جمع آوری کارت های سوخت از جایگاه های سوخت طرحی است که به منظور تغییر شیوه مدیریت و واریز سهمیه بنزین با استفاده از کارت های بانکی اجرایی شد.

آن طور که سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور اعلام کرده است مشکلاتی از قبیل تاخیر در صدور کارت‌های سوخت یا مشکلاتی که در تحویل آن ها صورت گرفته باعث آغاز و به کارگیری این طرح شده که براساس آن کلیه کارت های سوخت جایگاه داران و کارت های سوخت بنزین جمع آوری شده و از این پس سهمیه بنزین ماهیانه در کارت های بانکی افراد واریز می‌شود.

اگرچه بنا بر گفته های سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور این طرح قرار است از یک ماه آینده بصورت آزمایشی و در شهر تهران کلید بخورد اما اینطور که به نظر میاد بحث جمع آوری کارتهای جایگاه داران به خوبی و با برنامه ریزی درست و منطقی صورت نگرفته و هیچ گونه مدیریتی در انجام این امر نمی بینیم.

براساس مشاهدات میدانی خبرنگار تیترکوتاه، در جایگاه های سوخت سطح شهر هرج و مرج ایجاد شده و بسیاری از رانندگان که به هر دلیلی کارت سوخت ندارند از دیگر رانندگان تقاضای دریافت کارت برای سوخت گیری دارند و در پی آن جایگاه داران نیز مشوق این ماجرا هستند؛ درصورتی که این امر به خودی خود وجهه درستی ندارد. چراکه ارائه کارت سوخت و خدمات مربوطه در پمپ بنزین ها قطعا وظیفه جایگاه داران است نه دیگر شهروندان.

آن طور که سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت اعلام کرده است، اجرای این طرح به نفع مردم است زیرا دیگر خبری از هزینه های اضافی مردم در قبال مفقود و یا خرابی کارت های سوخت نخواهد بود. اما با این وجود اجرای این طرح که یک پروژه بزرگ به نظر می رسد کار آسانی نیست و اجرای کامل آن زمان بر خواهد بود.

در این باره مدیر سامانه هوشمند سوخت گفت:  برای پیاده سازی این طرح ما تا یک ماه دیگر یک جایگاه به صورت آزمایشی داریم که در همان تهران داریم انجام می‌دهیم، یعنی کار مقدماتی اش انجام شده، برنامه نویسی هایش انجام شده، مستلزم این است که ما به سایر دستگاه‌هایی که می‌خواهیم در این شِیر اجرا کنیم باید وصل شویم، لینک شویم، مثل پلیس راهور که الآن انتقال به شرکت توسعه پژوهش ناجی از طریق آن اطلاعات را باید بگیریم.

اما حقیقت هرچه که هست نشان از این دارد که مردم آمادگی اجرای این طرح را نداشتند و دولت می‌بایست با برنامه ریزی منطقی و اطلاع رسانی هوشمندانه بستر لازم برای اجرای این طرح را فراهم می‌کرد و بطور مدیریت شده این طرح را کلید می‌زد. حال باید دید واکنش دولت نسبت به این بی نظمی ها چیست و آیا راه حلی برای رفع این مشکلات دارد یا خیر.