درستی بوده و دولت موظف است شرایط را به گونه ای رقم بزند که ریسک فروش مسکن برای تولید کنندگان دربافتهای ناکارآمد کاهش دهد.

عشایری با اشاره به جلسه مشترک سازندگان وتولید کنندگان حرفه ای مسکن با رییس جمهور وبیان دغدغه تضمین خرید آنها دربافتهای فرسوده از زبان ریاست جمهوی گفت: همانطور که آقای رییس جمهور فرمودند، ایشان جلسات مشترکی با سازندگان حرفه‌ای داشته‌اند و به گفته رییس جمهوری،بزرگترین دغدغه سازندگان تضمین فروش واحدهای آنها بوده که بدون تردید صندوق مسکن یکم که دارای 400 هزارعضو است می تواند دغدغه های انبوه سازان برای فروش را رفع کند.

 وی با یادآوی این موضوع که ما به تولید کنندگان مسکن  گفتیم آقای سازنده نگران نباش ما کاری می‌کنیم که این بازار رونق بگیرد و برای آنها انگیزه ایجاد کردیم از سه نسخه پیشنهادی دولت برای رونق بخشی دربافتهای فرسوده خبرداد وگفت: دولت سه پیشنهاد به شورای عالی پول و اعتبار ارائه داده که اولی سود بانکی تسهیلات از 8 درصد به 6 درصد برسد. دومی نیز میزان دوره اقساط از 12 سال به 15 سال افزایش پیدا کند  وسومی نیز دوره سپرده‌گذاری یک دوره 6 ماهه به یک دوره 5 ماهه کاهش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با تاکید براینکه شورای پول واعتبارفعلا با پیشنهاد اولی موافقت کرده است و سود تسهیلات از 8 درصد به 6 رسیده است تاکید کرد: درباره پیشنهاد دوم مبنی برتقلیل زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات نیز کمیسیون اعتبارات بانک مرکزی موافقت کرد که دوره بازپرداخت تسهیلات  برای اوراق گواهی در صندوق پس انداز یکم ا ز12سال به 15 سال برسد اما با پیشنهاد سوم دولت مبنی برکاهش زمان دوره سپرده گذاری هنوز مانده است موافقت نشده است.

وی با تاکید براینکه شرایط مذکور سبب شده است که شیب رشد متقاضیان مسکن روبه‌رشد شود وحجم  متقاضیان ناکارآمد شهری، طی  دو ماه به اندازه دو سال رشد داشته است خاطرنشان ساخت: این امربیانگرآن است که جذابیتهای لازم برای سرمایه گذاری ایجاد شده و طبیعتا وقتی جذابیت ایجاد شود، افرادی که در فرآیند تولید حرفه‌ای مسکن ( سازندگان و توسعه‌گران و انبوه‌سازان یا تولیدکنندگان) هستند وقتی  برای ساخت وسازوارد بافتهای فرسوده شوند، حصول اطمینان ازتضمین فروش محصولات آنها سبب می شود که رغبت فراوانی برای تولید مسکن دراین بافتها را داشته باشند.