به گزارش اکونا پرس،

 آیین کلنگ زنی و احداث کارخانه جمع آوری و فرآورش گازهای مشعل در منطقه غرب کارون، پیش از ظهر امروز (یکشنبه، ۲۰ بهمن ماه) و همزمان با هشتمین روز از دهه مبارک فجر برگزار شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با معرفی شرکت مهندسی "کاناز مشاور" به عنوان برنده مناقصه و مجری این طرح اعلام کرد: بنابر قرارداد پنج ساله ای که میان ۲ شرکت منعقد شده است، جمع آوری و فرآورش روزانه ۵۰ میلیون فوت مکعب گاز از مشعل های غرب کارون به شرکت کاناز مشاور واگذار شده است.

جهانگیر پورهنگ ارزش این قرارداد را افزون بر ۱۲۴ میلیون دلار خواند واظهار کرد: احداث کارخانه جمع آوری و فرآورش گازهای مشعل در منطقه غرب کارون، ۱۵ ماه به طول خواهد انجامید و پس از آن طی ۶۰ ماه تحویل گاز از سوی شرکت نفت و گاز اروندان انجام می شود.

وی متذکر شد: در اجرای این طرح،‌ شرکت کاناز مشاور به عنوان برنده مناقصه و مجری طرح موظف شده است تا افزون بر جمع آوری گازهای همراه، آن ها را به مایعات گازی و گاز خشک تبدیل کند.

پورهنگ درباره مراحل انجام طرح جمع آوری و فرآورش گازهای مشعل میدان های غرب کارون گفت: اقدامات عملی برای تحقق این طرح از بهار امسال آغاز شده و با اخذ تاییدیه هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران در اواخر شهریورماه وارد فاز اجرایی شده است.

وی با اشاره به ضرورت و اهمیت این طرح در بحث کاهش آلودگی های زیست محیطی نشات گرفته از گازهای همراه نفت در منطقه غرب کارون عنوان کرد: با اجرای این طرح ضمن برداشتن گامی مثبت در مسیر کاهش آلودگی ها، بحث اشتغالزایی هم‌ مورد توجه قرار خواهد گرفت و صرفه اقتصادی قابل توجهی را نیز به دنبال خواهد داشت.

پورهنگ در مورد اقدامات برای حفظ و کاهش آلودگی محیط زیست منطقه نیز گفت: مناقصه ای برای ساخت یک حوضچه نگهداشت پسماند به ارزش افزون بر ۱۰ میلیارد تومان در منطقه غرب کارون برگزار شده است که قرار است با تجهیز این حوضچه، پسماند و کنده های حفاری و خاک های بعضا آلوده به نفت به آن منتقل شود.

وی در خصوص توسعه میادین جفیر و سپهر نیز یادآور شد: شرکت پاسارگاد متولی انجام این طرح است که قرار است در فاز نخست آن روزانه به میزان ۳۰ هزار بشکه نفت خام تولید و در فازهای بعدی که در قالب قراردادهای طولانی مدت ۱۵ الی ۲۰ ساله تعریف شده است، این حجم تولید به ۱۱۰ هزار بشکه در روز برسد.

بنابراین گزارش، آیین کلنگ زنی و احداث کارخانه جمع آوری و فرآورش گازهای مشعل در منطقه غرب کارون، پیش از ظهر امروز (یکشنبه، ۲۰ بهمن ماه) و همزمان با هشمین روز از دهه مبارک فجر با حضور استاندار خوزستان، مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز اروندان، رئیس محیط زیست استان خوزستان و جمعی از مسئولان در منطقه غرب کارون برگزار شد