هفته گذشته بحث تهار گوشی موبایل و خشکبار مطرح بود و  رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی اعلام کرده بود، واردکنندگان تلفن همراه نتوانستند ارز حاصل از صادرات خشکبار را از صادرکنندگان خشکبار دریافت کنند در نتیجه شاهد گرانی ۵ تا ۶ میلیونی این گوشی‌ها در بازار بودیم. در این راستا واردات مدل Z و S، N برند سامسونگ و تمام مدل‌های برند اپل که قیمت آن‌ها بالای ۶۰۰ دلار است متوقف شد. این روند منجر به افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی موبایل در بازار شد.

سیگنال مثبت به بازار موبایل

 مهدی محبی، رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: ممنوعیت واردات موبایل بالای ۶۰۰ دلار برداشته شده است. این ممنوعیت به واسطه نرسیدن ارز حاصل از صادرات خشکبار به دست واردکنندگان تلفن همراه برداشته شد.

وی افزود: ساعت ۱۰ امروز این خبر به بازار مخابره شد و شاهد کاهش قیمت موبایل در بازار بودیم. امیدواریم با انتشار این خبر و نبود چالش های جدید بازار به تعادل برسد.

تجربه گذشته تکرار شد

در حالی تهاتر بازار بزرگی مثل موبایل را به صادرات خشکبار گره زده‌اند که این گونه تجربه‌ها در بازارهای کوچک‌تر نیز شکست‌خورده است. حدود ۱۰ سال پیش قانونی مشابه این قانون داشتیم که واردات موز را در ازای صادرات سیب مجاز اعلام کردند. آن زمان هم واردکننده‌های موز در عمل نتوانستند در کشور‌های فروشنده موز، برای سیب ایرانی خریدار پیدا کنند. این ماجرا در مرور زمان فراموش شد. البته این بار به زودی متوجه شدند که تحقق این تهاتر کار آسانی نیست و باید به مرور زمان این قوانین را در بازار اجرا کرد. پیش از این نیز بانک مرکزی قول داده بود که اگر عرضه ارز از سوی تولیدکننده‌های خشکبار به اندازه کافی نبود، فرآیند تخصیص ارز به حالت قبل برگردد.

گران‌ترین گوشی‌های بازار موبایل ایران

گلکسی نوت 20 اولترا گران‌ترین گوشی سامسونگ است که با قیمت حدود ۳۲ میلیون تومان معامله می‌شود. محصولات بالا رده هوآوی نیز می‌توانیم به Nova 8 128 GB اشاره کنیم که حدود 9 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. گوشی iPhone 13 Pro Max 256GB گران‌ترین محصول برند آیفون است که با قیمت حدود ۴۳ میلیون تومان معامله می‌شود. برند شیائومی با معرفی Xiaomi 11T Pro 5G 256GB گران‌ترین گوشی خود را 16 میلیون تومان به بازار معرفی کرد.