برای این منظور واردکنندگان می توانند بر اساس ترجیحات خود از ارز نیمایی برای ورود کالا به کشور استفاده کنند و قیمت ارز نیمایی را به راحتی پیدا کنند. افراد برای خرید ارز نیمایی (برای خرید ارز نیمایی اینجا کلیک کنید.) ابتدا باید درخواست خود را در این سامانه ثبت کنند، پس از تایید درخواست آنها، در صورت عدم وجود مشکل با درخواست موافقت می شود. لازم به یادآوری است که در این بازار نیز احتمالاً کارمزدی مشابه کارمزد صرافی مشاهده می شود. برای خرید ارز نیمایی افراد میتوانند از طریق صرافی علیرضا اکسچینج نیز اقدام کنند.

در ایران سامانه ای به نام نیما وجود دارد که در آن افرادی که کالا صادر و وارد می کنند به خرید و فروش ارز می پردازند و به این ترتیب برای واردات کالای مورد نظر خود ارز دریافت می کنند. بنابراین خرید و فروش ارز در سامانه نیمایی بین افرادی که به ایران و از ایران صادرات و واردات دارند انجام می شود. که با نرخ روز مبادله می شوند. در سامانه نیما صرافی ها نقش تسهیل کننده مبادلات ارزی را ایفا می کنند به این معنی که صرافی ها به راحتی می توانند ارز مورد نیاز صادرات و واردات شرکت ها را بدون دخالت بانک تامین کنند.

ارز نیمایی به چه کسانی تعلق میگیرد؟

ارز نیمایی به افرادی تعلق می گیرد که شرایط لازم برای دریافت ارز نیمایی را داشته باشند و در سامانه جامع معاملات ثبت نام کرده و مجاز به دریافت ارز نیمایی باشند که ثبت سفارش آنها زیر نظر وزارتخانه های حراست خواهد بود. به این ترتیب ارز نیمایی در اختیار صادرکنندگان و واردکنندگان کالاها و خدمات اساسی قرار می گیرد که می توانند ارز مورد نیاز خود را از طریق سامانه نیمایی تهیه کنند. سامانه نیمایی آنلاین و ادغام شده در اینترنت است، مهمترین و بارزترین ویژگی این سامانه امنیت تراکنش ها برای بازرگانانی است که به راحتی می توانند درخواست ارز خود را در این سامانه ثبت کنند. لازم به ذکر است نرخ ارز در این سامانه بر مبنای رقابتی سالم ارائه می شود و یکی از مزیت های آن مقرون به صرفه بودن است. در ابتدا قرار بود ارز نیمایی فقط به تجار و بازرگانان داده شود. واردکنندگان کالا به بهترین معنی نقش خریداران ارز فیات و صادرکنندگان کالا (دولتی و ...) نقش تامین کنندگان این ارز فیات (دلار فیات) را در این سامانه ایفا می کنند. در این میان، کارگزاران بانکی نیز نقش رابط بین این دو گروه را ایفا می کنند. اما بعداً با افزایش شکاف ارز دولتی (نیم دلار)، دولت تصمیم گرفت واردات دارو، مسافرتی و ارز دانشجویی را در این چرخه قرار دهد. بنابراین در پاسخ به این سوال که نصف دلار به چه کسانی تعلق می گیرد، باید گفت که تقریباً هرکسی که قصد سرمایه گذاری در این ارزها را ندارد و تنها برای مبادلات مالی به آنها نیاز دارد، می تواند از این ارز استفاده کند. بنابراین صرف نظر از موضوع و این سوال که ارز نیمایی به چه کسانی تعلق می گیرد، این سامانه یک چرخه گردش مالی محسوب می شود که توانسته ارتباط منطقی بین صادرکننده به عنوان بزرگترین تامین کننده ارز و واردکننده به عنوان بزرگترین تامین کننده ارز برقرار کند.

نقش ارز نیمایی در بازار ارز چیست؟

هرج و مرج و اختلال ناگهانی در بازار ارز، افزایش شدید قیمت دلار و تفاوت قابل توجه ارز دولتی با ارز آزاد منجر به اجرای طرح مبادلات نیمایی برای مدیریت بهتر بازار ارز به صورت قانونی شد. نهادها یکی از مهم ترین تاثیرات سامانه ارزی نیمایی در بازار ارز، شفافیت سامانه ارزی در کشور است، چرا که ثبت دقیق درخواست ها از سوی نهادها و شرکت های ذیربط در این سامانه امکان کنترل و نظارت را بهبود بخشیده است.

image_2023-02-09_14-32-10

صرافی به نوع خاصی از شرکت سهامی یا سهامی اطلاق می شود که فعالیت آن به ویژه خدمات صرافی از جمله خرید و فروش ارز و سکه طلا می باشد. وظیفه انواع صرافی ها واسطه گری بین معاملات ارزهای فیزیکی و دیجیتال و سود حاصل از تفاوت قیمت خرید و فروش ارز است. صرافی علی حاجی ابول لو و شرکا با بیشتر از سی سال سابقه در زمینه طلا و ارز در کشور و زیر نظر بانک مرکزی به نام برند صرافی علیرضا در سال 1395 تاسیس شد. صرافی علیرضا اکسچینج alirezaxchange.com با شماره ثبت 509276 شروع به کار کرد این شرکت تا کنون تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات دقیق، سریع و مطمئن به مشتریان جهت رفع بیشتر نیازهای آنان به کار بسته است. این شرکت خارج از کشور در چارچوب قانون ارزی بانک مرکزی ج .ا معتبر است. امید است با استخدام همکاران توانمند و رعایت قوانین مربوطه خدمات خود را توسعه داده و رضایت مراجعین محترم را جلب نماید. صرافی کسب و کاری است که مجوز قانونی برای تبدیل یک ارز به ارز دیگر را برای مشتریان خود دارد. صرافی ها پول فیات (اسکناس و سکه) را تبدیل می کنند و معمولاً این کار را با ماشین شمارش پول انجام می دهند. صرافی ها معاملات را در اشکال و مکان های مختلف انجام می دهند. صرافی ها ممکن است شامل یک نفر، یک دفتر کوچک با چند کارمند یا شبکه ای از کیوسک های کوچک خدماتی نصب شده در فرودگاه ها باشد. بانک های بزرگ بین المللی خدمات تبدیل ارز را در دستگاه های خودپرداز خود ارائه می دهند. در مقیاس وسیع تر، این تغییر قیمت را «بازگشت» می نامند. صرافی ها را می توان در شرکت هایی که این خدمات را به صورت آنلاین ارائه می دهند نیز یافت. این خدمات ممکن است توسط یک بانک، کارگزاری فارکس یا سایر انواع موسسات مالی ارائه شود. صرافی ها سود خود را با اضافه کردن مبلغی تحت عنوان کارمزد یا با گرفتن کارمزد از مشتریان به دست می آورند.

image_2023-02-09_14-32-14