به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران؛ مهندس رامین حاتمی روز چهارشنبه( یکم مهر)در توضیح بیشتر دراین‌باره گفت: این پروژه‌ها در راستای همکاری فناورانه شرکت ملی نفت ایران با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور و همچنین اجرای طرح‌های میدان محور ازدیاد برداشت و بهینه‌سازی تولید تعریف‌شده است.

وی بابیان اینکه پروژه‌های پیش‌گفته در میادین خشت و تنگ بیجار و اقمار آن اجرا می‌شود، افزود: پروژه پژوهشی میدان تنگ بیجار توسط دانشگاه شهید چمران اهواز و پروژه میدان خشت را دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران اجرا می نماید.

حاتمی اظهار داشت: تفاهم‌نامه مربوط به این پروژه‌ها در قالب ۱۳ قرارداد پژوهشی صنعت نفت طی مراسمی با حضور مقامات عالی وزارت نفت و علوم، تحقیقات و فناوری امضا و مبادله شد.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: این سند همکاری که مدت اجرای آن ۱۰ سال پیش‌بینی‌شده است و با توافق طرفین نیز قابل تمدید است، شامل بخش‌های مطالعه زودبازده، انجام مطالعات آزمایشگاهی، مطالعه جامع، اجرای طرح پایلوت میدانی و انجام طرح‌های پژوهشی برای حل چالش‌ها و مشکلات میدان و ارائه راهکار جهت افزایش بازیافت از این میادین، می‌باشد.

وی ادامه داد، میدان گازی تنگ بیجار در استان ایلام واقع‌شده و انجام پروژه مطالعاتی این میدان و میدان‌های اقماری آن شامل میدان‌های بابا قیر، بانکول و سمند جهت تأمین خوراک پایدار پالایشگاه ایلام بسیار حائز اهمیت می باشد.

رئیس هیات مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، در خصوص پروژه مطالعاتی خشت در استان فارس نیز خاطرنشان کرد، با توجه به کسب اطلاعات جدید از چاه‌های اخیر حفرشده در این میدان و همچنین نوع سیال و خواص سنگ مخزن به‌منظور تعیین بهترین روش ازدیاد برداشت و تولید حداکثری در برنامه‌های مطالعه میدان محور شرکت ملی نفت ایران قرارگرفته است.

پیش‌ازاین نیز چهار پروژه پژوهشی این شرکت با دانشگاه‌های امیرکبیر، رازی کرمانشاه و پژوهشگاه صنعت نفت به‌منظور رفع چالش‌های تولید و با رویکرد افزایش بهره‌وری عملیاتی شد.

شرکت نفت مناطق مرکزی ایران مسئولیت بهره‌برداری از ۸۰ میدان نفت و گاز را در سطح کشور بر عهده دارد؛ و در حال حاضر ۲۸ میدان گازی و نفتی در مدار تولید قرار داشته و دیگر میدان ها در برنامه‌های توسعه‌ای آتی این شرکت می‌باشد.