بر اساس گزارش اکوناپرس، بورس در جریان معاملات فروردین و اردیبهشت امسال بازدهی مثبت حدود یک درصدی را بدست آورده و در مقابل گروه فلزات اساسی بیش از هفت درصد بازدهی مثبت ثبت کرده است.

از میان 34 شرکتی که در این گروه فعال هستند، 21 شرکت بازدهی مثبت محقق ساخته و 13 شرکت نیز بازدهی منفی کسب کردند. در این بین، شرکت آلومراد که در دوره مورد بررسی بیش از 88 درصد رشد قیمتی را پشت سرگذاشته به عنوان پربازده ترین سهم گروه مطرح می شود. بعد از آن، شرکت آلومینیوم ایران با ثبت بازدهی مثبت 78 درصدی رتبه دوم را در اختیار می گیرد و جایگاه سوم نیز به شرکت آلومتک با 37 درصد بازدهی مثبت اعطا می شود. در کنار آن، به شرکت فروسیلیس ایران که بازدهی مثبت 29 درصدی را بدست آورده، جایگاه چهارم و به شرکت فولاد خراسان با رشد ارزش سهام حدود 20 درصدی جایگاه پنجم اختصاص می یابد.

فلزات اساسی1

در مقابل اما، شرکت نورد قطعات فولادی با ثبت افت ارزش سهام 19 درصدی صدر نشین جدول کم بازده ترین های گروه فلزات اساسی می شود. پس از آن، شرکت کالسیمین با کاهش قیمت سهام بیش از 12 درصدی جایگاه دوم را از آن خود می سازد و شرکت فرآوری مواد معدنی ایران با بازدهی منفی 11 درصدی در ردیف سوم می نشیند. همچنین صنعت روی زنگان با بازدهی منفی 10 درصدی و شرکت فولاد کاوه جنوب کیش با کاهش قیمت سهام 9 درصدی در جایگاه های بعدی قرار می گیرند.

فلزات اساسی2

همچنین در این رتبه بندی شرکت های مس باهنر، ذوب آهن اصفهان، ملی صنایع مس ایران، گروه صنعتی سدید، فولاد کاویان، زرین معدن آسیا، ملی سرب و روی ایران، فولاد آلیاژی ایران و سپنتا قرار می گیرند.

بر اساس اطلاعات موجود، شرکت ذوب آهن اصفهان با رتبه نقدشوندگی یک مرتبه نقدشونده ترین سهام گروه و کل بازار سرمایه مطرح می شود. در کنار آن، شرکت فولاد مبارکه با رتبه چهار و سرمایه گذاری توکا فولاد با رتبه 18 رتبه های بعدی را از نظر نقدشونده ترین سهام در گروه فلزات اساسی در اختیار دارند.

در پایان این گزارش می افزاید، در جریان معاملات دو ماهه ابتدایی سال جاری طی 304.771 دفعه معامله بیش از 4.771 میلیون سهم گروه فلزات اساسی معامله شده که این رقم ارزشی به مبلغ 10.241 میلیارد ریال را در بازار سرمایه ثبت کرده است.

فلزات اساسی3