به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه خبری برق حرارتی، محسن طرزطلب با اشاره به عملکرد دولت‌های نهم و دهم در زمینه ساخت نیروگاه، گفت: میراث دولت احمدی‌نژاد برای روحانی تنها چهار هزار و ۵۰۰ مگاوت ظرفیت نیروگاهی بود. حال آنکه هم اکنون حدود ۱۶ هزار و ۳۵۱ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در حال احداث است که به عنوان میراث روحانی برای رییسی در سال‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. 
وی ادامه داد: از ۳۱ هزار ظرفیت نیروگاهی که در دولت احمدی‌نژاد به بهره‌برداری رسید حدود ۱۱ هزارتای آن برقآبی بود. این آمارها به خوبی نشان می‌دهد که یک سوم از نیروگاه‌هایی که در دولت نهم و دهم به بهره‌برداری رسید از جنس نیروگاه‌های برقآبی بوده، حال آنکه به دلیل خشکسالی‌های شدید عملا ساخت و بهره‌برداری نیروگاه‌هایی از این جنس توجیه و کارایی خود را از دست دادند. 
مدیرعامل شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه ساخت و بهره‌برداری از نیروگاه‌های برقآبی بین ۸ تا ۹ سال زمان می‌برد، گفت: بسیاری از نیروگاه‌هایی که در دولت آقای احمدی‌نژاد به بهره‌برداری رسید، نیروگاه‌هایی بودند که در دولت آقای رفسنجانی ایجاد شده بودند.
به گفته طرزطلب، در دولت تدبیر و امید با بیش از هفت میلیارد یورو سرمایه‌گذاری حدود ۲۰ هزار و ۲۷ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شده است این در حالی است که درآمد نفتی کشور در این مدت تقریبا نصف دولت نهم و دهم و حدود ۳۵۰ میلیارد دلار بوده است.
مدیرعامل شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه دولت یازدهم و دوازدهم حتی بیش از سرمایه‌ای که در اختیار داشته نیروگاه ساخته است، ادامه داد: مشکل اصلی که امروز کسی به آن اشاره نمی‌کند، مشکل کمبود منابع در این صنعت است. در سال‌های گذشته منابعی را در اختیار ما قرار ندادند که بتوانیم با تکیه بر آن نیروگاه احداث کنیم. باید علت این مساله را از سازمان برنامه و بودجه و دولت پرسید که چرا منابع را در اختیار ما قرار ندادند البته دلایلی برای این مسئله وجود دارد از طرف دیگر بخشی از این مسائل به تحریم‌ها باز می‌گردد چرا که برای تامین منابع خارجی با مشکلاتی مواجه شدیم.
وی همچنین با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر روند سرمایه‌گذاری در این حوزه گفت: با تحریم‌های ترامپ حدود ۲۶ هزار مگاوات طرح نیروگاهی در کشور متوقف شد. البته از این مقدار اجرای هشت هزار و ۱۶۰ مگاوات با استفاده از توان داخلی مجددا در دستور کار قرار گرفت. 
طرزطلب تاکید کرد: همزمان با افزایش ظرفیت نیروگاه‌های کشور باید فکری هم به حال مدیریت مصرف کرد. در حال حاضر سرانه مصرف چه در بخش خانگی  چه در صنایع بسیار بالاست اما به دلیل ارزانی برق کسی سراغ افزایش راندمان و بهره‌وری نمی‌رود.
مدیرعامل شرکت برق حرارتی مصرف برق صنایع بزرگ را حدود ۱۲ هزار مگاوات اعلام کرد و گفت: صنایع پرمصرف بین هفت تا هشت هزار مگاوات برق مصرف می‌کنند. اما مسئله اینجاست که سهم برق از قیمت تمام شده آنها بسیار ناچیز است.
وی اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون میزان انرژی نیروگاه‌های حرارتی ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است و مسائلی که مطرح می‌شود درباره‌ی کاهش تولید نیروگاه‌های حرارتی و یا به تعویق افتادن تعمیرات نیروگاهی صحت ندارد.
طرزطلب یادآور شد: در سال ۱۳۹۷ شرایط خشکسالی مشابه امسال بود با این حال هشت درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش تولید داشتیم و در سال‌های گذشته نیز اورهال نیروگاه‌های حرارتی از مهرماه آغاز و تا خردادماه سال بعد به طول می‌انجامید.