به گزارش اکونا پرس،

به نقل از  روابط عمومی هلدینگ برق و انرژی صبا آرش جالبی معاون اقتصادی هلدینگ برق و انرژی صبا در این گفتگوی خبری اظهار داشت:شرکت هلدینگ برق و انرژی صبا با چه سرمایه ای شروع به فعالیت کرد و در حال حاضر در چه جایگاهی قرار دارد؟

گروه برق و انرژی صبا که 100 درصد سهام آن متعلق به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است در سال 1383 با هدف تولید، عرضه و تجارت برق با سرمایه اولیه 10 میلیون ریال تاسیس شد. گروه برق و انرژی صبا در حال حاضر با سرمایه پنج هزار میلیارد ریالی و مجموع 3859 مگاوات ظرفیت نیروگاهی حدود 5 درصد برق کشور را تامین می‌کند. همچنین این مجموعه بهره برداری از 4500 مگاوات نیروگاه را نیز در دست اجراء دارد.

لازم به ذکر است در حال حاضر این هلدینگ در حال پیگیری جدی اخذ مالکیت نیروگاه شهید کاوه قائن بر اساس رای صادره از مراجع قضائی است که پس از طی مراحل قانونی ظرفیتی به میزان 630 مگاوات نیز به مجموعه ظرفیت این مجموعه اضافه خواهد شد. همچنین با تکمیل پروژه‌های در دست اقدام شامل واحد بخار نیروگاه خرم آباد و واحد بخار نیروگاه چابهار هر یک به ظرفیت 160 مگاوات، مجموعه ظرفبت نیروگاهی این هلدینگ به 4800 مگاوات خواهد رسید.   

در خرداد ماه اعلام شد یکی از اهداف این مجموعه در راستای شفاف‌سازی، ورود هلدینگ برق و انرژی صبا و شرکتهای زیر مجموعه آن به  بورس خواهد بود، تا چه مقدار توانستید به این هدف خود دست یابید؟

همانطور که بارها اشاره شده است حسب دستور ریاست محترم بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به منظور شفاف سازی و استفاده حداکثری کلیه اقشار جامعه از منافع و مزایای شرکتهای تحت پوشش بنیاد، موضوع پذیرش و ورود کلیه شرکت‌های زیرمجموعه حائز شرایط پذیرش در بورس در دستور کار قرار گرفته و دارد.

در این راستا اقدامات لازم در خصوص هلدینگ برق و انرژی و صبا، شرکت جنوب غرب صبا و شرکت تولید نیروی آذرخش از این مجموعه صورت گرفته است. آخرین وضعیت آنها بدین صورت است که جلسه هیات پذیرش شرکت تولید نیروی جنوب غرب صبا در بهمن ماه سال 1399 برگزار و کلیه مدارک و مستندات مربوطه ارائه شد و شرکت مذکور منتظر پاسخ هیات پذیرش است. همچنین مدارک و مستندات پذیرش هلدینگ برق و انرژی صبا و شرکت آذرخش نیز تکمیل و در اختیار کارشناسان هیات پذیرش قرار گرفته که زمان برگزاری جلسه هیات پذیرش تعیین شود. بدیهی است گروه صبا تمام تلاش خود را در راستای ورود هر چه بیشتر به بازار سرمایه خواهد کرد تا ضمن شفاف سازی هر چه بیشتر شرکت ها نسبت به بهره برداری از مزایا و ظرفیت‌های بازار سرمایه استفاده کند.

هلدینگ برق و انرژی صبا در چه حوزه هایی فعالیت می‌کند ‌و چه مجموعه هایی را تحت پوشش خود قرار داده است؟

کلیه فعالیت‌های مربوط به تامین و عرضه انرژی الکتریکی از طریق خرید و احداث نیروگاه‌های تولید برق، بهره‌برداری، بهینه‌سازی، توسعه تاسیسات تولید برق و انرژی و فروش انرژی الکتریکی، مدیریت در صنعت برق و تاسیسات مربوطه، انجام هرگونه فعالیت در راستای تامین برق مطمئن و اقتصادی برای کلیه خریداران اعم از سرمایه‌گذاری، مدیریت و نظارت بر ایجاد، توسعه و بهره برداری از تاسیسات تولید برق و انجام کلیه معاملات مربوط به برق که برای تحقق اهداف شرکت، لازم می‌باشد.

گروه صبا شامل ده شرکت زیرمجموعه است که در حوزه تولید و بهره برداری از نیروگاه ها فعال هستند. شرکت‌های تولید نیروی جنوب غرب صبا، تولید نیروی جنوب شرق صبا، تولید نیروی مرکزی صبا، پیوندگستر پارس، مالکیت نیروگاه‌های خرمشهر، زرگان، چابهار، خورشیدی قلعه گنج و نیروگاه سیکل ترکیبی قم را برعهده دارند. شرکت بهره برداری و تعمیرات نیروگاه صبا نیز بهره‌برداری از نیروگاه‌های مذکور را بر عهده دارد. شرکت سرمایه گذاری نیروگاهی ایران و شرکت های زیر مجموعه آن شامل تولید نیروی آذرخش (مالک نیروگاه علی آباد)، مولد نیروی خرم آباد (مالک نیروگاه خرم آباد)،  تولید نیروی زاگرس (مالک نیروگاه قائن) و شرکت بهره برداری سنا (بهره بردار نیروگاه علی آباد) نیز از دیگر شرکت‌های تحت پوشش هلدینگ صبا هستند.

آیا تحریم و مسایل سیاسی، اقتصادی و‌کرو‌نا بر روند فعالیت های شما اثر گذار بوده است؟

طبیعتاً بدون تاثیر نخواهد بود. تحریم های سیاسی موجب دشواری واردات تجهیزات نیروگاهی از کشورهای تولیدکننده قطعات شده است که این موضوع از جنبه‌های زمان و هزینه، شرکت‌های تولیدکننده برق را با مشکل مواجه کرده است. و این موضوع باعث شده که در حال حاضر برخی تامین کنندگان قطعات که در کشور فعالیت دارند قیمتهای پیشنهادی به مراتب بالاتر از قیمتهای جهانی ارائه میدهند. هرچند که این هلدینگ سعی کرده تا حد ممکن و بر اساس مدیریت ریسک داخلی مدون مجموعه قطعات اساسی و مورد نیاز نیروگاههای تحت پوشش خود را بر اساس نیازسنجی واقعی از دوره های قبل تهیه و نگهداری کند. البته این موضوع سبب شده تا بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان به عرصه تولید تجهیزات نیروگاهی ورود کنند و گروه برق و انرژی صبا استفاده از محصولات این نوع شرکت ها را در اولویت کاری خود قرار داده و قطعا با توجه به شعار امسال ابلاغیه مقام معظم رهبری در راستای پشتیبانی از تولید این رویه با قوت بیشتری ادامه خواهد یافت. 

از طرف دیگر بیماری کرونا تاثیر فراوانی بر تولید در کشورهای مختلف داشته که ایران و صنعت برق نیز از آن مستثنی نبوده اند. از یک سو فضای کار نیروگاهی بسیار حساس و دقیق است و باید مراقبت های ویژه در این خصوص صورت پذیرد تا از ابتلا به بیماری در این فضاها جلوگیری شود. از سوی دیگر پروژه‌های در حال احداث نیروگاهی گروه صبا به دلیل رعایت پروتکل های مرتبط با بیماری کرونا تا حدی با تاخیر زمانی روبرو شده است.

استراتژی و برنامه های شما برای سال1400 چیست؟ قصد ورود به نیروگاه غیر حرارتی را ندارید؟

گروه صبا با هدف تحقق شعار سال 1400،  در نظر دارد علاوه بر تکمیل دو پروژه در دست احداث خود شامل بخش بخار نیروگاه چابهار (به ظرفیت160 مگاوات) و فاز یک نیروگاه خرم آباد که دو واحد گازی آن به شبکه متصل شده و در حال طی مراحل نهایی احداث واحد بخار آن می باشیم (160 مگاوات)، سه پروژه جدید را نیز در این سال آغاز کند که این پروژه ها شامل اجرای بخش بخار نیروگاه خرمشهر شامل 3 واحد بخار (به ظرفیت480 مگاوات)، فاز دوم نیروگاه خرم آباد شامل دو واحد گازی (به ظرفیت 366 مگاوات) و ارتقاء توان واحد های گازی نیروگاه خرمشهر از طریق سیستم مدیا ( 120 مگاوات) است. با اجرای این پروژه‌ها ظرفیت کل نیروگاه‌های زیر مجموعه به حدود 5770 مگاوات خواهد رسید.

از آنجایی‌که رسالت اصلی بنیاد مستضعفان محرومیت‌زدایی است و احداث و توسعه نیروگاه در کشور نیز با این هدف و به منظور تامین برق مردم کشور در نقاطی که نیاز مبرم به برق دارند صورت می گیرد در خصوص نیروگاههای غیرحرارتی نیز چنانچه علاوه بر پوشش هدف اصلی ذکر شده، توجیه اقتصادی و فنی نیز داشته باشد، به طور قطع طرح‌های موجود و پیشنهاد شده در دست بررسی قرار خواهند گرفت.

تا چه مقدار توانستید به هدف هایی که در سال گذشته برای خود مشخص کرده اید، برسید؟

اصلی ترین معیار برای بررسی عملکرد و اهداف از پیش تعیین شده بودجه مصوب و ابلاغی از طرف سازمان بالادستی است که با حول و قوه الهی و با تمام مشکلات موجود اعم از بیماری کرونا، تحریم های ظالمانه موجود و وضعیت نامساعد اقتصادی، با تلاش شبانه روزی و جهادی همکاران در مجموعه گروه برق و انرژی صبا و شرکتهای زیرمجموعه، این مهم نائل آمده و تمامی برنامه های مصوب در عمل محقق گشته است. هرچند همانطور که اشاره شد در خصوص پروژه‌های در دست اقدام تاخیراتی وجود دارد که امیدواریم با توجه به شعار سال جاری بخش عمده‌ای از دلایل تاخیر برطرف شود.

نظر شما در خصوص بودجه تصویب شده و کسری  قابل توجه دولت و همچنین کاهش دوره‌ای ارزش پول ملی چیست؟ این اتفاقات چه لطمه هایی به فعالیت شما وارد می‌کند؟

کاهش ارزش پول ملی به دلیل ریالی بودن درآمد گروه و عدم امکان صادرات قطعاً موجب افزایش هزینه پروژه‌های ایجادی و توسعه‌ای و همچنین هزینه های تامین قطعات و اورهال و تعمیرات نیروگاهی می‌شود؛ به طوری که قطعاً تامین مالی پروژه‌های فوق چالش برانگیز خواهد شد. از طرفی کسری بودجه دولت می‌تواند موجب برداشت دولت از حساب صندوق توسعه ملی و کاهش منابع صندوق شود که این موضوع می تواند در روند پرداخت اعتبار اسنادی پروژه‌های جاری نیز تاثیرگذار باشد که مشکلات اعتبار اسنادی در سال 1399 نیز دچار مشکلات و تاخیرهای فراوان شد. بنظر می رسد اگر بودجه واقع بینانه تر دیده میشد حداقل امکان برنامه‌ریزی بهتری برای آینده وجود داشت.

چالش‌های صنعت برق  چیست و قیمت گذاری آن به چه نحوی است؟ راهکارهای مناسب برای این مشکلات مدنظر دارید؟

اصلی ترین مشکل صنعت برق انحصاری بودن آن است. طرف خریدار و همچنین تعیین کننده قیمت خرید برق از نیروگاه‌ها، دولت است. به عبارت دیگر عدم افزایش قیمت برق متناسب با تورم سالانه و همچنین عدم پرداخت مطالبات بابت فروش برق، دو مشکل اصلی شرکت های تولید کننده در صنعت برق می باشد. هزینه های صنعت برق همواره متناسب با رشد نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند، ولی درآمدهای این بخش، به‌رغم وجود قوانین صریح در این حوزه، بسیار کمتر از تورم‌های ارزی و ریالی افزایش می‌یابد که این موضوع موجب غیر اقتصادی شدن طرح های سرمایه گذاری احداث نیروگاه شده است. همچنین دوره وصول مطالبات بالای یک سال در اکثر شرکت‌های تولیدکننده برق موجب شده زیان مضاعفی را در نتیجه تورم متحمل شوند. موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که هیچ‌گونه خسارت تاخیر در پرداخت به مطالبات تولیدکنندگان که عمدتا از جنس ریالی است، تعلق نمیگیرد.  این در حالی‌است که بازپرداخت تسهیلات اخذ شده به منظور احداث نیروگاهها به صورت ارزی می باشد. همچنین بورس انرژی مربوط به معاملات برق نیز که قرار بود سال‌های گذشته به صورت معنادارتری راه‌اندازی شود همچنان بی رونق است.  

اصلی ترین راهکار موجود ایجاد یک نهاد تنظیم گر و بعبارتی رگولاتور مستقل می باشد که حداقل از آنجاییکه حدود 60 درصد برق کشور توسط بخش خصوصی تولید می شود بتوانند نمایندگانی در کنار دولت در آن نهاد داشته باشند. زیرا در حال حاضر تصمیات مربوط در این حوزه به طور عمده توسط هیات تنظیم بازار برق ایران صورت میگیرد که هیچ نماینده بخش خصوصی واقعی در آن وجود ندارد. راهکار پیشنهادی دیگر در این خصوص اعطای مجوز صادرات برق به شرکت های تولیدکننده است که بتوانند با کسب درآمد ارزی علاوه بر ارزآوری، بسیاری از مشکلات خود در زمینه نقدینگی را مرتفع کنند. همچنین حذف یارانه‌های موجود برای مصرف کننده نهایی و واقعی شدن قیمت برق، علاوه بر سوق دادن مصرف کننده به سمت مصرف بهینه و کاهش مصرف برق، موجب افزایش درآمد وزارت نیرو و در ادامه امکان افزایش قیمت خرید برق نیروگاهی شود.

برنامه‌های هلدینگ برق و انرژی صبا در خصوص صادرات برق چیست؟

هلدینگ برق و انرژی صبا در راستای صادرات فعالیت ندارد، یکی دیگر از معضلات صنعت برق که آن هم به انحصاری بودن آن ارتباط پیدا می کند عدم اجازه صادرات برق به بخش خصوصی است. صادرات برق انحصاراً در دست دولت است. این مجموعه سال گذشته موفق به اخذ پروانه رسمی صادرات برق از وزارت نیرو شد در حالی که عملا اجازه صادرات به شرکت‌های تولیدکننده را نمی دهد.

جالب است با وجودی که بخشی از برق تولیدی نیروگاه خرمشهر که تحت مالکیت این مجموعه می باشد از طریق شبکه برق سراسری به کشور عرق صادر می شود ولیکن امکان صادرات آن را به خود ما نمی‌دهند و برق تولیدی این نیروگاه به صورت ریالی از طرف وزارت نیرو از شرکت خریداری می شود.

چطور می‌توان از ظرفیت بازار سرمایه برای برون رفت از مشکلات و تامین مالی پروژه ها استفاده کرد؟

بدیهی است بازار سرمایه یکی از منابع تامین مالی بسیار مهم و تاثیرگذار در روند اجرای پروژه‌ها و طرح‌های توسعه گروه است. به نحوی که می‌توان از محل عرضه سهام شرکت‌های موجود در بازار و نیز ورود سایر شرکت ها به بورس،  نسبت به تامین منابع مالی برای پروژه های جاری و آتی بهره برد که قطعاً موجب افزایش درآمد و به الطبع سودآوری گروه می‌شود. همچنین این امر موجب استقبال از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه و همچنین شرکت های در حال ورود به بازار خواهد شد. ولیکن این موضوع نمی‌تواند یکطرفه باشد؛ همانطور که شرایط بازار بورس بر همگان مشخص است متاسفانه فضای عدم اعتماد کامل بین مردم و مسئولان مرتبط با بورس پیش آمده و ظاهرا به مکانی برای جر و بحث های بیهوده، تصمیمات یک شبه و لغو ناگهانی آنها و مسائلی از این دست تبدیل شده است. نبود حمایت صحیح و بجا از بورس، برخلاف وعده‌های داده شده و متاسفانه پیگیری نکردن هیچگونه مرجع صلاحیت‌دار به صورت جدی، فضای موجود را بوجود آورده که طبیعتاً در زمان و تصمیمات ما به منظور ورود سایر شرکتها به بورس تاثیرگذار خواهد بود.

در حال حاضر این مجموعه دو شرکت سرمایه گذاری نیروگاهی ایران با نماد «وسنا» و پیوند گستر پارس با نماد «بپیوند» را در بازار سرمایه دارد که تمامی تلاش خود را در راستای حمایت و صیانت از سهامدار خود خواهد کرد و انشالله در آینده نه چندان دور اخبار خوبی از این هلدینگ و شرکتهای زیرمجموعه آن خواهد رسید.