به گزارش اکونا پرس،

«غلامرضا سیلمانی» روز سه شنبه در همایش روز بیمه در محل برج میلاد، ارتباط رشد اقتصادی و بیمه را دو سویه دانست و افزود: بررسی عملکرد صنعت بیمه در ایران نشان دهنده رشد اقتصادی در کشور است.
وی با مرور عملکرد صنعت بیمه در کشور گفت: حق بیمه تولیدی در سال گذشته حدود 34 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل آن، 20 درصد افزایش داشت؛ خسارت پرداختی در سال گذشته نیز حدود 21 هزار میلیارد تومان بوده که 16.5درصد رشد نشان داشته است.
سلیمانی رشد تعداد بیمه های صادره در سال 96 را بیش از 12 درصد دانست و گفت: پارسال سهم شرکت های بیمه خصوصی از بازار بیمه بیشتر بود.
وی سهم بیمه سرانه برای هر بیمه گذار را حدود 420 هزار تومان و شاخص ضریب نفوذ بیمه در سال 96 را 2.3 درصد اعلام کرد.
رئیس کل بیمه مرکزی، ضریب خسارت در سال گذشته را 83.5 درصد عنوان کرد و گفت این شاخص در سال قبل از آن (سال 95) برابر با 83.4 بود.
وی با تاکید بر اینکه برای رشد صنعت بیمه در کشور باید کارهای بزرگی انجام دهیم، افزود: توجه به فناوری های نو یکی از راههای توسعه صنعت بیمه است.
سلیمانی ادامه داد: اکنون 10 شرکت در حوزه فناوری های صنعت بیمه فعال هستند و به زودی یازدهمین شرکت نیز به این حوزه می پیوندد.
وی تاکید کرد: ورود شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای نو (استارتاپ ها) به هر رشته ای، رشد و توسعه آن حوزه اقتصادی را به دنبال داشته است.
رئیس کل بیمه مرکزی، به ایجاد صندوق بیمه همگانی اشاره کرد و گفت: ایجاد این صندوق به دلیل مشخص نبودن بار مالی آن، هنوز بلاتکلیف است؛ امسال تلاش کردیم که بار مالی آن را به نوعی تامین کنیم تا بتوان در حوزه سوانح طبیعی به ویژه زلزله اموال و دارایی های مردم را بیمه کنیم.
وی افزود: 27 میلیون واحد مسکونی در کل کشور وجود دارد که اگر بخواهیم آنها را بیمه کنیم، رقم بالایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
سلیمانی به زلزله کرمانشاه اشاره کرد و گفت: برای نمونه، دولت یک هزار و 200 میلیارد تومان به صورت کمک بلاعوض و چهار هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات اختصاص داده است که اگر بتوانیم همین ارقام را صرف بیمه کنیم، دیگر درگیر مسایلی چون پرداخت خسارت سیل، زلزله، خشکسالی و نظایر آن نمی شویم.
رییس کل بیمه مرکزی به تحریم های آمریکا علیه صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: بیمه از جمله صنایعی است که از ابتدای بازگشت تحریم ها تحت تاثیر قرار گرفت و پروژه های بزرگ و ریسک های ناشی از آن، از سوی شرکت های خارجی تحریم شد اما شرکت های داخلی بلافاصله آن را پوشش دادند.
وی افزود: با این حال، برای پوشش اتکایی، انتشار اوراق ریسک در بازار سرمایه را در دستور کار داریم که با توزیع ریسک، پروژه های بزرگ را پوشش دهیم.
سلیمانی افزود: انتشار این اوراق نیز در بیمه مرکزی و بازار سرمایه به تصویب رسیده و شورای فقهی بورس نیز آن را تایید کرده است.
وی افزود: در کنسرسیوم شرکت های بزرگ که هشت شرکت مشارکت داشتند، 14 شرکت نیز به این کنسرسیوم افزوده شدند تا توزیع ریسک ناشی از پوشش ها بیشتر شود و با این کار،920 میلیارد تومان به ظرفیت نگهداری ریسک این کنسرسیوم اضافه شد.
رئیس کل بیمه مرکزی یادآور شد: البته دولت کمک می کند که اگر شرکت های بیمه نتوانند پوشش های ریسک دهند، دولت از محل حساب خاص خود کمک کند تا محدودیت های فقدان بیمه اتکایی خارجی را برطرف کنیم.
وی در ادامه بر ضرورت توسعه بیمه زندگی در کشور تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه در زمان بروز تورم به طور معمول توسعه بیمه زندگی با مشکل روبرو می شود، قرار شد با ارایه مشوق هایی چون بیمه درمان، بر مزیت این بیمه ها افزوده شود.
سلیمانی با تاکید بر توسعه چتر پوشش بیمه در کشور گفت: در کل کشور10 میلیون نفر بیمه تکمیلی درمان دارند و تلاش داریم تا برای مرز نشینان، روستاییان و خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی نیز زیر چتر بیمه درمان تکمیلی و یا بیمه زندگی قرار دهیم.
وی از واگذاری امور غیرحاکمیتی بیمه مرکزی به سندیکای بیمه خبر داد و افزود: سیاست بیمه مرکزی در حوزه شخص ثالث این است که این بیمه، راننده محور باشد.
وی افزود: در کشور ما به خودرو بیشتر اهمیت می دهند، در حالی که علت اصلی تصادف ها به راننده بازمی گردد.
سلیمانی یادآور شد: در هفت ماه امسال، هفت هزار نفر در تصادفات کشته و 158 هزار نفر مصدوم شدند که نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از هفت درصد رشد دارد.
وی افزود: شرکت های بیمه بابت فوتی های ناشی از تصادفات، حدود 2 میلیارد تومان هزینه می پردازند که هرچه این تلفات کم شود، به نفع صنعت بیمه است و از تبعات اجتماعی آن نیز کاسته می شود.
بیست و پنجمین همایش ملی بیمه و توسعه با رویکرد «صنعت بیمه، نوآوری و فناوری اطلاعات» با حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری، وزیر اقتصاد، رییس کل بیمه مرکزی و مدیران عامل شرکت های بیمه و فعالان این صنعت صبح امروز (سه شنبه) در برج میلاد تهران برگزار شد.
در پایان مراسم افتتاحیه این همایش، ۶ استارتاپ «مرکوری»، «ایپاد»، «جهش»، «پیشخوان خدمات بیمه»، «آوانس» و «داناتک» به عنوان کسب و کارهای نوپا در صنعت بیمه با رویکرد فناوری اطلاعات رونمایی شد.