به گزارش اکونا پرس،

معصومه انصاری مدیر یک شرکت تعاونی فعال در زمینه تولید صنایع دستی به عنوان یکی از فعالان بخش تعاون اهمیت تقویت بنیه بخش تعاون و تعاونی‌ها را در زندگی و معیشت مردم گفت: تا وقتی تعاونی‌ها ضعیف بوده و حمایت نشوند، چنین نقشی را نمی‌توانند داشته باشند اکثر تعاونی‌ها خانگی و روستایی هستند به خصوص در بخش صنایع دستی. حتی برخی از فعالان تعاونی‌ها در منزل کار می‌کنند و مسلماً خیلی موفق‌تر هستند تا اینکه بخواهند به صورت کارگاهی کار کنند و هزینه‌های جاری مثل رفت و آمد و کرایه و... را داشته باشند. به همین دلیل همه سازمان‌ها می‌توانند با تعاونی‌ها برای پیشبرد اهدافشان همکاری و مساعدت داشته باشند و این کار فقط از عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر می‌آید.

انصاری در خصوص معضل اصلی تعاونی معتقد است: یکی از معضلات تعاونی‌ها، جا و مکان است. به دلیل هزینه‌های بالا، حل این دغدغه، چالش مهم برای رشد تعاونی‌ها و تقویت آنها را رفع می‌کند. یکی دیگر از مشکلات مواد اولیه است که بسیار گران شده و ناخواسته دستمزد و قیمت تمام شده هم گران می‌شود و محصولی که بدست می‌آید با کشش بازار هم خوانی ندارد. این شرایط به ویژه در دوران کرونا، بسیاری از تعاونی‌ها را با مشکلات جدی روبه‌رو کرد. اکثر تعاونی‌ها هیچ پشتوانه‌ای ندارند، قطع شدن بیمه‌ها نیز معضل دیگری بود که تعاونی‌ها را بسیار آزار داد. چون نمایشگاه‌ها بسته بود، فقط کسانی الان می‌توانند کار کنند که ابتدا سفارش می‌گیرند. ولی اگر کسی بخواهد الان تولید کند نمی‌تواند در این موقعیت موفق باشد.
ایشان در خصوص حمایت دولت و بانک از بخش تعاونی و تعاونی‌ها گفت: باید برای تعاونی‌ها یارانه حمایتی در نظر گرفته شود. معافیت‌های مالیاتی نیز برای تولید کنندگان بسیار مؤثر است. متاسفانه حمایت‌های مالیاتی برای بخش تولید تعاونی کافی نیست.
یکی دیگر از مشکلات تعاونی‌ها، نبود مشاوره و راهنما است. وزارت تعاون در این بخش می‌تواند مشاوره‌های خوبی برای تعاونی‌ها در نظر بگیرد. آموزش برای رشد تعاونی‌ها بسیار مؤثر است. بخش تعاون باید مشمول حمایت‌های مالیاتی و یا تخفیف‌های مالیاتی شود و از طرفی مشاوره و آموزشی هم در کار نیست و این آسیب بزرگی برای حوزه تعاونی است، بانک توسعه تعاون اقدامات خوبی را در حمایت از تعاونی‌ها انجام داده است با این وجود این بانک، نیازمند حمایت دولت است تا بتواند حمایت‌های بیشتر و کامل‌تری را به تعاونی‌ها ارائه کند.