به گزارش اکونا پرس،

به نقل از همت خبر، همینطور طی روزهای گذشته شاهد اخبار متنوع پیرامون ارز دارو در سال ۱۴۰۱ بودیم برخی  گمانه زنی دارند تا ارز دارو حذف و و برخی بر این عقیده هستند که ارز دارو در سال جدید حذف نخواهد شد.

همچنین سیاست‌های جدید در خصوص انتقال منابع ارزی به بیمه ها از دیگر مواردی است که در این گزارش به آن پرداخته خواهد شد بنابراین گزارش در طی سالیان گذشته مقدار انسولین وارد شده به کشور بر این اساس بوده است در شش ماهه اول سال  ۱۳۹۸ انسولین اسپارت به میزان ۴۴ میلیون دلار ترخیص گمرکی شده و حدود ۵۲ میلیون دلار به فروش بیمه رسیده است. جالب است بدانید در همین مدت زمان انسولین گلارژین حدود ۲۸ میلیون دلار ترخیص گمرکی داشته و به میزان ۳۱ میلیون دلار به فروش بیمه‌ای رسیده است.

همچنین انسولین دترمر  به میزان هشت دهم میلیون دلار ترخیص گمرکی و حدود ۲.۸ میلیون دلار فروش بیمه‌ای، انسولین  گلولسین  به میزان ۱.۴ دهم ترخیص گمرکی و  دو و نیم میلیون دلار فروش بیمه داشته است و در مجموع طی ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۸ حدود هفتاد و سه و نیم میلیون دلار ترخیص گمرکی  ۸۷ و سه دهم میلیون دلار فروش بیمه‌ای  به ثبت رسیده است.

گفتنی است در شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ علی‌رغم افزایش ترخیص گمرکی انسولین در مجموع ۸۳ میلیون دلار و شاهد فروش بیمه ای به مقدار ۳۴۰ میلیون دلار بودیم این امر نشان می دهد علی‌رغم افزایش تامین دارویی در سال ۹۹ شاهد کمبود انسولین در کشور بودیم.

گفتنی است از سال ۱۳۹۷ با توجه به اختصاص ارز ترجیحی برای واردات دارو شاهد نتایج عجیب و برعکس در افزایش کمبودهای دارویی بوده ایم به گونه ای که در سال ۱۳۹۷ حدود ۴۲ درصد، در سال ۱۳۹۸ حدود ۸۰ درصد و در سال ۱۳۹۹ حدود ۹۰% شاهد تعداد کمبودهای ماهانه داروی بودیم.