به گزارش اکونا پرس،

علی اصغر رمزی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه حجم واردات تنباکوی معسل (قلیان) در دو ماهه سال ۱۳۹۶ به میزان ۲۲۸۸ تن بود، اظهار کرد: این در حالی است که حجم واردات تنباکوی معسل (قلیان) در دو ماه ابتدای سال جاری به ۷۴۹ تن رسیده که نشان دهنده کاهش ۶۷ درصدی است.

وی همچنین در مورد حجم صادرات تنباکوی معسل (قلیان) طی دوماهه گذشته، ‌خاطرنشان کرد: صادرات تنباکوی سنتی در دو ماهه ابتدایی سال گذشته برابر با ۸۵۰ کیلوگرم بود که در دو ماه ابتدایی سال جاری به ۳۸ هزار و ۶۰ کیلوگرم رسید که نشان دهنده افزایشی معادل ۴۳۷۷ درصدی است.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات افزود: صادرات تنباکوی معسل (قلیان) نیز از ۱۳ هزار و ۴۸۲ کیلوگرم در دو ماه ابتدایی سال گذشته به ۳۳ هزار و ۶۴۰ کیلوگرم رسیده است که رشدی ۱۴۹ درصدی را نشان می دهد.

رمزی علت این تغییرات عمده در واردات و صادرات را اجرایی کردن تبصره ۳ ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم توسعه کشور در طول چهار سال اخیر دانست و توضیح داد: این تبصره دولت را مکلف کرده بود تا واردات سیگار را با همان برند اصلی به تولید داخل تبدیل کند که با پیگیری‌های مستمر این مرکز برای اجرای این تکلیف قانونی، واردات سیگار کشور که در سال ۱۳۹۴ معادل ۱۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نخ بود با راه اندازی کارخانه‌های جدید یا تکمیل ظرفیت کارخانه‌های موجود و تبدیل واردات به تولید داخل به سه میلیارد و ۲۷۰ میلیون نخ در سال ۱۳۹۶ رسید.

وی ادامه داد: برنامه سال ۱۳۹۷ نیز این است که میزان واردات سیگار به حداقل ممکن و صفر برسد.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در ادامه با بیان اینکه اجرای برنامه‌های جدید در این حوزه موجب کاهش شدید واردات، قاچاق و آغاز رشد صادرات در چند سال اخیر شده است، گفت: تولید داخل کشور در سال ۱۳۹۳ حدود ۲۹ میلیارد نخ بود اما با اجرای این تبصره از قانون در سال گذشته به ۴۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نخ افزایش یافت که نشان دهنده رشد ۶۹ درصدی است و در سال جاری نیز تولید ۵۵ میلیارد نخ سیگار هدف گذاری شده است.

به گزارش ایسنا، واردات سیگار در حالی طی دو ماهه منتهی به اردیبهشت ماه سال جاری به صفر رسیده است که در فروردین و اردیبهشت سال گذشته، ۵۰۳ میلیون نخ سیگار به کشور وارد شده بود.

در قانون برنامه پنجم توسعه تاکید شده بود که کل واردات سیگار با برند اصلی در پایان این برنامه به تولید داخل تبدیل تا با به صفر رساندن میزان واردات این محصولات با به کارگیری از توان داخلی نیاز مصرفی کشور در داخل تامین شود. بنابراین با آغاز برنامه پنجم این اقدام در دستور کار قرار گرفت و تمامی وارد کنندگان ملزم شدند تا برندی را که سال‌ها به کشور وارد می‌کنند در داخل تولید کنند و به صورت جدی این برنامه از سال ۱۳۹۳ کار خود را آغاز کرد و تعداد هفت واحد تولیدی سیگار که تا قبل از سال ۱۳۹۵ ایجاد شده بودند به ۱۲ واحد تولیدی در سال ۱۳۹۵ رسیدند و هم اکنون تعداد کارخانجات تولید سیگار ۱۷ مورد است که نسبت به قبل ۱۰ مورد افزایش یافته است.

نکته قابل تامل این که طی ماده ۷۳ برنامه ششم توسعه که واردات سیگار مجاز شمرده شده و حقوق و عوارض برای واردات آن در نظر گرفتند. این در حالی است که طبق برنامه پنجم توسعه باید واردات سیگار در پایان این برنامه به صفر می‌رسید که در عمل این اتفاق رخ نداد.

طبق گفته مسئولان ذیربط علی‌رغم این که طبق برنامه ششم توسعه واردات سیگار ممنوع اعلام نشده است، اما تکلیف تعیین شده در قانون برنامه پنجم توسعه ادامه می‌یابد و قرار بر این است تا میزان واردات سیگار طبق برآوردها در پایان سال جاری به صفر برسد تا با توجه به قانون انحصار و نیز افزایش میزان تولید برندهای اصلی در داخل به تکلیف تعیین شده در قانون برنامه پنجم توسعه عمل شود.

گفتنی است میزان واردات سیگار در سال گذشته معادل ۳.۲ میلیارد دلار بود که در قیاس با واردات ۳.۹ میلیارد دلاری سال ۱۳۹۵ معادل ۱۸ درصد کاهش یافته است. این درحالی است که میزان واردات سیگار در سال ۱۳۹۴ معادل ۱۶.۴ میلیارد نخ بوده که با توجه به کاهش آن به ۳.۲ میلیارد نخ در سال گذشته ۷۶ درصد طی سه سال گذشته کاهش یافته است.

اکنون در حالی رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات از به صفر رسیدن واردات سیگار در دو ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال جاری خبر داده است که باید منتظر ماند و دید این وضعیت مطلوب تا پایان امسال دوام خواهد آورد یا خیر؟