اگر مایل به آشنایی بیشتر با قطارهای سریع السیر موجود در ناوگان ریلی کشور و مسیرهای حرکت قطارهای سریع‌ السیر هستید تا انتهای این محتوا با ما همراه باشید.

سرعت قطارهای سریع السیر چقدر است؟

برای قطار سریع السیر در کشورهای مختلف تعریف‌های متفاوتی ارائه شده است. کشور چین به عنوان برترین کشور در زمینه ساخت قطارهای سریع السیر در دنیا شناخته می‌شود، علاوه بر چین کشورهای ژاپن، ایتالیا، اسپانیا، آلمان در زمینه ساخت و راه اندازی قطارهای سریع السیر پیشرفت بسیار چشم گیری داشته‌اند. در حال حاضر سریع‌ترین قطار جهان توانایی حرکت با سرعت نزدیک به 430 کیلومتر بر ساعت را دارد.  

در ناوگان ریلی کشور سرعت قطارهای معمولی به هیچ عنوان قادر به عبور  از 120 کیلومتر بر ساعت نمی‌باشند (میانگین سرعت قطارهای معمولی 100 کیلومتر بر ساعت است)، اما قطار سریع السیر با سرعتی نزدیک به 160 تا 180 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند که اختلاف فاحشی از نظر میزان سرعت بین قطارهای سریع السیر و قطارهای معمولی وجود دارد. به طور کلی می‌توان گفت میانگین سرعت قطارهای سریع السیر در جهان حدود 300 کیلومتر بر ساعت است، پس می‌توان گفت سرعت قطارهای سریع السیر کشور تقریبا نصف میانگین جهانی است.

12

ویژگی‌های قطارهای سریع السیر

قطارهای سریع السیر ساخته شده‌اند تا فاصله بین مبدا و مقصد را سریع‌تر از قطارهای معمولی طی کنند. علاوه بر سرعت بیشتر این قطارها ویژگی‌های منحصر به فرد دیگری دارند که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

  • معمولا قطارهای سریع السیر توقف‌های کمتری به نسبت قطارهای معمولی دارند، همین موضوع سبب شده است تا مسیر مورد نظر توسط این قطارها بسیار سریع‌تر از قطارهای معمولی پیمایش شود.
  • با توجه به سرعت بالا و هزینه تهیه بلیط کم، امکان استفاده از این قطارها برای جابه‌جایی مرسولات پستی وجود دارد.
  • قیمت بلیط قطارهای سریع السیر به نسبت سایر وسایل حمل و نقل عمومی ارزان‌تر است و قیمت بلیط این قطارها بر خلاف تصور مردم، اختلاف چندان زیادی با قطارهای معمولی ندارند.
  • این قطارها با محیط زیست سازگاری می‌باشند و خطرات کمتری برای محیط زیست به نسبت سایر وسایل حمل و نقل عمومی دارند.
  • در قطارهای سریع السیر به جای کوپه از صندلی‌های راحتی استفاده می‌کنند، معمولا جهت رفاه و آسایش مسافرین عزیز از صندلی‌های هواپیما در این واگن‌ها استفاده شده است.
  • واگن‌های قطار سریع السیر برای راحتی هرچه بیشتر مسافران در برابر هر گونه صدا، حرارت، گرد و غبار و باران عایق شده‌اند.
  • در این قطارها معمولا سیستم‌های صوتی و تصویری برای سرگرمی مسافران تعبیه شده است.
  • این قطارها از سیستم تهویه مطبوع بسیار با کیفیتی برخوردار می‌باشند که در تمامی طول سفر دمای محیط را در حد مطلوب و دلخواه مسافران حفظ می‌کند.
  • در پنجره این قطارها از شیشه‌های دو جداره استفاده شده است که نقش بسیار زیادی در کاهش صدای محیط ایفا می‌کنند.
  • در این قطارها از مسافرین عزیز پذیرایی مناسبی به عمل می‌آید.

13

در چه مسیرهای می‌توان با قطار سریع السیر سفر کرد

با توجه به محبوبیت بلیط قطار سریع السیر تهران مشهد، بسیاری از مردم بر این باور هستند که قطار سریع السیر تنها در این مسیر تردد می‌کند. اما باید بدانید که قطار سریع السیر علاوه بر مسیر تهران مشهد در مسیرهای دیگری مانند تهران تبریز، تهران یزد، تهران شیراز و تهران اصفهان تردد می‌کند.

قطار سریع السیر تهران مشهد

با تهیه بلیط قطار سریع السیر تهران مشهد شما در زمان کوتاهی می‌توانید مسیر طولانی تهران مشهد را طی کنید. با توجه به اینکه طی کردن مسیر تهران مشهد با قطارهای معمولی نزدیک به 12 ساعت زمان نیاز دارد، قطارهای سریع السیر در زمانی نزدیک به 8 ساعت این مسیر را به پایان می‌رساند. استفاده از قطارهای سریع السیر برای سفر به مشهد یک گزینه اقتصادی، عالی و کم هزینه برای مسافران عزیز می‌باشد.

قطار سریع السیر تهران تبریز

یکی دیگر از مسیرهای پر طرفدار برای خرید بلیط قطار سریع السیر، مسیر تهران تبریز می‌باشد. با توجه به فاصله 630 کیلومتری تهران تا تبریز که مسافت زیادی به حساب می‌آید، قطارهای سریع السیر می‌توانند یک گزینه عالی برای طی کردن هر چه سریع‌تر این مسیر باشند.

این مطلب را هم بخوانید: جاذبه های سیستان و بلوچستان

قطار سریع السیر تهران یزد

خرید بلیط سریع‌ السیر تهران یزد هم محبوبیت زیادی بین مسافران دارد. اگر می‌خواهید در زمان کوتاهی از طریق مسیر زمینی به یزد سفر کنید، بهترین گزینه برای شما سفر با قطار سریع السیر تهران یزد است.

قطار سریع السیر تهران شیراز

شیراز یکی از شهرهای توریستی و محبوب کشور است که سالانه مسافران بسیار زیادی برای بازدید از این شهر زیبا از تهران به شیراز سفر می‌کنند. اگر به دنبال یک مسیر زمینی ارزان قیمت و در عین حال سریع برای سفر خود می‌گردید، بهترین گزینه برای شما قطار سریع السیر است.  

قطار سریع السیر تهران اصفهان

اصفهان نیز مانند شیراز یکی از شهرهای محبوب و توریستی ایران است. با توجه به اینکه یکی از راه‌های سریع و ارزان برای سفر به اصفهان قطار سریع السیر است، این مسیر از محبوبیت بسیار ویژه‌ای بین مسافران برخوردار می‌باشد.

جمع بندی

اگر تصمیم خود برای سفر با قطار سریع السیر گرفته‌اید و به دنبال یک سایت معتبر برای تهیه بلیط قطار سریع السیر خود می‌گردید، پیشنهاد ما به شما خرید از سایت علی بابا می‌باشد. در سایت علی بابا به راحتی می‌توانید بلیط قطار سریع السیر خود را تهیه کنید. برای تهیه و خرید بلیط در سایت علی بابا کافیست بعد از انتخاب مسیر، در منوی کنار صفحه گزینه سالنی را انتخاب کنید و به همین ترتیب لیست‌ قطارهای سریع السیر روبه‌روی شما قرار خواهد گرفت.

پس از انتخاب قطار و پرداخت هزینه، بلیط شما به صورت اینترنتی و به راحت‌ترین شکل ممکن خریداری خواهد شد. از اینکه تا انتهای این محتوا با ما همراه بودید نهایت تشکر را داریم، امید است این محتوا مورد قبول شما همراهان عزیز قرار گرفته باشد.