به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه خبری برق حرارتی، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در حاشیه  بهره برداری از دومین واحد بخار نیروگاه‌ سیکل‌ترکیبی عسلویه و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ما در طول سال جاری شاهد بهره برداری از نیروگاه های متعددی در سطح کشور بودیم، اظهار داشت: در این سفر که هدف بررسی موضوعات حوزه آب و برق استان بوشهر بود این افتخار را داشتیم که در نیروگاه عسلویه شرکت مپنا حضور پیدا کردیم و واحد دوم بخار نیروگاه در خدمت مدیران و کارشناسان این واحد و شرکت به بهره برداری رسید.

وی با تاکید براینکه این نیروگاه از نظر طراحی، قطعات، تجهیزات و نصب صد در صد ایرانی بوده و در خدمت صنعت برق قرار گرفته است، عنوان کرد: براساس برنامه ریزی های انجام شده قرار بود ۶ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه های کشور و تولید افزوده شود که از این میزان ۵۵۰۰ مگاوات سهم نیروگاه های حرارتی بود.

محرابیان افزود: همچنین یک هزار مگاوات از ۵۵۰۰ مگاوات مربوط به ارتقا توان نیروگاه های موجود و الباقی هم طرح های توسعه نیروگاه های بزرگ و کوچک مقیاس کشور بود که این یک رکورد محسوب می شود.

​وزیر نیرو با اشاره به اینکه تلاش می کنیم با همین روند طرح های توسعه نیروگاهی را به مرحله بهره برداری برسانیم، مطرح کرد: در کنار این اقدام بزرگ از ملت شریف ایران هم که امسال صرفه جویی بسیار خوبی را انجام دادند تقدیر و تشکر می کنیم.
 
وی افزود: هموطنان عزیز نسبت به عدد سال گذشته ۴.۵ درصد بیشتر صرفه جویی کردند که این امر سبب شد بتوانیم برق بیشتری را به واحدهای تولیدی و صنعتی کشور اختصاص دهیم، به گونه ای که از ۶۳۰ هزار واحد صنعتی و صنعتی-صنفی ۵۸۰ هزار واحد هیچ گونه محدودیت برق نداشتند و محدودیت الباقی هم بسیار مدیریت شده بود به نحوی که میزان تولید محصولات صنعتی نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشت.
 
محرابیان ادامه داد: به عنوان مثال براساس آمار انجمن بین المللی فولاد، صنعت فولاد در مرداد ماه ۶۵ درصد و در تیرماه ۳۴ درصد رشد تولید داشتند. ان شاالله از ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا مهر آینده هم بتوانیم با همین روند مدیریت مصرف برق را تداوم و به ظرفیت نیروگاه های کشور بیفزاییم.
 
وزیر نیرو در ادامه به نقش شرکت مپنا در اوج مصرف برق اشاره و بیان کرد: این شرکت به عنوان بزرگترین نیروگاه‌ساز منطقه نقش محوری در طرح های توسعه ای نیروگاه های کشور دارد که ان شااالله با استفاده از حداکثر ظرفیت این گروه بتوانم در طول سالهای آینده به روند نیروگاه سازی بیفزاییم.
 
وی همچنین در خصوص ظرفیت احداث نیروگاه و تولید برق از گازهایی که هدرمی روند، توضیح داد: باتوجه به هدررفت بخش قابل توجهی از گازهای فلر در صنعت نفت کشور، طرح هایی برای مصرف این گاز در صنایع نفت و تولید برق در کشور معرفی شده اند و از آنجایی که این نوع گازها در نیروگاه های کوچک و مقیاس متوسط باید استفاده شوند این طرح ها به سرمایه گذاران معرفی و درصورت تمایل می توانند از این گازهای خروجی برای استفاده در ژنراتورها و تولید برق استفاده کنند.
 
محرابیان در پایان در پاسخ به پرسشی درخصوص مجموع اقدامات انجام شده برای احداث نیروگاه های بخش خصوصی جهت تامین برق صنایع، گفت: درچارچوب تفاهم نامه ای که بین وزارت خانه های نیرو و صمت به امضا رسیده است صنایع کشور می توانند درصورت احداث نیروگاه، به صورت کامل برق تولیدی خود را استفاده کنند. در قالب این تفاهم نامه ۱۰ هزار مگاوات برنامه ریزی شده که بخش قابل توجهی از آن آغاز شده و یکی از این نیروگاه ها در طول ماه های گذشته در سمنان به بهره برداری رسیده است که ان شاالله از پایان امسال شاهد افتتاح حجمی این نیروگاه ها خواهیم بود.