در وضعیت فعلی یک خرید ساده از میوه فروشی محل، حدودا ۲۰۰ هزار تومان آب می‌خورد. قبل از خرید میوه همانند مرغ و ماهی باید دو دو تا چهار تا کنید! دیگر برخی میوه‌ها به آن دسته کالاهایی تبدیل شده که خریدن آن برای هر قشری ممکن نیست.

این روزها بازار میوه‌های نوبرانه داغ است. گاهی نرخ برخی از محصولات در مدار افزایشی قرار می‌گیرد و دلیل آن نیز مشخص نیست. در مواردی نرخ میوه‌های نوبرانه به طوری افزایش می‌یابد که بسیاری از افراد توانایی خرید ندارند و از این میوه‌ها صرف نظر می‌کنند اما نرخ میوه‌های نوبرانه که در ماه‌های گذشته در بازار میوه با قیمت‌های بالایی فروخته می‌شد، این روزها در میادین میوه و تره بار روند نزولی به خود گرفته است.

 

از سوی دیگر تابستان، اوج عرضه میوه به بازار است و باید ارزانترین فصل برای خرید میوه باشد اما متأسفانه تورمی که در تمام فصل‌ها شاهد آن هستیم؛ تأثیر خود را بر روی بازار میوه نیز گذاشته است و شاهد قیمت‌های بالا برای خرید این محصولات هستیم.

 

از سوی دیگر بلاتکلیفی نرخ رب گوجه فرنگی نیز باعث شد تا برخی فکر کنند گرانی گوجه فرنگی در راه است اما مشاهدات میدانی حکایت از عرضه مطلوب گوجه فرنگی در بازار می کند. در نتیجه قیمت‌ها افزایشی نخواهد بود.

سیب زمینی در صدر گرانی!

ماجرای سیب زمینی هم به نوبه خود جالبه است. در خرداد ماه حدودا ۱۳ هزارتومان به فروش می‌رسید اما درحال‌حاضر نرخ آن به ۱۸ هزار تومان رسیده است.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار نیز چندی پیش با توجه به گرانی چند روزه سیب زمینی به گسترش نیوز گفت: مشکل تولید سیب زمینی تا ۲۰ خرداد وجود دارد. اگر تدبیری از سوی وزارت جهاد صورت نگیرد، در هفته آینده سیب زمینی ۲۰ درصد افزایش نرخ داشته باشد و در میدان قیمت سیب زمینی ۱۸ هزار تومان شود، در بازار خرده فروشی به ۲۵ هزار تومان می رسد. هر چند که نرخ این محصول به ۲۵ هزار تومان نرسید اما روند کاهشی نیز نداشته است.

این روز‌ها کمتر پیش می‌آید تا شاغلان برای خرید مایحتاج روزانه خود به مغازه‌ها بروند. خرید بسیاری از کالاها از طریق اینترنت بسیار آسان است.

خرید میوه از سایت‌های اینترنتی

در نتیجه بسیاری از مردم برای خرید میوه به مغازه نمی‌روند و سعی می‌کنند در وقت خود صرفه جویی و به راحتی میوه بخرند. برای این کار باید به سراغ سایت‌های اینترنتی رفت. در این خصوص مشاهده نرخ میوه در برخی از سایت‌های اینترنتی نیز خالی از لطف نیست.

در سایت‌های اینترنتی نرخ یک کیلو سیب زمینی ۱۷۵۰۰ تومان، خربزه درجه یک ۴ کیلو ۱۰۴ هزار تومان، زردآلو درجه یک کیلویی ۸۱ هزار تومان، گیلاس کیلویی ۱۲۴ هزار تومان و خیار کیلویی ۲۴۵۰۰ تومان است.

قیمت-گیلاس

قیمت-سیب-زمینی

قیمت-زردآلو

قیمت-خربزه

گسترش نیوز در خصوص قیمت‌های جدید در بازار میوه گفت‌وگویی با مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی داشت.

دارایی_ نژاد

دارایی نژاد در خصوص کاهش نرخ میوه‌های نوبرانه اظهارکرد: نرخ همه ی میوه‌های نوبرانه مانند شلیل، زردآلو، شب رنگ و هلو هسته جدا روند کاهشی داشته است و حدود ۳۰ درصد ارزان شده‌اند. در فرنگی جات نیز حدود ۱۵ درصد کاهش نرخ داشتیم.

چرا سیب زمینی گران است؟

وی با اشاره به گرانی سیب زمینی گفت: با وجود اینکه بسیاری از اقلام در بازار میوه و صیفی جات کاهش نرخ داشته‌اند اما سیب زمینی به همان نرخ قبل باقی مانده است. هر سال قبل از محرم دو قلم کالا سیب زمینی و پیاز دخیره می‌شود و به همین دلیل در خصوص این دو محصول مقداری افزایش نرخ داشتیم.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی درباره میزان توزیع در ماه محرم گفت: به احتمال زیاد در ماه محرم عرضه دو برابری بار را خواهیم داشت و اجازه افزایش قیمت‌ نمی دهیم. ما ۶۶ قلم کالا داریم که به وفور موجود و ۲۰ درصد افت نرخ داشته است.

وی با بیان برنامه خود برای هفته جاری با توجه به نزدیکی به ایام محرم اظهارکرد: حدود یک ماه است که اتحادیه برای کلیه اقلام برنامه‌ریزی می‌کند. برای هفته جاری افزایش عرضه پیاز و سیب زمینی در دستور کار است. میزان ورودی به میدان را از امروز به ۳ هزار تن می‌رسانیم و اگر احساس کنیم قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند تا عرضه روزانه ۴ هزار تن نیز برای سیب زمینی و پیاز ظرفیت داریم.

دارایی نژاد در خصوص وضعیت نرخ گوجه فرنگی نیز گفت: کمبودی در عرضه نداریم و در نتیجه قیمت‌ها مناسب است.

از میوه فروشان فاکتور بخواهید

وی با اشاره به ضرورت دریافت فاکتور از مغازه داران گفت: متاسفانه بارها اعلام کردیم که وزارت جهاد پیگیری کند تا هر شخصی که فاکتور میدان نداشت، اجازه بار فروشی در مغازه نداشته باشد. مغازه داران باید فاکتور میدان را در دید عموم بگذارند. این حق مردم است که بدانند این اقلام در میدان چند خریداری شده و با ۳۰ درصد افزایش با چه قیمتی به فروش می‌رسد. من با جریمه کردن موافق نیستم اما باید بازار را رصد و فاکتور میدان را از آنها طلب کنند. مانند بقیه اقلام که روی آنها نرخ خورده است، فاکتورهایی که در میدان می‌دهیم، مغازه داران باید در مغازه نصب کنند. نرخ خرید میدان و سودی که مغازه داران دارند، باید مشخص باشد. اگر این روند نباشد، هر شخصی با هر قیمتی بخواهد میوه و صیفی جات می‌فروشد.

مردم قدرت خرید میوه ندارند

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی در پایان پیرامون میزان تقاضا نیز اظهارکرد: قدرت خرید مردم حدودا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است. الان در مغازه‌ها مشاهده می‌کنید که شخصی که موقعیت مالی مناسبی دارد یک کیلو میوه می‌خرد. میزان تقاضا مدت‌ها است که مطلوب نیست.

منبع: گسترش نیوز