به گزارش اکونا پرس،

در این گزارش در نظر داریم تا پر بازده و کم بازده ترین سهام شرکت های فعال در گروه محصولات شیمیایی را از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه امسال بررسی کنیم.

بر اساس گزارش اکوناپرس، بورس در حالی طی دو ماهه ابتدای سال جاری بازدهی مثبت یک درصدی را محقق ساخته که بازدهی منفی هفت درصدی رهاورد گروه محصولات شیمیایی برای سهامدارانش بوده است. از میان 52 شرکتی که در این گروه فعال هستند، 13 شرکت بازدهی مثبت بدست آوردند و مابقی یعنی 39 شرکت بازدهی منفی کسب کردند.

بر اساس اطلاعات موجود، شرکت صنایع پتروشیمی تخت جمشید در نماد "شجم" که در بازار پایه فرابورس معامله می شود، در جریان معاملات دو ماهه اول امسال بازدهی مثبت 18 درصدی محقق ساخته و بدین ترتیب عنوان پربازده ترین سهم گروه را از آن خود ساخته است. پس از آن، شرکت کربن ایران در پی رشد قیمت 11.7 درصدی رتبه دوم را به خود اختصاص داده و شرکت دوده صنعتی پارس با هشت درصد رشد ارزش سهام در ردیف سوم جای می گیرد. علاوه بر این، شرکت پاکسان با رشد هفت درصدی ارزش سهام و شرکت پتروشیمی زاگرس با بازدهی مثبت چهار درصدی جایگاه های چهارم و پنجم را در اختیار می گیرند.

شیمیایی1

همچنین شرکت های پتروشیمیی زنجان، لعابیران، پاکشو، کف، پتروشیمی فارابی، پتروشیمی مارون و املاح معدنی ایران جزو 13 شرکتی هستند که در دو ماهه اول امسال بازدهی مثبت بدست آوردند که بازدهی آن ها کمتر از سه درصد محاسبه می شود و در ردیف های بعدی جای می گیرند.

این در حالی است که از میان 39 شرکتی که با کاهش قیمت سهام مواجه شده اند، شرکت الیاف مصنوعی مواد اولیه با افت ارزش سهام 40 درصدی بیشترین بازدهی منفی را در گروه محصولات شیمیایی رقم زده است. بعد از آن، شرکت پتروشیمی اصفهان که قیمت سهام آن در این مدت 39 درصد کاهش یافته، در جایگاه بعدی می نشیند. رتبه سوم کم بازده ترین سهم گروه نیز به صنایع پتروشیمی گلستان در نماد "شستان" که در بازار پایه فرابورس معامله می شود، تعلق می گیرد. همچنین شرکت های پتروشیمی ممسنی و بین المللی محصولات پارس هر یک با بازدهی مثبت حدود 20 درصدی جایگاه های بعدی را به خود اختصاص می دهند.

شیمیایی2

اکونا پرس در پایان این گزارش می افزاید، در جریان معاملات دو ماهه ابتدایی سال جاری طی 238.133 دفعه معامله تعداد پنج میلیارد و 390 میلیون سهم در گروه محصولات شیمیایی معامله شده که این رقم ارزشی به مبلغ بیش از 11.765 میلیارد ریال را در بازار سرمایه رقم زده است.