رضا ساعدی فر در نشست مشترک بانک توسعه صادرات ایران با فعالین اقتصادی استان البزر در خصوص بازپرداخت اصل و سود تسهیلات در سررسید و دریافت مجدد اصل تسهیلات گفت: اگر صادرکننده ای برنامه صادراتی خود را به صورت سالانه تعریف و به بانک توسعه صادرات ایران ارائه ادهد، در صورت تسویه بخشی از تسهیلات دریافتی قبلی، برای دریافت تسهیلات جدید در راستای تداوم برنامه صادراتی ارائه شده، با مشکلی مواجه نمی شود.
به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، مدیر امور اعتبارات بانک توسعه صادرات ایران افزود: بر اساس قراردادهای تسهیلاتی منعقده بانک با مشتریان، بانک برای تسویه یک قرارداد مجاز به دریافت صرفا سود و چرخش اصلی بدهی نبوده و ضروری است ابتدا اصل و سود تسهیلات پرداختی تسویه و در ادامه بر اساس وضعیت اعتباری مشتری تسهیلات مجدد در اختیار شرکت قرار بگیرد؛ آنچه مسلم است بانکها اجازه ندارند سود تسهیلات را دریافت و اصل آن را بچرخانند.
وی با بیان اینکه از زمان تاسیس بانک توسعه صادرات ایران تا کنون فراینده اعطای تسهیلات منوط به بازپرداخت کامل تسهیلات قبلی بوده گفت: فعالین اقتصادی می توانند برنامه های صادراتی خود را در چند مرحله یکساله، شش ماهه، سه ماهه و.. تقسیم کرده و آن را برای دریافت تسهیلات جدید بر مبنای برنامه صادراتی به روز شده خود به بانک ارائه دهند.
ساعدی فر تصریح کرد: انتظار ما این است که با بازگشت ارز حاصل از صادرات، مشتری تسهیلات دریافتی را تسویه و مجددا درخواست خود را برای دریافت تسهیلات تازه به بانک ارائه دهد.
به گفته ساعدی فر منابع بانک توسعه صادرات ایران شامل سرمایه ای بانک و منابع صندوق توسعه ملی است و بانک بر اساس میزان نقدینگی خود در مورد مشتریان تصمیم گیری کرده و بنا بر تداوم برنامه های صادراتی مشتریان به آنها تسهیلات اعطا می کنند.
ساعدی فر اظهار داشت: تسهیلاتی که عمدتا بانک توسعه صادرات ایران به تولیدکنندگان می پردازد در قالب قراردادهای فروش اقساطی و قراردادهایی است که در چند قسط بازپرداخت می شود؛ در این نوع از قراردادها مشتری می تواند پس از پرداخت یک یا دو قسط مجددا، به اندازه حجم تسهیلات بازپرداخت شده و یا مبالغ بیشتر متناسب با صادرات انجام شده و یا برنامه های صادراتی پیش رو درخواست نماید؛ همانطور که اشاره شد بانک توسعه صادرات پرداخت تسهیلات بعدی را منوط به بازپرداخت تسهیلات قبلی نمی داند.
وی گفت: تورم و افزایش نرخ ارز باعث شده که مشتریان توقع داشته باشندکه تسهیلات بانکی نیز متناسب با این شرایط افزایشپیدا کند؛ بانک توسعه صادرات در این راستا، سقف اختیارات ارکان اعتباری شعب را افزایش داده و در مورد تامین مالی های بیش از سقف اختیارات شعب، کمیته اعتباری مرکز وارد عمل شده و در حد مقدورات بانک، حمایت های لازم را از صادرکنندگان به عمل می آورد.