به گزارش اکونا پرس،

به نقل از خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، مسعود کرباسیان  در آیین امضا قرارداد الکتروپمپ های طرح انتقال نفت گوره-جاسک که در سالن همایش های شهید بهشتی وزارت نفت برگزار شد، با یادآوری اینکه مصوبه اجرای طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک در سال ۱۳۹۶ از سوی وزیر نفت ابلاغ شده است، اظهار کرد: زمانی که این مصوبه ابلاغ شد گمان نمی رفت که در اجرای این طرح ملی و عظیم که عملیاتی شدن آن در زمان مقرر ضروری بود، تا این حد بر استفاده از توان نیروهای داخلی تکیه شود.

وی ادامه داد: طرح عظیم انتقال نفت خام با استفاده از ۱۰۰۰ کیلومتر خط لوله با گذر از استان های فارس و بوشهر که می بایست نفت جنوب غرب ایران را به جنوب شرق منتقل کند، هم اکنون با دستان پرتوان متخصصان داخلی در حال انجام است. برآیند و نتیجه این طرح ملی در نهایت رشد صنایع پایین دستی، اشتغالزایی و توسعه و رونق سواحل مکران و در مجموع رونق و توسعه کشور است.

کرباسیان با اطمینان بخشی به اینکه طرح راهبردی انتقال نفت گوره به جاسک در زمان تعیین شده عملیاتی می شود، گفت: وقتی در کمتر از ۲ سال تمام مقدمات این کار از تحصیل اراضی گرفته تا تامین تجهیزات مورد نیاز انجام شده، به طور قطع در زمان تعیین شده شاهد اجرای این طرح خواهیم بود.ضمن اینکه وزیر نفت با تسلط، سختگیری در اجرای به موقع امور و پیگیری های مکرر و هفته ای سبب شتاب بخشی به فعالیت های اجرایی این طرح شده اند.

معاون وزیر نفت با اشاره به دغدغه های پیمانکاران فعال در طرح ملی انتقال نفت خام گوره- جاسک، گفت: در زمینه تامین اعتبار ارزی مشکلی وجود ندارد.

کرباسیان با بیان اینکه احداث ۵ تلمبه خانه در طرح انتقال نفت از گوره به جاسک به ارزش قراردادی ۱۴۳ میلیون یورو نیز از سوی پیمانکاران داخلی اجرایی می شود، گفت: از ویژگی های خاص این طرح ملی این است که در راستای عملیاتی شدن آن اقدام هایی برای نخستین بار در کشور انجام شده که از میان آنها می توان به ساخت ورق های فولادی مورد نیاز لوله های ۴۲ اینچ و یا همین الکتروپمپ های مورد نیاز این طرح اشاره کرد.

تولید ۲۰ کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ طرح انتقال نفت از گوره به جاسک

وی ادامه داد: خوشبختانه با حمایت های انجام شده، پذیرش ریسک های موجود، پرداخت بیعانه و اعتماد مجموعه صنعت نفت به توان داخل، هم اکنون ماهیانه ۳۰ هزار تن تختال از سوی کارخانه فولاد مبارکه تولید می شود که این تختال ها در فولاد اکسین به ورق عریض تبدیل و در شرکت لوله سازی اهواز به لوله های ۴۲ اینج تبدیل می شود.

به گفته کرباسیان، هم اکنون حدود ۲۰ کیلومتر لوله ۴۲ اینچ مورد نظر خط انتقال تحویل شده و عملیات لوله گذاری در حال انجام است. گفتنی است، این اقدام ازخروج حدود ۳۰۰ میلیون پورو ارز از کشور جلوگیری کرده و در عوض به توان تولید داخلی کمک کرده است.

وی با بیان اینکه، لوله یکی از اقلام اساسی و مورد نیاز صنعت نفت است، اظهار کرد: با توجه به این نیاز، شرکت های داخلی مطمئن باشند که خرید تداوم خواهد داشت. "نفت هیچوقت همکاران خودش را در بخش صنعت و در بخش مشاورین تنها نخواهد گذاشت."

مناقصه تامین گوی های شناور به‌زودی برگزار می شود

کرباسیان با اشاره به نیاز طرح پایانه جاسک به سه گوی شناور، گفت: ظرف چند هفته آینده مناقصه مربوط به تامین گوی های شناور نیز از سوی شرکت نفت و گاز پارس برگزار می شود. در این قرارداد نیز مشابه الکتروپمپ ها از تمام ظرفیت صنعت داخل استفاده می شود چرا که این باور و یقین که می توانیم به تولید داخلی اعتماد کنیم در صنعت نفت وجود دارد.

وی در مورد قراردادهای نگهداشت و افزایش توان تولید نفت نیز گفت: هم اکنون در این زمینه ۱۰ قرارداد با اعتبار افزون بر ۶ هزار میلیارد تومان با هدف حمایت از داخل امضا شده که به زودی نیز ۹ قرارداد دیگر با اعتبار حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان امضا می شود. در مجموع ۱۴ قرارداد دیگر باقی می ماند و این جریان حمایت از صنعت و تولید داخل ادامه خواهد داشت؛ "خط تولید و حمایت نفت متوقف پذیر نیست."