به گزارش اکونا پرس،

به نقل از مدیریت پروژه اُیکو در پالایشگاه تهران، در این عملیات که شامل تعمیرات اساسی واحد های آیزوماکس و هیدروژن پالایش شمالی پالایشگاه تهران می باشد، اهم فعالیت های برنامه ریزی شده شامل تخلیه و شارژ کاتالیست راکتورهای واحد آیزوماکس شماره 2 و کوره ریفورمر واحد هیدروژن شماره 2، تعویض قسمت آسیب دیده بدنه برج 2V-409 و همچنین تعویض کلیه Pig tail های ورودی کوره 2H-801 و ترمیم عایق های سقف این کوره می باشد.

با توجه به شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا ویروس، نیروهای موقت مورد درخواست کارفرما به تعداد 365 نفر بوده که کار جذب تمامی نیروها انجام شده است و تحت آموزش های لازم نیز قرار گرفته اند. همچنین اجرای تعمیرات اساسی (اورهال) با حضور کلیه نیروهای چارت پالایشگاه انجام خواهد شد. لازم به ذکر است جذب پرسنل روزمزد نیز به صورت روزانه ضمن رعایت تمامی پروتکل های تصویب شده جهت پیشگیری از کرونا ویروس و کنترل دمای روزانه تمامی پرسنل همراه با رعایت سایر الزامات بهداشتی و پیشگیری در محل پالایشگاه و همچنین کمپ محل اقامت مربوطه انجام می پذیرد.

گفتنی است که واحد آیزوماکس شماره 2 با ظرفیت اسمی 15000 بشکه در روز، آیزوفید حاصل از برج تقطیر در خلاء را به محصولات با ارزش و کیفیت بالا تبدیل می کند. این واحد به وسیله گاز هیدروژن با درجه خلوص 5/96 درصد در شرایط معینی از فشار و درجه حرارت بالا، خوراک دریافتی را در مجاورت کاتالیست نیکل مولیبدن به گازهای سبک، گاز مایع، نفتای سبک و سنگین، سوخت جت و نفت گاز مرغوب تبدیل می کند. اهمیت ویژه این واحد، کاهش حجم نفت کوره تولیدی و تولید محصولات با ارزش و مورد نیاز جامعه است.

همچنین واحد هیدروژن شماره 2 نیز با ظرفیت اسمی یک میلیون متر مکعب در روز است. خوراک این واحد از طریق گازهای حاصل از واحدهای تبدیل کاتالیستی و گاز طبیعی تأامین می شود. خوراک واحد هیدروژن سازی تحت شرایط معینی با بخار آب فوق اشباع شده مخلوط شده و از کوره تبدیل با دمای بالا حاوی کاتالیست اکسید نیکل و سایر راکتورهای کاتالیستی عبور می کند. بدین ترتیب هیدروژن با درجه خلوص 96 ونیم درصد و 3 و نیم درصد متان، تولید و به واحدهای آیزوماکس ارسال می شود.

شرکت راه اندازی و بهره برداری صنایع نفت (OICO) در قالب پیمان نگهداری و تعمیرات، عهده دار تعمیرات روزمره و اساسی این پالایشگاه عظیم می باشد.