به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران،مهندس رامین حاتمی ،مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در رابطه با مدت اجرا و بهره برداری این پروژه اظهار داشت: مدت زمان اجرا و راه اندازی پروژه دو سال که تا پایان دی ماه مراحل اجرایی آن آغاز می شود، بهره برداری از آن نیز  به مدت پنج سال به طول می انجامد که علاوه بر جلوگیری از سوختن گازهای همراه و آلودگی زیست محیطی باعث اشتغالزایی و ممانعت از اتلاف و هدررفت منابع خواهد شد.

 مهندس حاتمی با اشاره به بخشنامه ابلاغی وزارت نفت  در خصوص جمع آوری و واگذاری گازهای مشعل از طریق فراخوان عمومی مزایده به بخش خصوصی و سرمایه گذاری در این بخش تا پایان برنامه ششم، با اشاره به پیشینه این موضوع تصریح کرد: جمع آوری گازهای همراه نفت سوزانده شده همواره یکی از موضوعات مورد تاکید و از اولویت های مهندس زنگنه مبنی بر صیانت از محیط زیست ، هدر رفت سرمایه ملی و کارآفرینی بخش خصوصی است. در این ارتباط در حوزه میادین شرکت نفت مناطق مرکزی ایران ، اقدامات لازم از سال گذشته آغاز و برای اولین بار واگذاری گازهای مشعل در میدانهای نفت شهر و سومار انجام  شد.

بر اساس این گزارش، مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران درباره فعالیت های انجام شده در نخستین طرح مزایده گازهای مشعل در میدان های  نفت شهر و سومار خاطرنشان کرد: نخستین طرح مزایده گازهای مشعل در میدان های نفت شهر و سومار با هدف کاهش اثرهای سوء زیست محیطی و ایجاد ارزش افزوده از این منابع و همچنین ایجاد فرصت سرمایه گذاری و کسب و کار واگذار شده است.  با اجرایی شدن قرارداد فروش گاز میدانهای نفت شهر و سومار روزانه از سوزاندن حدود 12 میلیون فوت مکعب گاز جلوگیری میشود. طبق برنامه ریزی به عمل آمده درخصوص گازهای مشعل میدانهای چشمه خوش، آبان، پایدار غرب، دالپری، دهلران ، دانان و خشت مزایده فروش این گازها در سال جاری پایان یافته و برای اجرا واگذار خواهد شد.

این گزارش می افزاید، گازهای همراه نفت از جمله منابع هیدروکربوری محسوب می شوند که با فرآورش اولیه آنها  می توان گاز سبک و مایعات گازی (NGL) تولید نمود. محصولات به دست آمده از  فرآورش این گازها می توانند جهت تولید برق، تزریق به مخازن و خوراک واحدهای مختلف پتروشیمی به کار گرفته شوند.