به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، محمد حسین متجلی، روز گذشته ( پنج‌شنبه 11 اسفندماه 1401 ) پس از آیین افتتاح پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی، با حضور در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر درباره اهداف و اثرات فاز 14 پارس جنوبی در اقتصاد کشور گفت: با توجه به قابلیت فراورش روزانه 56 میلیون متر مکعب گاز غنی، تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز متان، 2750 تن گاز اتان، 2900 تن گاز مایع ال‌پی‌جی و 75 هزار بشکه میعانات گازی، ارزش روزانه این محصولات برای کشور 10 میلیون دلار و سالانه 3 و نیم میلیارد دلار براورد می‌شود.

وی گفت برای کل طرح فاز 14 پارس جنوبی 5.2 میلیارد دلار  سرمایه‌گذاری صورت گرفته که 2.7 میلیارد دلار آن به پالایشگاه خشکی اختصاص یافته است.

متجلی با اشاره به سهم 70 درصدی ساخت داخل در این طرح گفت: پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی به عنوان ایرانی‌ترین پروژه در بین 13 پالایشگاه پارس جنوبی شناخته می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس یکی از مشخصه‌های پالایشگاه فاز 14 را سرعت راه‌اندازی واحدهای فرایندی و فراورشی در مدت زمان محدود عنوان کرد و با بیان این اینکه سومین ردیف شیرین سازی پالایشگاه این فاز، 27 دی‌ماه امسال عملیاتی شده، گفت: راه‌اندازی و بهره‌برداری از ردیف‌های شیرین سازی پالایشگاه در کوتاه‌ترین زمان محقق شد.

متجلی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره با راهبردها واقدامات شرکت نفت و گاز پارس پس از گام اول توسعه و  در راستای حفظ و نگهداشت تولید از پارس جنوبی گفت: خصلت طبیعی مخازن نفت و گاز این است که بعد از مدتی برداشت، افت تولید و افت فشار خواهند داشت، به منظور استفاده و تولید حداکثری از مخزن پارس جنوبی برنامه‌هایی در شرکت نفت و گاز پارس و با مدیریت شرکت ملی نفت ایران در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ایجاد تاسیسات فشار‌افزایی به منظور تامین فشار مورد نیاز 13 پالایشگاه پارس جنوبی ، توسعه سایر میادین گازی و حفر چاه‌های درون میدانی را از اقدام‌های این شرکت به منظور حفظ و نگهداشت تولید عنوان کرد و افزود: در زمینه تاسیسات فشار افزایی، ساخت کمپرسور از مهمترین برنامه‌ها است که در این زمینه شرکت‌های داخلی باید بطور جدی ورود کنند. همچنین توسعه میادین مشترک فرزاد و بلال که اولین چاه توصیفی این میدان به ثمر نشست و میادین کیش و پارس شمالی در دستور کار قرار دارد.

وی حفر چاه‌های درون میدانی را از دیگر فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده این شرکت عنوان کرد و گفت: برنامه حفر 35 حلقه چاه درون میدانی در پارس جنوبی در دستور کار قرار گرفته که پس از انتخاب برنده مناقصه وارد فاز اجرایی می‌شویم.