علی‌اصغر سمیعی؛ کارشناس بازارهای مالی به گسترش نیوز گفت: شاید در همین زمان که شما در حال خواندن این مطلب هستید، صدها میلیون دلار ارز خارجی در کمدها، گاوصندوق‌ها، کشوها یا در کیف و جیب مردم به نیت‌های مختلف نگه‌داری شود. جمعی برای سفر آینده ارز خریده‌اند. برخی بدهی ارزی دارند و ارز را نقدی می‌خرند تا به موقع حواله کنند. بعضی‌ها هم برای جلوگیری از افت ارزش پولشان اقدام به خرید و نگه‌داری ارزهای معتبر خارجی می‌کنند. پاره‌ای از رندان و دلالان هم برای بورس بازی به این کار می‌پردازند.

نگهداری ارزهای خارجی به صورت راکد به نفع اقتصاد نیست

سمیعی اظهار کرد: هر گروه برای خود استدلال و انگیزه‌ای دارد اما باید دید چگونه می‌شود، سیاستی در پیش گرفت که در این مسیر کمترین آسیب به اقتصاد کشور عزیزمان وارد شود. حتی چگونه می‌شود از این علاقه‌مندان به نفع اقتصاد کشور استفاده کرد.

وی افزود: تهیه و نگهداری هر نوع اسکناس ارز خارجی بیشترین سود را برای بانک مرکزی صاحب آن پول ایجاد می‌کند. از سویی شک نداریم که نگهداری ارزهای خارجی به صورت راکد و عدم استفاده آن به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود. تشویق و راهنمایی‌های دولت یا حتی سخت‌گیری‌ها پیرامون امتناع از نگهداری ارز خارجی توسط مردم در خانه تا حدی قابل فهم است.

مردم نگران ارزش دارایی خود هستند

این کارشناس بازارهای مالی تأکید کرد: مردم هم به خود حق می‌دهند، برای حفظ ارزش پولشان اقداماتی انجام دهند. اقداماتی مثل نگهداری ارزهای خارجی را در میان مردم مشاهده می‌کنیم. متأسفانه بانک‌ها به علت سیاست‌های غلط قبلی، قسمتی از اعتماد مردم به خود را از دست داده‌اند. در واقع مردم مطمئن نیستند که اگر ارز خود را نزد بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند، در موقع لزوم بتوانند به راحتی آن را دریافت کنند.

سمیعی خاطرنشان کرد: سیاست‌های چند نرخی، بانک‌ها را مجاز می‌کند که حتی در مواقعی که مردم بخواهند ارز موجود خود در بانک را به آنها بفروشند و آن را به تومان تبدیل کنند، پایه قیمت‌ها را به طور دل بخواهی تعیین کنند و نرخ‌هایی ارزان‌تر از نرخ بازار برای معامله پیشنهاد کنند که این کار منافع سپرده‌گذاران را به خطر می‌اندازد.

وی ضمن اشاره به پیامک‌ها هشدار به مردم پیرامون نگه‌داری ارز در خانه گفت: من نمی‌دانم این کار تا چه حد جنبه قانونی دارد. وقتی به مردم اعلام می‌کنند که حق نگهداری ارز را ندارید، باید راهی هم به آنها پیشنهاد کنند که چگونه ارز را در محل دیگری سرمایه‌گذاری کنند.

سمیعی اظهار کرد: صرافی‌ها با محدودیت‌هایی برای خرید و فروش ارز مواجه هستند. اگر کسی بتواند ارز موجود خود را به صرافی‌ها بفروشد، مسلماً برای خرید دوباره با مشکل رو به رو خواهد شد و نمی‌تواند ارز فروخته شده را حتی با قیمت بالاتر به راحتی خریداری کند.

وی در پایان گفت: برای اینکه از زیان‌های نگهداری اسکناس‌های ارز خارجی جلوگیری شود، بهترین راه اعتمادسازی و تشویق مردم به ذخیره ارز خود در بانک‌های و اجرای سیاست نرخ واقعی و واحد است. باید به صورت جدی از دامنه تورم در کشور جلوگیری شود و با کنترل حجم نقدینگی، کاهش بهره‌های بانکی، رقابتی شدن کسب و کار و کاهش نرخ بیکاری اعتماد عمومی به پول ملی افزایش یابد.