به گزارش اکونا پرس،

امروزه از بانک‌هایی که در فعالیت‌های مربوط به مسئولیت اجتماعی فعالیت می‌کنند، با عنوان بانک‌های اجتماعی یاد می‌شود و این بانک‌ها تمرکز اصلی را بر روی فعالیت‌های اجتماعی، فراهم کردن فرصت‌هایی برای محرومان، حمایت‌های اجتماعی، حفظ محیط‌زیست و رعایت اصول اخلاقی قرار دادند.

مسئولیت اجتماعی بانک ها، شرکت‌ها و موسسات مالی و اقتصادی در برابر جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، عهده‌دار هستند. طی دو دِهه گذشته مسئولیت اجتماعی بر مسائل مهمی از قبیل اخلاق، محیطزیست، امنیت، آموزش، حقوق بشر و…تأکید دارد. اگرچه اجرای این مفهوم دارای هزینه‌های اولیه بسیاری برای شرکت‌ها و بانک‌هاست، اما این مهم به دلیل بهبود شهرت نهادها، کاهش هزینه در بلندمدت و افزایش تقاضا، موجب افزایش سود و در نهایت منجر به بهبود عملکرد شرکت در بلندمدت شده است.

از آنجایی که کلیه واحدهای اقتصادی از جمله بانک‌ها در جهت تحقق اهداف خود نیازمند سازوکاری می‌باشند که بتوانند توازنی بین منافع شرکت و ذینفعان ایجاد کنند، مسئولیت اجتماعی شرکت به عنوان راهکاری برای برقراری این تعامل مطرح شده است.

مجموعه وظایف و تعهداتی که در چارچوب قوانین ملی و بین المللی و هماهنگ با فعالیت‌های سازمان مربوطه بوده و علاوه بر تحقق اهداف سازمان‌ها، با در نظر گرفتن و اجرایی کردن فعالیت‌های اخلاقمدارانه و خیرخواهانه، سازمان را در جهت برآورده ساختن اهدافش یاری نموده و با ایجاد منفعت عمومی برای اجتماع شرایط رسیدن به توسعه پایدار را فراهم سازد.

در تاریخچه مسئولیت اجتماعی بانک‌ها بحران مالی سال ۲۰۰۷ سبب شد نقش مؤثر و تأثیرگذار بانکداری اجتماعی آشکارتر شود. پس از وقوع بحران، این بانک‌های اجتماعی بودند که زودتر از سایر بانک‌ها از این بحران اقتصادی خارج شدند. بانک‌های فوق نَه تنها از این بحران آسیب ندیدند بلکه نسبت به قبل از بحران اقتصادی قویتر و بزرگتر شدند. در فاصله سالهای  ۲۰۰۷تا۲۰۱۰ بانک‌های اجتماعی با داشتن نرخ رشد سالانه بیش از  ۳۰درصد و دو برابر کردن دارایی‌هایشان در بازه زمانی مذکور، از موفق‌ترین بانک‌های جهان به حساب می‌آمدند درحالی‌که در این دوره، بیشتر بانک‌ها به خاطر بحران اقتصادی جهان، دچار مشکلات عدیدهای بودند.

با حمایت بانک ایران زمین ساخت دو مدرسه در مناطق محروم استان خوزستان اجرا شد و طی اعلام سازمان نوسازی و تجهیز مدارس استان، مدارس مذکور از ابتدای ماه مهر سال جاری با حضور نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه شهرستان شادگان، فرماندار شهرستان شادگان، قربانی مدیرکل نوسازی مدارس، رئیس آموزش‌وپرورش شهرستان شادگان و خانواده سردار شهید علی هاشمی به بهره‌برداری رسید.

عبدالمجید پورسعید، مدیرعامل بانک ایران زمین اجرای طرح های حمایتی در قالب مسئولیت اجتماعی را یکی از اولویت های مهم بانک برشمرد و گفت: سازمان ها با اختصاص بودجه حمایتی در قالب اجرای مسئولیت اجتماعی سازمانی می توانند اقدامات موثری در کشور و مناطق محروم از جمله احداث مدرسه، بیمارستان، مسکن و همین‌طور در بخش محیط زیست کشور انجام و به بهره برداری برسانند.

سید حسن سلطانی فیروز، رئیس هیات مدیره بانک ایران زمین بر استمرار حمایت های مالی این بانک در احداث مراکز آموزشی و مدارس تاکید کرد و افزود: بانک ایران زمین طی سال های گذشته در حوزه مسئولیت اجتماعی فعالیت مداوم داشته است. سلطانی فیروز تاکید کرد: یکی از راه های موثر در پیشرفت تولید داخلی و توسعه اقتصاد کشور ارتقا سطح علمی فرزندان کشورمان است.

مجتبی شیروانی، قائم مقام مدیرعامل بانک ایران زمین عمل به مسئولیت اجتماعی شرکتی را مهم دانست و افزود: شرکت ها باید مانند یک شهروند که در جامعه حضور دارند نسبت به کنش‌های اجتماعی حساس بوده و در کنار شهروندان در مسیر تغییر و بهبود شرایط زندگی تلاش کنند. ما در بانک ایران زمین همواره سعی خواهیم کرد پاسخ مناسبی به درخواست‌های مخاطبین و مشتریان خود برای همراهی اجتماعی بدهیم.

سیدمحمدحسین استاد، مدیر امور روابط عمومی بانک در این خصوص بیان کرد: هرکجا چراغ علم روشن شود و پرچم دانش و آگاهی بالا برود، بیرق جهل و خرافات و تعصب فرو می‌افتد و زمینه رشد و توسعه پایدار در آن منطقه فراهم می‌شود، استان بزرگ و راهبردی خوزستان ظرفیت‌های چند وجهی و عظیمی دارد و بانک ایران‌زمین خرسند است که می‌تواند قدمی هر چند کوچک در جهت پیشرفت علمی مردم شریف این خطه بردارد.

همچنین حسینی کنارویی مدیر امور شعب استان های بانک ایران‌زمین افزود: عزم جدی برای محرومیت‌زدایی و گسترش عدالت اجتماعی وجود دارد و نهادهای مالی پیشرو بیش ‌از پیش خود را خادم وطن و حامی تولیدکنندگان و نخبگان علمی کشور می‌دانند. ازاین‌رو بانک ایران‌زمین با کارنامه قابل دفاعی که در همه‌گیری کرونا از خود بر جای گذاشته است، مصمم است در چرخه رونق اقتصادی و حمایت از مشتریان خویش، نقش کلیدی خود را ایفا کند.

اغلب گفته می‌شود، تأمین نیازهای ذی نفعان غیرسهام دار (مردم) اثر مثبتی بر روی عملکرد مالی خواهد داشت. بانک‌های موفق از لحاظ مالی، منابع کمتری در ایجاد عملکرد مالی خود به کار می‌گیرند، در نتیجه می‌توانند بخش اعظم منابع خود را به عملکرد اجتماعی اختصاص دهند و بانک‌هایی که مسئولیت اجتماعی بیشتری می‌پذیرند کمتر در معرض ریسک رویدادهای منفی هستند زیرا احتمال کمی وجود دارد که دعاوی پرهزینه علیه آنها وجود داشته باشد.

حضور موثر در فعالیت‌های اجتماعی، منجر به افزایش شهرت بوده و شهرت یک عامل تعیین کننده در حفظ مشتریان قدیمی و جذب مشتریان جدید است بنابراین افزایش شهرت درنتیجه فعالیت‌های اجتماعی است که می‌تواند عملکرد مالی مناسبی را برای بانک به ارمغان ‌آورد و بانک‌هایی که در جهت مسئولیت اجتماعی گام بر می‌دارند می‌توانند وام‌گیرندگان قابل اعتماد را انتخاب و جذب کنند که به نوبه خود سودآوری را بالا می‌برند.

بانک ایران زمین در حوزه مسئولیت اجتماعی براساس تصمیم هیات مدیره بانک به جای تبلیغات و اطلاع رسانی عرف نظام بانکی در سال های اخیر تلاش شده است در سه حوزه محیط زیست، مدرسه سازی و حمایت از کودکان بی سرپرست با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) اقدامات موثری انجام گیرد که ساخت این دو مدرسه و همچنین خانه بهداست در حال ساخته از جمله اقدامات گفته شده است.