فرج امیدی در گفتگو با «روزگارما»  با اشاره به اهمیت صادرات و نقش آن در بهبود شاخص‌های صنعتی و تولیدی، گفت: صادرات نیروی محرکه اقتصاد است و این یک اصل در همه کشورها اعم از توسعه‌یافته و در حال توسعه است.

وی افزود: بازار داخلی هم سلیقه و هم نیاز محدودی دارد و به همین دلیل اکتفا به این بازار نمی‌تواند اثرگذاری بلندمدتی در رونق تولید و صنعت داشته باشد.

امیدی بهره‌گیری از تجربیات کشورهای توسعه‌یافته را امری مهم توصیف و تصریح کرد: رابطه صادرات و تولید در همه کشورهای توسعه‌یافته، یک رابطه مستقیم و هم‌افزاست. در این کشورها، تولید با کیفیت و انبوه، پشتوانه صادرات است و صادرات توسعه‌یافته و گسترده، عامل رونق تولید. این چرخه پویا سبب شده که اقتصادهای بزرگ دنیا، پایه سیاست‌های خود را بر امر صادرات استوار کنند و آن را به عنوان یک پیشران و پیشبر در اولویت سیاست‌گذاری قرار دهند.

وی با اشاره به سیتاست‌های نادرست دولت قبل در امر صادرات، تعهد ارزی را یکی از موانع بزرگ بر سر راه صادرات دانست و ادامه داد: کنار هم آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های غیرکارشناسی سازمان‌ها و نهادهای متعدد ذی‌نفوذ در امر صادرات، سیاست‌های تعهد ارزی که بدون پشتوانه اعمال شد، خود بخش زیادی از ظرفیت‌های فعال در کشور را غیرفعال و منفعل کرد.

امیدی بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود را راهی برای دور زدن تحریم‌ها دانست و خاطرنشان کرد: در بازار بزرگ منطقه، هنوز هم بخش زیادی از معاملات ریالی و خارج از چارچوب‌های بین‌المللی انجام می‌شود؛ وانگهی بسیاری از صادرات با کشورهای همسایه از طریق بازارچه‌های مرزی و به صورت کاملاً سنتی است که این موارد حتی در زمان تحریم هم می‌توانند راه‌گشای کشور باشند و در نوع خود، بخش صادرات را لااقل در مناطق مرزی فعالتر کنند؛ البته این ظرفیت نیز به دلیل کم‌توجهی دولت قبل و اصرار نابجا بر تعهد ارزی خیلی مورد استفاده قرار نگرفت اما در دولت جدید با توجه به احیای برخی روابط سیاسی و شرایط منطقه و صدالبته تک نرخی شدن ارز، می‌توان از این موقعیت به نحو احسن بهره برد.