به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران ، مهندس حیدری در این نشست که به میزبانی پژوهشگاه صنعت نفت و با حضور مدیران عامل شرکتهای تابعه ملی نفت ایران برگزار شد ، با اشاره به چشم انداز تولید نفت و گاز  این شرکت اظهار داشت: شرکت نفت مناطق مرکزی ایران برای افزایش تولید گاز ،  اجرای طرح‌های ضربتی تولید بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز با توسعه ۱۱ میدان گازی و احداث  و بازآرایی هفت ایستگاه تقویت فشار در دست اقدام  دارد و پیش بینی می شود تولید روزانه ۴۰۰ میلیون متر مکعب گاز و ۵۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی افزایش یابد.

وی به جایگاه ویژه شرکت در تامین انرژی کشور پرداخت و افزود : شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است که علاوه بر تولید نفت و گاز ، به عنوان نخستین شرکت در حوزه ذخیره سازی گاز طبیعی فعالیت دارد . همچنین در حوزه مسئولیت های اجتماعی هم اکنون حفاری و بهره برداری آب از چاههای ژرف نیز در برنامه کار خود دارد. 

مهندس حیدری درباره تولید فعلی و حوزه فعالیت شرکت متبوع خویش خاطر نشان کرد: شرکت نفت مناطق مرکزی ایران هم اکنون در ۱۱ استان کشور مجموع فعالیت های تولید خود را توسط سه شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی ، شرق و غرب دنبال می کند.که با توسعه میدان‌های جدید از جمله میدان گازی مختار ، ریک ، دودرو و شوروم ، استانهای کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری به حوزه فعالیت شرکت نیز اضافه می شود.

مهندس حیدری مهمترین چالشهای فناورانه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران را در سه گروه مهندسی نفت ، حفاری و تعمیر چاهها و زمین شناسی و طرح‌های اکتشافی دسته بندی کرد و از  اعلام آمادگی این شرکت برای همکاری با شرکتهای دانش بنیان خبر داد .

مهندس حیدری در رابطه با چالشهای تولید در مخزن و چاه تصریح کرد : مهمترین حوزه کاری برای چالشهای تولید در چاه و مخازن شامل تراوایی پایین سازند ، ضخامت کم لایه تولید ، تولید هم زمان از لایه های متفاوت ، رسوبات مواد آلی ، آسیب گل حفاری ، تولید آب و گاز اضافی می شود . که فرصت مطالعاتی و عملیاتی برای شرکت دانش بنیان فراهم است. 

بر اساس این گزارش ، مهندس حیدری در رابطه با چالشهای تولید در بخش خطوط لوله خاطر نشان کرد: چالشهای این حوزه مواردی همچون رسوبات مواد آلی ، رسوبات مواد معدنی ، تغییر جریان و تجمع مایعات و عدم تامین فشار انتقال را شامل می شود.

مهندس حیدری درباره راهکارهای مرتفع ساختن چالشهای حفاری و تعمیر چاهها اظهار داشت : برای مرتفع ساختن چالشهای بخش حفاری و تعمیر چاهها به کارگیری فناوری های نوین و بومی سازی افزایه های استراتژیک در سیالات حفاری ، ساخت سیالات سبک حفاری سازگار با محیط زیست جهت حفاری سازندهای کم فشار  ، به کار گیری روشهای نوین حفاری مناسب جهت حفاری مخازن کم فشار و لزوم تقویت شرکتهای سازنده رشته های درون چاهی و تاج چاهها پیشنهاد می شود .

مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از ابتکارهای حل چالش‌های زمین شناسی و طرح‌های اکتشافی تصریح کرد : در این زمینه ارائه راهکار برای عبور امواج  لرزه ای از سازند گچساران برای افزایش کیفیت اطلاعات لرزه نگاری و ارائه روشهای نوین برداشت و پردازش اطلاعات لرزه نگاری در نواحی با توپوگرافی کوهستانی خشن قابل برنامه ریزی است . همچنین لزوم بومی سازی و ساخت تجهیزات لرزه نگاری استاندارد و با کیفیت در کشور ، رفع محدودیت در ثبت نمودارهای تصویری ، مرتفع نمودن چالشهای پیش رو با استفاده از روشهای ژئومکانیکی برای افزایش تولید نفت و گاز برای شرکتها دانش بنیان فراهم است.

این گزارش می افزاید ، مهمترین راهکارهای حل چالش‌های مهندسی نفت شامل مواردی همچون طراحی و ساخت کمپرسورهای کم هزینه با قابلیت جابجایی و در ظرفیت های مناسب ، تیرگی میعانات تولیدی در چاههای گازی، ارائه راهکارهای بهره برداری از میادین گازی دارای نیتروژن بالا و امکان سنجی استفاده از هلیوم  گاز تولیدی برخی از میادین گازی با درصد هلیوم بالاست .

مهندس حیدری چالشهای عملیاتی و راهکارهای حل آنرا در قالب مواردی همچون تکنولوژی های نوین کاهش آب مصرفی در فرآیند نمک‌زدایی ، طراحی و ساخت دستگاه پالایش خاکهای آلوده به مواد نفتی ، مرتفع نمودن مشکل ریزگردها و شن های روان و بومی سازی ابزارهای نمودار گیری درون چاهی دسته بندی می شود.

شایان ذکر است طرح احیای چاههای کم بازده یا بسته نفتی در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران که در این همایش توسط مدیر عامل در سه سرفصل مطرح شد که شناسایی حدود ۱۰۰ حلقه چاه بسته و کم بازده نفتی و گازی ، معرفی ۲۵ حلقه چاه نفتی بسته یا کم بازده جهت دریافت پیشنهادهای فنی و انجام هفت حلقه چاه میادین نفتی شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب را در برمی گیرد.