به گزارش اکونا پرس،

به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، «رضا اردکانیان» امروز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از 20 پروژه صنعت آب و برق استان هرمزگان در چارچوب دوازدهمین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران که با حضور رئیس جمهوری و به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، اظهار داشت:  تاکنون با احتساب پروژه‌های استان هرمزگان 44 پروژه در 14 استان با 14 هزار و 100 میلیارد تومان به اتمام رسیده و وارد مدار بهره برداری شده است.

وی ادامه داد: 209 پروژه دیگر با 36 هزار میلیارد تومان تا پایان امسال به بهره ‌برداری خواهد رسید.

اردکانیان با اشاره به اهمیت این پویش گفت: این برنامه حاکی از سیر طبیعی فعالیت‌های اقتصادی و تمرکز مدیران و دست اندرکاران بر کار خود و عدم اتکای صددرصدی به صادرات روزانه نفت و همراهی مردم و بخش خصوصی است.

وزیر نیرو همچنین در پاسخ به سوال رئیس جمهوری در خصوص امکان ذخیره آب در سامانه آب شیرین کن استان هرمزگان با اشاره به مراحل بهره‌برداری از این سامانه گفت: همیشه این امکان وجود دارد. فاز اول آب شیرین کن هرمزگان سال 96 افتتاح شد، فاز دوم امروز افتتاح می‌شود و 100 هزار متر مکعب دیگر تا پایان امسال بهره‌برداری خواهد شد.

اردکانیان افزود: همزان با بهره برداری از سدها امکان بهره برداری از چاه ها را هم داریم که آب با کیفیت در اختیار مردم قرار گیرد.

وزیر نیرو در عین حال با بیان این که هفته آینده بنا به پیش بینی‌ها هفته گرمی پیش رو خواهیم داشت و فشار روی واحدهای تولید برق از جهت تجهیزات سرمایشی خواهد بود گفت: پارسال، پیک بار در 30 تیر 57 هزار و 681 مگاوات بود، اوج اخیر هم به میزان 58 هزار و 647 مگاوات در پنجشنبه گذشته بوده و پیش بینی می شود این رکورد هفته آینده شکسته شود .

اردکانیان افزود: پارسال به نسبت سال 97 اوج بار ما حداکثر یک درصد افزایش داشت و تلاش می‌ود امسال و تابستان سال آینده هم افزایش آن از یک درصد تجاوز نکند که سه سال پیاپی به عنوان عملکرد ملت ایران به دنیا گزارش کنیم.

وی گفت: در حالی‌که سال های قبل پیک بار حدود 5 درصد بود و برای تامین برق سه هزار مگاوات نیروگاه با 2.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری می کردیم اما امسال دستاورد خوبی است که در حالی که پیک‌زایی می کنیم تولید انرژی ما پارسال و امسال 4 تا 4 و نیم درصد افزایش داشت و نه تنها خاموشی نداشتیم علاوه بر تامین نیاز صنعت و صادرات تولید انرژی بیشتری داشتیم.

 افزایش 290 مگاواتی ظرفیت نیروگاهی هرمزگان

رضا اردکانیان اظهار داشت: توفیقی است که یک بار دیگر در پنج‌شنبه‌های افتتاح، این بار نوبت به پویش #هرهفته_الف_ب_ایران رسید، اما این دفعه با قطار حرکت نمی‌کنیم و کشتی پویش در سواحل خلیج فارس و دریای عمان لنگر خواهد انداخت.

وی گفت: این دفعه توفیق داشتیم قبل از سفر به هرمزگان در تهران طرح‌های مهمی را بهره برداری و آغاز کنیم؛ شهر پیشوا در جنوب شرق استان تهران از آب گوارا و با کیفیت سد ماملو برخوردار شد و دو واحد تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب در جنوب تهران با سرمایه گذاری 640 میلیارد تومان از منابع داخلی شرکت آب و فاضلاب کار اجرایی شان را آغاز کردند.

وزیر نیرو گفت: امروز در هفته دوازدهم پویش قرار داریم و تاکنون 44 پروژه در 14 استان با سرمایه گذاری 14 هزار و 100 میلیارد تومان به اتمام رسیده است. 209 پروژه دیگر با سرمایه گذاری 36 هزار میلیارد تومان باقی مانده است که تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

اردکانیان ادامه داد: این برنامه‌ها نشان دهنده سیر طبیعی فعالیت‌های اقتصادی در کشور، تمرکز مدیران بر کار خودشان، عدم اتکای صد در صدی به صادرات روزانه نفت و همراهی مردم و بخش خصوصی در سال جهش تولید برای اتمام این طرح‌هاست.