به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه خبری برق حرارتی، دولت سیزدهم در حالی فعالیت رسمی خود را از اواخر تابستان سال گذشته آغاز کرده بود که کشورمان در روزهای اوج مصرف پیک تابستان آن سال به دلیل ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی میان تولید و مصرف برق با بروز قطعی و خاموشی در نقاط مختلف روبه‌رو شده و همین امر مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی را ایجاد کرده بود.
بدین منظور با توجه به حساسیت این موضوع وزارت نیروی دولت سیزدهم از همان روزهای ابتدایی شروع به کار خود برنامه‌ مدون و منسجمی را به منظور افزایش ظرفیت تولید برق کشور برای کاهش ناترازی یاد شده و بروز قطعی برق در دستور کار قرار داد.
براساس برنامه پیش‌بینی شده این وزارتخانه مقرر شده است تا در طی چهار سال فعالیت دولت سیزدهم حدود ۳۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده شود که این رقم از طریق ساخت ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی توسط بخش دولتی و خصوصی، ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع بزرگ محقق خواهد شد. این میزان افزایش ظرفیت در طی سالیان اخیر بی‌سابقه بوده و به نوعی با تحقق این مهم شاهد رکوردشکنی در افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور خواهیم بود.
تامین ۹۲ درصد برق کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی
با توجه به اینکه در حال حاضر حدود ۹۲ انرژی سالانه تولیدی کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود؛ از این رو برنامه ۱۵ هزار مگاواتی در نظر گرفته شده برای بخش دولتی و خصوصی از اهمیت دو چندانی برخوردار است.
نگاهی به آخرین وضعیت طرح‌های در حال ساخت این بخش نشان می‌دهد که در راستای توسعه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی، کمک به کاهش خاموشی‌ها در تابستان سال جاری و افزایش ظرفیت شبکه سراسری برق کشور برنامه ساخت ۲۸ واحد نیروگاهی به ظرفیت چهار هزار و ۲۷۰ مگاوات برای دوره اوج بار سال ۱۴۰۱ در دستور کار شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی قرار گرفته که از این میزان تاکنون ۱۳ واحد نیروگاهی به ظرفیت دو هزار و ۳۲۴ مگاوات به بهره‌برداری رسیده است.
افزایش-ظرفیت-نیروگاه-های-حرارتی​براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در خردادماه امسال مجموعا ۵۲۰ مگاوات و در تیرماه سال‌جاری ۶۱۲ مگاوات واحدهای حرارتی جدید نیز وارد مدار خواهند شد. همچنین مابقی واحدها نیز تا انتهای تابستان امسال به بهر‌ه‌برداری خواهند رسید.
در همین راستا حدود یک‌هزار و ۱۱۳ مگاوات برنامه افزایش توان عملی واحدهای گازی و سیکل‌ترکیبی در دستور کار این شرکت مادرتخصصی قرار دارد که تاکنون ۷۵۴ مگاوات از این برنامه تحقق یافته و ۳۵۹ مگاوات دیگر هم در روزهای آتی به بهره‌برداری خواهد رسید.
ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی ۳ هزار مگاوات افزایش یافت
بر این اساس در راستای طرح‌های افزایش توان تولید برق برای روزهای اوج مصرف تابستان امسال مجموعا تاکنون بیش از سه هزار مگاوات از طریق ساخت دو هزار و ۳۲۴ مگاوات نیروگاه جدید، ۶۵۴ مگاوات ارتقای توان عملی واحدهای گازی و سیکل‌ترکیبی و ۱۰۰ مگاوات رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری به ظرفیت تولید برق حرارتی کشور افزوده شده است و مابقی ظرفیت پیش‌بینی شده در این بخش نیز تا انتهای تابستان عملیاتی خواهد شد.
صنعت برق حرارتی جهت آمادگی کامل نیروگاه‌های حرارتی سراسر کشور برای تولید برق پایدار در پیک تابستان امسال حدود ۹۵ هزار مگاوات نیز برنامه تعمیراتی برای واحدهای تولید برق حرارتی پیش‌بینی کرده است که با اتمام اقدامات صورت گرفته در این بخش، نیروگاه‌های حرارتی در روزهای اوج مصرف برق تابستان امسال با آمادگی کامل در مدار تولید خواهند بود.
صنعت برق حرارتی کشورمان در گرماگرم این روزهای سال در تلاش است تا با افزایش ظرفیت و آمادگی نیروگاه‌های حرارتی کمک شایانی به تولید برق پایدار و مطمئن برای مشترکان سراسر کشور کند.