چه زمانی که قصد ادامه تحصیل، شرکت در دوره‌های بین‌المللی، کار در کشورهای دیگر را داشته و یا تنها با هدف تفریح و سرگرمی سفر کنید، باید برخی شرایط اساسی را رعایت کنید. به‌خصوص زمانی که برای اولین بار سفر خارجی را تجربه می‌کنید، بسیار مهم است که تمام جوانب را بررسی کنید. به همین دلیل، در ادامه این مطلب ضروری‌ترین شرایط و اقدامات یا مهاجرت به خارج از کشور را بررسی می‌کنیم.

شرایط اصلی سفر خارجی

قبل از سفر خارجی، بسیار مهم است که تمام جوانب را بررسی کرده و با آمادگی کامل برای سفر اقدام کنید. شرایط رفتن به خارج از کشور با سفرهای داخلی تفاوت داشته و آمادگی بیشتری لازم دارد. شرایط زمانی پیچیده‌تر می‌شود که شما قصد مهاجرت داشته باشید.

مهاجرت یک روند سخت، طولانی و پیچیده است. بعضی افراد خودشان برای اخذ ویزا اقدام می‌کنند و برخی هم پرونده را دست وکیل مهاجرتی می‌سپارند. موفقیت در هر دو روش به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد، اما حضور یک وکیل مهاجرتی معتبر می‌تواند شانس اخذ ویزا را برای شما بالاتر ببرد.

با مشورت با وکیل یا مشاور مهاجرتی، از آخرین قوانین مهاجرتی، شرایط جدید کشورها و موارد مهم دیگر مطلع می‌شوید و انتخاب بهتری در مسیر زندگی و سرنوشت خود خواهید داشت. مهمترین شرایطی که پیش از سفر یا مهاجرت به خارج باید در نظر داشته باشید، عبارت است از:

1.اخذ پاسپورت یا بررسی تاریخ انقضای آن

پاسپورت نوعی مدرک شناسایی است که برای خروج از مرزهای کشور باید آن را ارائه دهید. معمولاً درخواست برای اخذ پاسپورت باید از چند ماه قبل از تاریخ پرواز انجام شود. البته فرآیند دریافت گذرنامه بسیار ساده است اما به دلیل مسائل بروکراتیک، ممکن است کمی طولانی شود.

برای درخواست، کافی است به اداره گذرنامه در شهر خود مراجعه کرده و مدارک لازم و را ارائه دهید. اگر از قبل پاسپورت دارید، قبل از سفر حتماً تاریخ انقضای آن را بررسی کنید. اکثر کشورها اگر پاسپورت تا 3 الی 6 ماه بعد از سفر منقضی شود، از ورود مسافر خودداری می‌کنند.

2.درخواست ویزا

داشتن ویزا، یکی از اصلی‌ترین شرایط رفتن به خارج از کشور است. قبل از سفر، باید حتماً درباره کشور مقصد خود تحقیق کرده و ببینید که آیا برای سفر از ایران به ویزا نیاز دارد یا خیر. شرایط اخذ ویزا برای کشورهای مختلف متفاوت است اما آنچه در تمام پرونده‌های درخواست ویزا یکسان است، این است که فرآیند آن بسیار خسته کننده و طولانی است.

علاوه‌براین، ویزا انواع مختلفی داشته و باید نوع ویزای متناسب با هدف سفر خود را انتخاب کنید. در زمان اقدام برای درخواست ویزا، باید مدت زمان پردازش درخواست را نیز در نظر گرفته و اگر در تاریخ مشخصی باید در کشور مقصد حضور داشته باشید، زودتر برای اخذ ویزا اقدام کنید.

3.مراجعه به پزشک

اگرچه ممکن است این مرحله به نظر ضروری نباشد، اما از آنجایی که احتمالاً به زبان کشور مقصد تسلط ندارید، بهتر است قبل از سفر نسبت به سلامت عمومی خود اطمینان حاصل کنید. البته برای اغلب کشورها، ارائه گواهی‌های سلامتی و پزشکی جزو الزامات دریافت ویزا و مهاجرت به خارج از کشور است.

2

4.دریافت بیمه

یکی از شرایط رفتن به خارج از کشور که باید حتماً به آن توجه کنید، داشتن بیمه است. چه بیمه سلامت، بیمه اموال و یا بیمه مسافرتی را انتخاب کنید، باید حتماً در خارج از کشور تحت پوشش یک بیمه باشید. آژانس‌های مسافرتی یا مشاوران مهاجرتی معمولاً در این زمینه می‌توانند به شما در انتخاب نوع بیمه کمک کنند.

5.تأمین بودجه کافی

تأمین بودجه کافی یکی از مهمترین شرایط رفتن به خارج است و زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که سفر شما طولانی مدت یا برای همیشه باشد. اگر سفر شما شخصی است و مدت کوتاهی اقامت دارید، تنها کافی است هزینه‌های مربوط به هتل، غذا، رفت و آمد در سطح شهر، فعالیت‌های تفریحی و ... را در نظر بگیرید. برای برآورد هزینه‌ها، باید واقع‌بینانه عمل کنید. می‌توانید مبلغی را برای مخارج احتمالی و اضطراری در نظر بگیرید.

زمانی که بخواهید برای همیشه به یک کشور جدید بروید، باید موارد بیشتری را بررسی کنید. اگر قصد مهاجرت دارید، کسب اطلاعات درباره مخارج زندگی در کشور مقصد، مانند هزینه‌های اقامت، رفت و آمد، غذا و ... بسیار اهمیت دارد. اغلب کشورها برای مسیرهای مختلف مهاجرتی، حداقل بودجه‌هایی تحت عنوان نظر تمکن مالی متقاضی در نظر می‌گیرند که فرد باید داشتن آن را اثبات کند. از طریق مشورت با وکلای مهاجرتی می‌توانید از تمکن مالی مورد نیاز برای هدف مهاجرت خود مطلع شوید.

6.کسب اطلاعات درباره مقصد سفر

احتمالاً تابحال عبارت "شُک فرهنگی" را شنیده باشید. کشورهای مختلف دنیا از بسیاری جهات مانند فرهنگ، آداب و رسوم، غذا، پوشش و ... با هم تفاوت دارند. یک فرد هر اندازه که خود را برای سفر یا مهاجرت به یک کشور جدید آماده کرده باشد، باز هم ممکن است شک فرهنگی را در زمان ورود تجربه کند.

این مسئله زمانی بیشتر اهمیت دارد که قصد مهاجرت به خارج از کشور را داشته و بخواهید سال‌ها در یک فرهنگ بیگانه زندگی کنید. به همین دلیل، بسیار مهم است که قبل از هر چیز، درباره کشور مقصد خود تحقیق کنید. معمولاً موسسات مهاجرتی بهترین منبع برای کسب اطلاعات در این زمینه هستند. کارشناسان موسسه مهاجرتی پارسی کانادا می‌توانند به شما در انتخاب بهترین مقصد کمک کنند.

جمع‌بندی

چه یک سفر خارجی کوتاه مدت دارید و چه برای همیشه مهاجرت می‌کنید، بهتر است با شرایط رفتن به خارج از کشور آشنا باشید. اگرچه شرایط برای هر کشور متفاوت است، اما مواردی وجود دارد که درباره تمام کشورهای دنیا باید رعایت شود. در این مطلب، سعی کردیم تا شما را با این شرایط ضروری سفر و مهاجرت به خارج از کشور آشنا کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هر یک از شرایط بررسی شده و اطلاع از شرایط خاص سفر کشورهای مختلف، می‌توانید وب سایت موسسه پارسی کانادا به آدرس parsicanada.com را بررسی کنید.