به گفته مدیر مدرسه در هر کلاس بین ۳۵ تا ۴۵ دانش‌آموز و بیشتر از ظرفیت حضور دارند، حتی نمازخانه و آبدارخانه هم به کلاس درس تبدیل شده‌اند و این در حالی است که گرما و شرجی، شرایط را برای تدریس و آموزش سخت‌ کرده است.

با این وجود گروه رسالت اجتماعی هلدینگ برق و انرژی صبا با شناسایی برخی مشکلات این مدرسه، با تهیه ۴ دستگاه کولر گازی، ملزومات روشنایی، تجهیزات اداری همچون پرینتر و تلویزیون ال ای دی در راستای محرومیت‌زدایی و حمایت از امر آموزش گام برداشته است.

دانش‌آموزان کوچک با آرزوهای بزرگ

صدای زنگ تفریح می‌آید و لحظاتی بعد پسربچه‌های قد و نیم‌قد با لباس بلوچی پر می‌شوند توی حیاط مدرسه. بیشترشان موی سر را تراشیده‌اند و با دیدن ما که از تهران برای بازدید آمده‌ایم به شوق می‌آیند و سر و صدایشان همه مدرسه را برمی‌دارد.

دست‌های کوچک‌شان را دراز می‌کنند برای دست دادن. با همه‌شان دست می‌دهیم. بازیگوشی‌هایشان تمامی ندارد. دوره‌مان کرده‌اند و سئوالات مختلف می‌پرسند که از کجا آمده‌ایم، شغل‌مان چیست، چه ماشینی داریم، خانه‌مان چه شکلی است، فوتبال بلدیم، با هواپیما آمده‌ایم یا ماشین و … . ما با حوصله به همه سئوال‌هایشان پاسخ دادیم.

یکی از بچه‌ها که با برادر کوچک‌ترش در این مدرسه درس می‌خواند از ما می‌پرسد: «راست است اگر درس بخوانیم و سوادمان زیاد بشود، می‌توان خلبان شد؟ من خیلی دوست دارم خلبان بشوم و توی هواپیما بیرون را ببینم. ببینم از بالا شهرها چه شکلی هستند. به نظرت می‌توانم خلبان شوم؟»

با سئوال میکاییل ۹ ساله بقیه بچه‌ها هم می‌گویند می‌خواهند خلبان شوند، چند نفری هم دکتر. ۴-۵ نفری هم معلمی را دوست دارند. سر و صدای بچه‌ها آنقدر زیاد است که صحبت‌های بقیه را نمی‌شود شنید.

با صدا درآمدن زنگ کلاس و با راهنمایی ناظم، بچه‌ها می‌روند سر کلاس و نوبت به سئوالات ما از مدیر مدرسه می‌رسد. نبی بخش گلزاری درباره مدرسه و مشکلاتی که دارد به ما می‌گوید: «بخش ما جزو پرجمعیت‌ترین روستاهای چابهار با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر است. این مدرسه هم بالطبع دانش‌آموزانی زیادی دارد و در حالی که در هر شیفت باید ۲۰۰ دانش‌آموز تحصیل کند این تعداد به بیش از ۵۰۰ نفر رسیده و در مجموع بیش از هزار دانش‌آموزان در این مدرسه تحصیل می‌کنند.

مشکل اساسی ما در این مدرسه گذشته از کمبود فضا، بحث تجهیزات سرمایشی است که به خاطر گرما و شرجی بالای چابهارمعمولا کولرهایمان فرسوده و از رده خارج می‌شوند. تعمیرات آن هم به صرفه نیست. کمک برخی از دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌تواند در گذر از برخی بحران‌ها بسیار تاثیرگذار باشد همچون کمک‌هایی که هلدینگ صبا برای برطرف کردن نیاز به کولرهای گازی و تجهیزات اداری به ما کرده است. امیدواریم بقیه ارگان‌ها هم در مسیر رسالت اجتماعی به امر آموزش و پرورش توجه کافی داشته باشند.

وی در ادامه می‌افزاید: «متاسفانه وضعیت جوی و شرجی بودن هوا و از سوی دیگر شلوغ بودن کلاس‌ها موجب سنگینی هوا می‌شود و ای کاش می‌توانستیم کلاس‌های بیشتری داشته باشیم تا تعداد دانش‌آموزان را به حد استاندارد برسانیم.»

در بازدید تیم رسالت اجتماعی هلدینگ برق و انرژی صبا از کلاس‌های درس از تجهیزات نصب شده اهدایی و مشکلات دیگر این مدرسه بازدید شد.