به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران مهندس رامین حاتمی در روز اول جلسات پیش بینی بهره دهی چاههای شرکت نفت مناطق مرکزی ایران برای نیمه اول سال ۱۴۰۰ که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد ، در رابطه با جزییات تولید نفت و گاز شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، اظهار داشت : از ابتدای امسال تا ۲۰ بهمن ماه در شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در مجموع ۴۴ میلیارد و ۴۷۰ میلیون متر مکعب گاز ،۱۳میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه میعانات گازی و یک میلیون و ۹۳۰ هزار بشکه نفت تولید شده که میزان تولید روزانه گاز این شرکت ۱۳۶ میلیون و ۴۲۰ هزار متر مکعب ، نفت پنج هزار و ۹۲۷ بشکه و میزان تولید روزانه میعانات گازی ۴۲ هزار بشکه بوده است.

وی درباره پیش بینی برنامه تولید نیمه اول سال ۱۴۰۰ شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی تصریح کرد: میانگین روزانه تولید گاز در این شرکت طی هشت ماه گرم سال ، ۱۳۳ میلیون متر مکعب و طی چهار ماه سرد روزانه ۱۶۷ میلیون متر مکعب پیش بینی شده است.همچنین میزان تولید نفت نیز تا زمستان سال آینده به بیش از  ۲۰ هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

بر اساس این گزارش ، مهندس حاتمی در رابطه با حفاری های صورت گرفته طی ۱۱ ماه اخیر در شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی اظهار داشت : در این مدت تعداد سه حلقه چاه جدید حفاری شده و یک حلقه چاه نیز در حال حفاری است. تعداد ۶حلقه چاه تعمیری نیز حفاری آن پایان یافته و دو چاه تعمیری نیز در دست اقدام است.

این گزارش می افزاید ، جلسه پیش بینی بهره دهی چاهها برای نیمه اول سال ۱۴۰۰ ضمن بررسی عملکرد تولید نفت و گاز طی سال جاری، به پیش بینی ظرفیت قابل بهره برداری از چاههای تولیدی نفت و گاز ، بررسی آمار ذخایر و تولید میادین نفتی و گازی ، برنامه تولید نفت و گاز و میعانات گازی برای سال ۱۴۰۰، اهم برنامه ها جهت تامین خوراک پایدار پالایشگاهها ، احداث و راه اندازی ایستگاههای تقویت فشار ، توسعه میادین جدید ، چالشها و پیشنهادات در جهت تداوم و افزایش توان تولید چاهها ، متناسب نمودن ظرفیت تاسیسات فرآیندی با توان تولید و نیل به اهداف و تعهدات تولیدی شرکت مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و برنامه تولید خروجی آن جهت تایید هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران ارسال می شود.

در این جلسه همچنین از مجموعه فعالیت های در دست اقدام جهت رفع چالشهای فرآیند تولید صیانتی ، همچون اقدامات و عملیات درون چاهی ، سرچاهی و سطح الارضی ، ظرفیت فرآیندی تاسیسات فرآورشی ، بررسی چالشهای تولید از میادین نفتی و گازی همچون روند افت فشار مخازن و فشار جریانی چاهها ، تطبیق داده های مدل مخازن و عملکرد واقعی میادین ، تولید آب و نمک اضافی ، بالا آمدن سطوح تماس آب و نفت و آب و گاز ، افت فشار طبیعی مخازن و تیرگی رنگ مایعات تولیدی برخی میادین و مشکلات هیدرولیکی خطوط انتقال مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار می گیرد و تصمیات لازم جهت رفع آن اتخاذ می شود.

شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی بزرگترین شرکت زیر مجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است . در حال حاضر این شرکت دارای ۹ میدان گازی فعال آغار ، دالان ، نار، کنگان ، سرخون ، تابناک ، هما ، وراوی ، شانول و دو میدان نفتی فعال سعادت آباد و سروستان است. گستره عملیاتی این شرکت در استانهای فارس ، بوشهر و هرمزگان بوده که در آینده با بهره برداری از میادین اکتشافی جدید استانهای کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری را نیز دربر خواهد گرفت.