به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در نشستی که به میزبانی دانشگاه مهندسی شیمی ،نفت و گاز دانشگاه شیراز برگزار شد، تعریف ساختار مناسب، توسعه مستمر ارتباطات و پیگیری فعالیت‌ها و تعریف فرآیند اجرای کار را از ارکان ضروری توسعه همکاری‌های دو سویه صنعت نفت و دانشگاه دانست.

دکتر سیدابوالحسن محمدی، با اشاره به اینکه دانشگاه شیراز ظرفیت علمی و پژوهشی خوبی برای کمک به صنعت نفت دارد، افزود: ضروری است که این همکاری‌ها با رویکرد توجه به چرخه دانش بنیان‌ها و دستیابی به محصول دنبال شود.

مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی ،همکاری در زمینه برق، الکترونیک، مکانیک، ابزاردقیق، مهندسی شیمی و مهندسی نفت، بازرسی فنی و خوردگی، زمین شناسی، اچ‌اس‌یی، منابع انسانی، روابط عمومی، روانشناسی و... را از شاخص های تعامل این شرکت با دانشگاه عنوان کرد.  همچنین مهندسی معکوس ، ساخت کالا و پروژه های پژوهشی  را از دیگر سرفصل‌های همکاری صنعت و دانشگاه، به شمار می رود.

وی، با اشاره به فرصت پیش آمده در توسعه میدان‌های گازی استان فارس  توسط شرکت نفت مناطق مرکزی ایران ، گفت: اجرای این پروژه ها طی پنج سال آینده علاوه بر تثبیت تولید گاز کشور، فرصت خوبی برای توسعه فعالیت‌های علمی و پژوهشی را برای مراکز دانشگاهی و علمی در این استان، فراهم می آورد.

محمدی، با اشاره به قطع همکاری شرکت های خارجی در تامین و یا تعمیر تجهیزات های‌تک صنعت نفت، گفت:  تا کنون با تلاش متخصصان صنعت نفت و در همکاری با مراکز علمی، دانشگاهی و بخش خصوصی، بسیاری از نیازهای صنعت نفت بومی سازی شده است اما توسعه این فعالیت‌ها  با رویکرد مهندسی معکوس و در جهت تقویت سازندگان داخلی، همواره از اولویت های صنعت نفت است.

بر اساس این گزارش ، دکتر محمدحسین شیخی، مدیر امور پژوهشی دانشگاه نیز با اشاره به اینکه دانشکده های مهندسی  دانشگاه شیراز ظرفیت های علمی و پژوهشی بالایی برای تامین نیازهای صنعت نفت دارد، گفت: یکی از نیازهای امروز دانشگاه ارتباط با صنعت است که لازم است به طور جدی دنبال شود.

دکتر شیخی، افزود: در کنار شکل سنتی ارتباطات صنعت و دانشگاه که انعقاد پروژه های پژوهشی است؛ دانشگاه باید جدی‌تر وارد عرصه شده و این همکاری‌ها منجر به تولید فناوری شود.
وی، ادامه داد: لازم است اساتید با تاسیس شرکت‌های دانش بنیان، گرد هم آوردن نیروهای متخصص و کارآمد با همکاری و حمایت صنعت نفت، نیازهای فناورانه این صنعت را تامین نمایند.
شیخی، در ادامه پیشنهاد تشکیل کمیته راهبری   متشکل از اساتید دانشگاه و متخصصان صنعت نفت در زاگرس جنوبی  را با هدف تشکیل جلسات مستمر، بررسی نیازهای صنعت و توانمندی های دانشگاه و تعریف پروژه هایی که منجر به فناوری شوند ارائه داد.

وی در پایان بازدید دانشگاهیان از مناطق عملیاتی صنعت نفت، تبادل دانشجو، استفاده صنعت نفت از مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی دانشگاه را از دیگر بسترهای توسعه همکاری صنعت و دانشگاه عنوان کرد.

نشست مدیرعامل، مدیران و متخصصان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی با حضور رؤسای دانشکده های مهندسی دانشگاه شیراز  در دانشگاه مهندسی شیمی ، نفت و گاز  این دانشگاه برگزار شد.