به گزارش اکونا پرس،

به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مهندس محمود نصیری مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب در جلسه پیش بینی بهره دهی چاههای این شرکت برای نیمه دوم سال ۱۴۰۲ با بیان اینکه خدمت در این شرکت به پاس حرمت خون شهدا و رزمندگان ، افتخاری بزرگ  و اراده های سترگ همکاران مرهون این لطف و کرامت معنوی است .

مهندس نصیری با معرفی اجمالی حوزه فعالیت شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب و پارامترهای خاص این شرکت اظهار داشت : حوزه فعالیت شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب در چهار استان کرمانشاه ، ایلام ،لرستان و شمال خوزستان است. این شرکت هم اکنون دارای یک میدان گازی و  دوازده میدان نفتی فعال است  که پنج میدان نفتی پایدار غرب ، آبان ،دهلران ،نفت شهر و آذر به عنوان میادین  مشترک محسوب می شوند که این موضوع تمهیدات و حساسیت ویژه ای برای تولید مستمر و بی وقفه را ایجاب می نماید.  همچنین وجود ۶۵۰ کیلومتر نوار مرزی مشترک با کشور عراق ؛ صیانت از تاسیسات ، پاکسازی و مین روبی و ادوات جنگی به جا مانده در مناطق تحت پوشش شرکت و پایش مستمر آنها را می طلبد تا حادثه ای برای کارکنان و تاسیسات شرکت به وجود نیاید. 

وی دیگر شاخصه این شرکت را وجود تنها میدان گازی در غرب کشور ذکر کرد و اظهار داشت : میدان گازی تنگ بیجار در شرایط فعلی تنها میدان گازی توسعه یافته در غرب کشور به شمار می ورد که بهمین دلیل نقش ویژه ای در تامین گاز زمستانی دارد ؛ همچنین  گاز این میدان از ترش ترین نوع میادین گازی دنیا  است که  این موضوع نیازمند تجهیزات و تاسیسات خاص و شرایط بهره برداری ، تعمیرات و نگهداشت آن نیز ویژه  است.

بر اساس این گزارش ، مهندس نصیری به قالب سه گانه فعالیت این شرکت در چهارچوب قراردادهای کاری و فلسفه وجودی این شرکت اشاره و تصریح کرد : یک بخش مهم از فعالیت شرکت به فلسفه وجودی و ماهیتی ذاتی شرکت که همان تولید و بهره برداری از میادین نفتی و گازی  بر می گردد . دومین قالب فعالیت این شرکت ، اجرایی شدن اولین قراردادهای توسعه میادین نفتی  از نوع  IPC است.  در این رابطه شرکت به عنوان بهره بردار و نگهداشت (O&M) ایفای نقش می کند.  با تحویل و واگذاری میدان نفتی مشترک آذر به این شرکت سومین قالب فعالیت شرکت بعنوان نظارت بر قرارداد برون سپاری راهبری میدان مذکور شکل گرفته است .

 مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت وگاز غرب در رابطه با  عملکرد شرکت در نیمه اول سال ۱۴۰۲ خاطرنشان کرد :طی شش ماه اول امسال روزانه پنج میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب گاز از میدان تنگ بیجار برداشت شده که تولید تجمیعی آن معادل یک میلیارد و ۷۰ میلیون متر مکعب است . در این مدت همچنین روزانه ۷۳ هزار بشکه نفت از میدانهای شرکت تولید شد که در مجموع ۱۳ میلیون ۵۹۰ هزار بشکه نفت است.

 بر اساس این گزارش از مهمترین طرحها توسعه ای میدانهای گازی این شرکت می توان به طرح توسعه فاز دوم میدان گازی تنگ بیجار ، احداث واحد تقویت فشار تنگ بیجار و طرح توسعه میادین گازی بانکول و باباقیر اشاره کرد. همچنین طرحهای توسعه ای میادین نفتی این شرکت شامل طرح توسعه میدان دانان، طرح توسعه فاز دوم میدان مشترک دهلران، طرح توسعه میادین سومار ، سامان و دلاوران ، پروژه تقویت فشار چشمه خوش و احداث ایستگاه تقویت فشار دهلران است. 

این گزارش می افزاید: شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب در سال ۱۳۷۸ با تولید روزانه ۴۲ هزار بشکه نفت فعالیت خود را آغاز کرد.میادین این شرکت شامل ۱۳ میدان توسعه یافته  و ۱۳ میدان توسعه نیافته شامل ۷ میدان  نفتی و ۶ میدان گازی است .میادین نفتی توسعه یافته شامل میادین:پایدارشرق، پایدارغرب، چشمه خوش، دالپری، دانان، سرکان، ماله‌کوه، سومار، دهلران، نفت‌شهر، آذر و آبان و  میدان گازی توسعه یافته تنگ بیجار است. میادین نفتی توسعه نیافته شامل امام حسن، چنگوله، دلاوران، شاخه، مهر، سامان و ویزنهار و میادین گازی توسعه نیافته شامل کبیرکوه، هالوش، سمند، بیستون، بابا قیر و بانکول است.