به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به نقل از شرکت بهره‎‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، جانشین رئیس منطقه عملیاتی پارسیان، گفت: متخصصان اداره تعمیرات این منطقه موفق به ساخت دستگاه نوار پیچ خطوط لوله به منظور استفاده در تعمیرات اساسی و ایمن سازی خطوط لوله شدند.

مهندس حسن فرخی افزود: این دستگاه قابلیت نوار پیچی خطوط لوله با قطر ۲۴ تا ۳۶ را دارد و برنامه ریزی لازم برای ساخت نمونه های دیگر این دستگاه برای خطوط لوله با قطر کمتر از ۲۴ اینچ نیز انجام شده است.

فرخی، با اشاره به اینکه این دستگاه به روش مهندسی معکوس و با دو ویژگی کارکرد دستی و اتوماتیک ساخته شده است،گفت: سرعت بخشی به کار و کاهش زمان عملیات نوار پیچی خطوط به ویژه در تعمیرات اساسی و ایمنی بیشتر از قابلیت های این دستگاه است.

وی، افزود: نوار پیچی(عایق کاری) اولیه و ثانویه بخشی از عملیات ایمن سازی خطوط لوله انتقال نفت و گاز است که دستگاه ساخته شده قابلیت انجام هر دو مرحله را دارد.

جانشین رئیس منطقه عملیاتی پارسیان، اضافه کرد: دستگاه جدید بر عکس دستگاه های قبلی که به دور لوله می چرخند، قابلیت چرخش به دور خود را دارد و همین ویژگی علاوه بر ایمنی بیشتر در کاهش زمان انجام کار و خستگی نفرات موثر است.

فرخی در پایان ضمن تشکر از تلاش‌های متخصصان مبتکر این منطقه عملیاتی ،آمادگی متخصصان اداره تعمیرات این منطقه عملیاتی را جهت همکاری با دیگر مناطق جهت ساخت این دستگاه اعلام کرد.

منطقه عملیاتی پارسیان یکی از مناطق پنجگانه عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی است که چهار میدان فعال گازی تابناک ، هما ، شانول و وراوی را در جنوب استان فارس و در مجاورت شهرستان‌های لامرد ، مهر ،خنج و پارسیان راهبری و خوراک مورد نیاز پالایشگاه گاز پارسیان را تأمین می کند.