به گزارش اکونا پرس،

به نقل از شانا، بیژن زنگنه، امروز (دوشنبه، دوم مهرماه) در حاشیه گشایش رسمی دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

وی درباره نشست دیروز (یکشنبه، یکم مهرماه) کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک (JMMC) در الجزایر اظهار کرد: در این نشست بر پایبندی به سهمیه‌ها تاکید شد و هیچ بحثی درباره افزایش تولید مطرح نشد.

وزیر نفت به این پرسش که آیا حذف نفت ایران برای کوتاه‌مدت امکان‌پذیر است، پاسخ داد: حذف نفت ایران در میان‌مدت امکان‌پذیر نیست، اما در کوتاه مدت آمریکایی‌ها مسائلی در ذهنشان هست تا اگر شده حتی برای یک ماه به‌صورت نمادین صادرات نفت ایران را به صفر برسانند، اما این خواب هیچگاه تعبیر نمی‌شود.

زنگنه درباره این‌که افزایش نیافتن تولید اعضای اوپک و غیراوپک در نشست الجزایر چه پیامی برای آمریکا دارد، تصریح کرد: اوپک، سازمانی مستقل است و شاخه‌ای از وزارت انرژی امریکا نیست و دیروز هم گفتم صحبت آقای ترامپ که گفته‌ ما امنیت برخی کشورهای منطقه خلیج فارس را تامین می‌کنیم و بقای عمر آنها بستگی به حمایت و تلاش ما (آمریکا) دارد، بزرگ‌ترین توهین به ملت‌ها و کشورهای دوست آمریکا در منطقه است و امیدوارم که در اقدام‌هایشان نشان دهند که چقدر مستقل هستند.

وی درباره این‌که نشست الجزایر چه دستاوردی داشته است، گفت: آنچه در الجزایر حاصل شد این بود که هیچ کشوری پاسخ مثبتی به صحبت‌های آقای ترامپ نشان نداد و تقریبا اوپک و حتی کشورهای غیرعضو اوپک هم اعلام کردند اکنون نیازی به افزایش تولید نیست و این را اگر نگوییم شکست سخت؛ به‌طور حتم هیچ دستاوردی برای آقای ترامپ نداشته است.

زنگنه درباره این‌که آیا به جز کره جنوبی، کشور دیگری واردات نفت از ایران را قطع کرده است، افزود: برخی کشورها خرید نفت از ایران را کاهش داده‌اند، اما هیچ کشوری خرید نفت خود از ایران را متوقف نکرده و تنها کره جنوبی است که برای سه ماه پیاپی از ایران نفت نخریده است.