به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه خبری برق حرارتی، ساناز جعفرزاده  با اشاره به اینکه هیچ‌کدام از نیروگاه‌های استان تهران طی پنج سال اخیر مازوت مصرف نکرده‌اند، افزود: براساس داده‌های رسمی منتشر شده در سیاهه انتشار آلاینده‌های هوای کلانشهرهای کشور، بانک جهانی و ترازنامه سالانه انرژی، دلیل اصلی افزایش آلودگی هوای کلانشهرها ناشی از مصرف سوخت فسیلی بنزین و گازوئیل به‌ویژه ناشی از تردد کامیون‌ها و اتوبوس‌های گازوئیل‌سوز است.

وی تاکید کرد: در هر سه منبع معتبر که اقدام به سنجش ذرات معلق در هوا می‌کنند، سهم آلاینده اکسید کربن که ناشی از مصرف مازوت باشد، گزارش نشده است.
مسئول محیط زیست شرکت برق حرارتی با بیان اینکه ۹۱ درصد سوخت نیروگاه‌ها گاز طبیعی است، ادامه داد: آلودگی هوای تهران ارتباطی با سوخت نیروگاه‌ها ندارد چرا که در پنج سال گذشته حتی یک لیتر مازوت هم در نیروگاه‌های اطراف تهران استفاده نشده است.
جعفرزاده با بیان اینکه در سایر نیروگاه‌های تهران همچون بعثت و طرشت به‌طور ۱۰۰ درصد از سوخت گاز طبیعی استفاده می‌شود، اظهار کرد: فاکتوری که هوای شهر تهران را آلوده می‌کند، براساس ترازنامه انرژی ذرات معلق بوده و این مسئله هیچ ارتباطی با سوخت نیروگاه‌ها ندارد.
وی با بیان اینکه سه نوع سوخت در نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: سوخت اصلی تمام نیروگاه‌ها گاز بوده که ۸۰ درصد سبد سوختی نیروگاه‌ها را تشکیل می‌دهد، زیر ۹ درصد سبد سوخت نیروگاه‌ها را سوخت مازوت تشکیل داده است که صرفا در نیروگاه‌های بخاری قابل استفاده است.
مسئول محیط زیست شرکت برق حرارتی ادامه داد: در شرایط اضطرار برای نیروگاه‌های سیکل ترکیبی گازوئیل استفاده می‌شود که انتخاب سوخت در حیطه وزارت نیرو نیست و براساس یک الزام و فرایند تخصیص سبد سوختی با اولویت بخش خانگی و مابقی برای صنایع بزرگ منجمله نیروگاه‌ها و سایر بخش‌هاست.
جعفرزاده با اشاره به اینکه نیروگاه‌های بخاری در طراحی اولیه بر پایه مصرف گاز طراحی شده‌اند، افزود: استفاده موقت و موردی این نیروگاه‌ها از سوخت جایگزین با هدف پایداری شبکه برق و تامین نیاز مردم انجام می‌شود و اولویت مصرف گاز در روزهای سرد سال با بخش خانگی است؛ به همین دلیل برای اینکه شاخص پایداری شبکه تولید و تامین برق کشور دچار آسیب نشود، این اجازه به نیروگاه‌های بخاری داده می‌شود تا در شرایط اضطرار از سوخت جایگزین استفاده کنند و به سمت سوخت پشتیبان تغییر شیفت داده می‌شوند چرا که متولی تامین سوخت نیروگاه‌ها شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است.
وی در پاسخ به سؤالی درباره سوخت جایگزین نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی، گفت: سوخت این نیروگاه‌ها که ۴۰ درصد از ظرفیت نیروگاه‌های کشور را شامل می‌شود، گازوئیل است و هم‌اکنون نه فقط در نیروگاه‌های تهران که در اصفهان هم سوخت مازوت استفاده نمی‌شود.
جعفرزاده اضافه کرد: براساس مطالعات و اطلاعات سیاهه انتشار سازمان حفاظت محیط‌زیست، بانک جهانی و ترازنامه انرژی کشور، ۸۰ درصد از تولید ذرات معلق در هوا ناشی از وضعیت حمل‌ونقل کشور است و سهم ذرات ناشی از مصرف نفت کوره ۹/۱ درصد برآورد شده است.
 
آلودگی هوای شهر تبریز ناشی از مصرف موقت مازوت نیست
مسئول محیط زیست شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه در مواقع کمبود گاز در نیروگاه‌ها به‌صورت موردی و موقت از سوخت پشتیبان استفاده می‌شود، اظهار کرد: از مجموع ۱۶ نیروگاهی که مجوز استفاده از مازوت در شرایط خاص دارند، در نیروگاه‌های اسلام‌آباد و شهید منتظری اصفهان و نیروگاه‌های بعثت، منتظر قائم، کرج و طرشت استان تهران به هیچ عنوان حتی یک لیتر هم مازوت مصرف نشده و نمی‌شود.
جعفرزاده درباره مصرف مازوت در نیروگاه‌های سایر کلانشهرها درباره انتقاد یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر مصرف مازوت در نیروگاه‌های تبریز و سهند می‌گوید: براساس اطلاعات مستند آلودگی هوای شهر تبریز هم ناشی از مصرف موقت مازوت نیست چرا که در ترکیب ذرات آلاینده این شهر، اکسید گوگرد مشاهده نشده و دلیل آلودگی هوای تبریز هم همانند تهران و سایر کلانشهرها عمدتا ناشی از وضعیت حمل‌ونقل است.
وی درباره مصرف مازوت در نیروگاه‌های مشهد، گفت: در یکی از نیروگاه‌های این شهر که از ابتدای امسال تاکنون مازوت مصرف نشده است و تنها نیروگاه توس در مواقعی که در شمال شرق کشور با بحران کمبود گاز مواجه شویم، به‌صورت موردی از مازوت استفاده می‌شود.
مسئول محیط زیست شرکت برق حرارتی تاکید کرد: با ادامه روند فعلی در سال ۱۴۲۰ تراز تولید گاز در کشور منفی می‌شود که این مابه‌التفاوت و رشد نیاز برق کشور این فاصله را زیاد می‌کند؛ لذا ناگزیر هستیم برق مورد نیاز را با سوخت دیگر تامین کنیم.
به‌گفته جعفرزاده در سال ۱۳۹۰ نزدیک به ۱۲ درصد سبد سوخت را مازوت تشکیل می‌داد؛ درحالی‌که از ابتدای سال تاکنون تنها دو درصد از مازوت استفاده شده است و پیش‌بینی می‌شود که با توجه به کمبود سوخت این عدد رشد داشته باشد، اما به بیش از ۶ درصد نخواهد رسید./همشهری