به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نفتخیز، مهندس ماشااله فتاحی­‌نیا نماینده مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در استقرار نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی اظهار داشت: با توجه به ابعاد وسیع طرح و نیاز به ساختار سازمانی و بودجه، به منظور کاهش دوباره‌­کاری و کسب تجارب لازم، ابتدا این طرح به صورت پایلوت در شرکت بهره‌برداری نفت گاز مارون اجرا می‌شود.

وی درباره این طرح توضیح داد: نظام‌نامه مدیریت دارایی‌های فیزیکی صنعت نفت نخستین‌بار در سال ۱۳۹۳ بر مبنای مدل قابلیت اطمینان جان کمبل به‌نام آپتایم(Uptime) از طرف معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری ادارة کل نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی وزارت نفت به مناطق نفتخیز جنوب و شرکت‌های دیگر وزارت نفت ابلاغ شد. 

وی افزود:‌ مدیریت دارایی‌های فیزیکی(Asset Management)  با محوریت نگهداشت بر مبنای چرخه عمر تجهیزات استوار بود و شیوه‌ها و فعالیت‌هایی منظم و هماهنگ را برای سازمان از طریق مدیریت دارایی‌ها و سیستم‌های دارایی‌ها و نیز هزینه‌ها و محاسبه و تعیین ریسک‌ها و عملکرد آن‌ها را در طی چرخه عمر دارایی‌ها، با هدف تحقق برنامه استراتژیک سازمانی، به‌طور بهینه و پایدار مدیریت می‌کند.

نماینده مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در استقرار نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی ادامه داد: دارایی شامل کارخانه، تجهیزات، اموال، ساختمان‌ها، وسایل نقلیه نیروی انسانی، برنامه‌ها وحتی دارایی‌های نامشهود مانند اعتبار، روحیه، مالکیت معنوی، حسن شهرت و هر دارایی که ارزش مشخص در سازمان دارد می‌­شود.

وی گفت: روش uptime  بیشتر روی فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات تمرکز داشت و در این راستا زمینه بستر­سازی بخش نگهداشت تجهیزات با تقویت نرم‌­افزار نگهداری و تعمیراتCMMS  ادامه یافت با پیشرفت روش‌های نوین الزامات نظام مدیریت دارایی در جهان مدل دیگری از مدیریت دارایی‌­های فیزیکی بر اساس استاندارد ایزو ۵۵۰۰۰ و هماهنگ با آن از سوی موسسه مدیریت دارایی (IAM) تبیین و ارائه شد.


مهندس فتاحی‌نیا ادامه داد: این موضوع که از طریق سازمان‌های نظارتی پایش می­‌شد، مورد بازنگری قرار گرفت و سند سیاست­‌های کلی و الزامات نظام مدیریت دارایی­‌های فیزیکی به شماره MOP-AM-PAR-01  از طرف معاون مهندسی، پژوهش و فناوری تایید و اسفند ۹۸ از طرف وزیر نفت تصویب و ابلاغ شد که ماژول­‌های مورد ارزیابی مدل IAM  به تعداد ۳۹ ماژول افزایش یافته و گسترش قابل توجهی نسبت به مدل uptime  داشت.

وی با بیان اینکه به‌منظور هماهنگی و اجرای این نظامنامه کمیته راهبری در مناطق نفتخیز جنوب تشکیل شد اظهار داشت: اسستقرار نظام مدیریت دارایی‌­های فیزیکی در شرکت مناطق نفتخیز جنوب با این وسعت نیاز به ساختار سازمانی و بودجه داشت لذا ابتدا برای کاهش دوباره کاری و کسب تجارب لازم شرکت بهره‌­برداری نفت و گاز مارون به‌عنوان پایلوت انتخاب شد.

مهندس فتاحی‌نیا در پایان گفت: با همکاری شرکت‌های مشاور، نمایندگان شرکت نفت و گاز مارون و ستاد مناطق نفتخیز جنوب شرح کار استقرار نظام داراریی فیزیکی تهیه شد و در مرحله انتخاب مشاور است که بعد از استقرار و ارزیابی عملکرد آن در شرکت نفت و گاز مارون به عنوان پایلوت، برای سایر شرکت‌های بهره‌برداری و مدیریت‌های ستادی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.